Winter-wonderland slim schema (voor gasreductie)

Opties

Hallo mede Tadoërs,

Sinds een maand of 2 zijn wij in het bezit van een Tado installatie. Nu heb ik ooit (pre-Tado tijdperk) van onze installateur/onderhoudsmonteur te horen gekregen, dat je in de winter beter een minimale temperatuur in je CV systeem kunt aanhouden, omdat van heel lage temperaturen naar een gewenste comfortabele temperatuur het heel veel moeite (en dus gas) zou kosten om dit te bewerkstelligen. Echter, dat was voordat we een slim systeem hadden.

Hoe stellen jullie het slimme schema in voor jullie huis? Wij hebben 3 verdiepingen (BG, 1e verd. en zolder) met verschillende kamers en zones. Dat zijn 3 slaapkamers, badkamer, zolderkamer en badkamer (en de BG, dat is 1 zone). Uiteraard is er op de zolderkamer en de slaapkamers niet de hele dag "bezetting", dus wat is dan verstandig om te doen? Dit op bijv. 17 gr. houden?

Ik heb het forum en de Tado supportsite afgezocht naar een goed voorstel, maar kwam niet heel ver. Hopelijk hebben jullie een goed schema wat je zou willen delen.

Alvast bedankt!

Grt. Dennis

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb het hele jaar het schema gewoon op 15 graden in de nacht en 20 graden overdag staan.

    Daarbij gaat de ketel in de winter in de nacht niet aan en in de zomer helemaal niet. Dwz mijn huis koelt in de nacht niet onder de 15 graden af en in de zomer is het altijd boven de 20 zonder verwarming.

    Maar dat zal per huis verschillen...

  • En die 20 graden overdag, dat heb je voor alle kamers / zones zo ingesteld?

    In de winternachten daalt het in huis bij ons wel onder de 17 graden, maar wat is het advies om te doen met een Tado systeem qua minimale temperatuur, om de ketel niet te stressen in de ochtend als je het weer behaaglijk 20 graden wilt hebben?

  • Andreplusplus
    Opties

    Woning uit 1997, nog gebouwd met Rc=2,5 m2K/W voor alles, tegenwoordig is de isolatiewaarde volgens bouwbesluit minstens 3,5, bij gevels 4,5 en daken 6. Maw nieuwer huis, nog beter geisoleerd.

    Ik heb beneden vloerverwarming en die laat ik niet meer dan 3 graden zakken tov de dagtemperatuur, want anders duurt het veel te lang om weer op temperatuur te komen. Alle andere ruimtes (met radiatoren) zijn eigenlijk altijd op vorstbeveiliging als er niemand is. En op de gewenste temperatuur, gedeeltelijk via schema, met vroege start, als er wel iemand in de kamer is.

    Vanmorgen was de woonkamer tot 19,3 gedaald ipv 20,5 voor de verwarming weer aanging, dus de 3 graden daling wordt niet eens gehaald. (Maandag was het nachtvorst, toen daalde het tot 18,5 en sloeg de verwarming om 8.00 aan om het om 9.00 op 20,5 te brengen). Werkkamer boven daalde van 19 naar 14,4 en is in notime weer warm te maken. Slaapkamer 1 daalde naar 16,4 en op zolder een kamer van 22 naar 16,3 nu, warmt ook weer snel op.

    Het maakt natuurlijk wel uit tot hoe ver al je stenen in temperatuur zijn gedaald. Toen we het 1e jaar na aanleg vloerverwarming het huis tot 7 graden lieten afkoelen tijdens een weekje wintersport, duurde het een week om weer comfortabel in de kamer te kunnen zitten…Dat hebben we dus wel afgeleerd.