Een handmatig ingestelde temperatuur overruled het schema. Laat het hier weten als je dit niet wilt!

Het volgende heb ik aangekaart bij Tado: Als je door geofencing aangeeft dat je niet thuis bent dan stopt wel de verwarming volgens schema, maar niet die door handmatige instellingen. Met andere woorden als je handmatig de verwarming hoger zet dan volgens het schema en je gaat vervolgens weg dan blijft de verwarming aan. 

Ik vind dit heel onpraktisch en ook niet duurzaam. Het is mij al vaak overkomen dat ik de deur uit ga in de veronderstelling dat de verwarming uit gaat, want dat was ooit ook zo en dat de verwarming dan blijft branden terwijl er niemand thuis is.

Reactie van Tado: De functie "tot de volgende automatische wijziging" werd min of meer 2 jaar geleden uitgeschakeld. Vanaf dat moment zal de handmatige wijziging altijd de geofencing detectie overschrijven. TI weet eerlijk gezegd niet waarom deze beslissing werd genomen. Wat u wel kunt doen is het volgende: Ik wil u vriendelijk vragen om uw aanvraag nieuwe feature in de tado° Community te plaatsen, zodat Community deelnemers hierover kunnen meepraten en stemmen. Deze feedback helpt ons om te bepalen wat we moeten veranderen en welke features we verder moeten ontwikkelen.

Laat het hier weten als je graag wilt dat bij geofencing het schema weer leidend wordt en niet de handmatige wijziging.

28
28 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«1

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat het goed is dat handmatige instellingen mogelijk zijn maar ik vind dat er in het gedag van het hele systeem veel meer door de gebruiker configureerbaar moet zijn.

    Tado is daar tegen, bij hen moet alles zo werken als "de meeste gebruikers willen" en gebruikers die wat anders willen die bekijken het maar. Of moeten maar proberen "de meeste gebruikers" op andere gedachten te brengen. Instelbaarheid daarvan denken zij dat "wij dat niet snappen".

    Er is best wat te zeggen voor een handmatige override van de geofencing. Bijvoorbeeld er is een babysitter of huishoudelijke hulp in huis die niet in de geofencing meedraait maar de verwarming moet wel aan blijven. Maar bij mensen waar dat helemaal nooit speelt en die een wens zoals jij hebben zou dat gewoon anders ingesteld moeten kunnen worden.

  • Wat op hetzelfde neerkomt:

    Als ik één van mijn radiatorknoppen op handbediening zet, dan wil ik dat dit maximaal duurt tot de volgende automatisch ingestelde wijziging.

    Het is nu zo dat een handmatig ingestelde radiatorknop op hogere temperatuur, ook 's nachts aan blijft en niet reageert op een automatisch ingestelde temperatuurverlaging om 23:00 uur. Dit betekent dat de betreffende radiator de hele nacht blijft verwarmen op een hogere temperatuur en niet luistert naar de temp verlaging om 23:00 uur.

    Dit zorgt voor hogere energiekosten of

    ik moet er iedere avond aan denken om de tado app in te stellen op 'schema volgen'

  • Matthew
    Matthew ✭✭
    april 2022 aangepast
    Helemaal eens en dit is in een ander topic ook al aan de orde geweest. Ten eerste het gedrag dat een tijdelijke wijziging van de ingestelde temperatuur via de app niet dezelfde instelling gebruikt van handmatige bediening (knop van de radiator of thermostaat), bijvoorbeeld "Tot de volgende automatische verandering".
    Ten tweede het feit dat Geofencing alleen werkt als er volgens het ingestelde tijdblok wordt verwarmd.

    Gevolg is wat Anne23 beschrijft. Als je of een huisgenoot even niet scherp bent, staat de verwarming de hele nacht door te loeien. Daar hebben we Tado niet voor aangeschaft (ik in ieder geval niet) lijkt me.
  • Jellllle
    Jellllle
    april 2022 aangepast

    Het lijkt me niet meer dan logisch dat geofencing óf tijdblokken de oude automatisch of handmatig ingestelde temperatuur aanpast naar het dan geldende schema. 🤔

  • Ik denk dat hier weer te weinig kennis is van de werking.

    Als je met de hand aan een knop draait, wordt in de app bepaald tot hoe lang dat geldt.

    Als je in de app de temperatuur aanpast, dan kun je dat daar instellen (via het potloodje)

    Succes

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja maar dat is de vraag niet.

    De vraag was "Als je door geofencing aangeeft dat je niet thuis bent dan stopt wel de verwarming volgens schema, maar niet die door handmatige instellingen". Men wil graag dat als je handmatig de temperatuur hoger zet en dan vervolgens weg gaat, de verwarming toch uit gaat. Dus als je "tot de volgende automatische verandering" instelt dat dan niet alleen een schema tijdblok als automatische verandering geldt maar ook het buiten de geofencing zone gaan. En dat is nu dus niet zo, de verwarming blijft in dat laatste geval gewoon aan.

    Daar is best wat voor te zeggen, maar ook TEGEN te zeggen. Daarom zou dit een extra instelmogelijkheid moeten zijn, wat het dus niet is.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Volgens de bewering in tado documentatie is dat wél zo. Tot de volgende automatische verandering = nieuw blok in schema òf thuiskomen/vertrekken volgens geofencing.

    "Tot de volgende automatische verandering De instellingen voor Handmatige Bediening blijven actief tot het volgende tijdsblok in het Slimme Schema met een andere temperatuur of tot tado° tussen de Thuis- of Afwezigheidsmodus schakelt. Merk op dat Vroege Start in deze instelling niet wordt geactiveerd."

    https://support.tado.com/nl/articles/3405564-kan-ik-mijn-verwarming-of-koeling-handmatig-instellen-op-mijn-apparaten-hoe-lang-blijft-deze-handmatige-wijziging-actief
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat was ooit zo en dat is toen gewijzigd, wellicht hebben ze de supportdocumenten er niet op aangepast.

    Ik vind zelf dat als er bedacht wordt dat iets op een andere manier moet gaan werken, daar een INSTEL mogelijkheid voor moet komen, wellicht met een andere default "als veel mensen dat willen". Wat er nu gebeurt is dat een deel van de gebruikers blij wordt van een wijziging en een ander deel ontevreden. Dat hoeft niet.

  • Naar mijn weten kan je instellen dat een handmatige instelling tot het volgende schema blok geldt. Overigens kan je ook het kinderslot gebruiken als er iedere keer ongewenst aan de radiator knop gedraait wordt.

    Op de App: Instellingen -> Kamers en Apparaten -> kies een kamer (dus niet de knop) -> Handmatige bediening -> Tot de volgende automatische verandering

    Of begrijp ik de vraag verkeerd?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja DAT kun je wel instellen maar dat is wat men niet wil. Men wil een handmatige verandering doen die tot het volgende schema blok geldt, maar dan gaat men de deur uit en dan wil men dat die verandering toch gecancelled wordt en de temperatuur naar de vorstbeveiliging stand gaat. Wat er gebeurt is dat ie blijft stoken dot de volgende schema verandering, terwijl men niet thuis is.

  • Integreer Tado met Homey. Dan kun je elk gedrag automatiseren. Homey bepaalt automatisch wie er thuis is, wat de configuratie dan moet zijn en stuurt Tado aan. Geen duur geofencing abonnement nodig. En dan kun je meteen een smart home maken
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik ben het er mee eens dat dit de beste oplossing is, maar ik denk wel dat een systeem als Tado een paar standaard handelingen/wensen zelfstandig uit zou moeten kunnen voeren. Dit is wat men verwacht van een "slimme thermostaat", niet dat die alleen een "domme thermostaat die je kunt integreren met een smart home systeem" is.

    Of dat betekent dat er een paar extra instelvinkjes bij moeten (die het gedrag per van te voren bedachte situatie definieren) of dat er een heel "ALS dit DAN dat" programmeersysteem in moet worden geintegreerd dat mag Tado zelf bepalen, maar zoals het nu is raken er klanten ontevreden en dat wil je als fabrikant toch niet?

  • S_nderr90
    S_nderr90 ✭✭✭
    Ik zou dit wel graag veranderd zien wordt inderdaad! Maar als je op afstand handmatig bediend dan niet overrulen
  • Of Tado stuurt een notificatie dat volgens Geofencing niemand thuis is maar de verwarming wel aan staat. Dan kun je alsnog bepalen wat te doen. Lijkt mij geen rocketsience....
  • Maar het is geen probleem. Ondanks de bewering van @Rob2 werkt het gewoon als beschreven door tado (zie mijn bericht stukje hierboven).
    OOK als tado schakelt tussen Thuis en Afwezig verandert de handmatige instelling als dat op "tot het volgende tijdsblok in het schema" is ingesteld (via Instellingen/kamer (=handm instelling gedaan via knop of thermostaat) of via de tegel van een kamer (=ingesteld via app)
  • Ik dacht eerst dat ik dit ook toegevoegd wilde zien, maar bedacht toen dat deze situatie toch relatief eenvoudig te voorkomen is door gewoon een extra tijdsblok/schakelmoment aan het slimme schema toe te voegen?

    Stel: je huidige tijdsblok zet om 22:00u de thermostaat naar de nachtstand van 15 graden tot bijvoorbeeld 08:00u. Als je een extra “moment” toevoegt om bijvoorbeeld 00:00u ( en voor de zekerheid desnoods nog eentje om 02:00u) en die weer/nog een keer op 15 graden instelt, dan voorkom je dat de verwarming de hele nacht aanstaat, want gaat hij in feite altijd terug naar 15 graden. Ook als je na 22u of 02u de verwarming nog even opgeplust hebt. Of werkt dit niet?

  • Waarom mag ik niet zelf bepalen of een handmatig ingestelde temperatuur door het schema weer wordt hersteld?
    Hoe kun je dit nu "Slimme thermostaat" noemen met zo weinig keuze vrijheid.
    Geld verdienen is belangrijker dan een "slim" product. Ben erg teleur gesteld in de functionaliteit.
    Wat is dit voor een rare gedachten kronkel. Nu verbruik ik onnodig veel meer gas.
    Graag asap aanpassen Tado!
    Laat mensen zelf de keus!
    Ga niet voor mij bepalen wat mijn stook gedrag is.
    Bedenk je ook dat kinderen graag even de temperatuur op hun kamer verhogen maar heel gemakkelijk vergeten terug te zetten.
    Denk mee!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Als je een extra “moment” toevoegt om bijvoorbeeld 00:00u ( en voor de zekerheid desnoods nog eentje om 02:00u) en die weer/nog een keer op 15 graden instelt, dan voorkom je dat de verwarming de hele nacht aanstaat, want gaat hij in feite altijd terug naar 15 graden. Ook als je na 22u of 02u de verwarming nog even opgeplust hebt. Of werkt dit niet?"

    Ik geloof dat dit niet werkt. Wat wel kan is bijv de temperatuur aan het begin van die blokken dan op 14 en dan weer op 15 zetten. Als twee aaneengesloten blokken dezelfde temperatuur hebben dan ziet ie dat niet als een nieuwe schemaverandering (tenzij dat inmiddels is opgelost).

    "Hoe kun je dit nu "Slimme thermostaat" noemen met zo weinig keuze vrijheid."

    Nou dat is inderdaad een terechte klacht over het Tado product. Er is gewoon veel te weinig instelbaar, zeker door de klant. Allerlei zaken liggen vast en kunnen soms hooguit door de servicedesk anders worden ingesteld, maar er is ZELFS geen documentatie over wat de servicedesk allemaal voor je zou kunnen aanpassen!

    Wat er moet komen is een aparte pagina waar ALLE instellingen op staan met hoe ze nu staan, en daarbij de procedure hoe je die moet aanpassen. Wat je dan gewoon als klant zelf kunt doen, zonder tussenkomst van de servicedesk, desnoods met bij bepaalde instellingen een waarschuwing.

  • “Waarom mag ik niet zelf bepalen of een handmatig ingestelde temperatuur door het schema weer wordt hersteld?”

    Dat mag je wel en zelfs op 2 manieren. Zie mijn eerdere antwoord hierboven (25 april, met screen shots)

  • hmmmm, mijn "oplossing" werkt dus inderdaad (ook) niet.

    Vind dit echt wel suf en slecht van de app en ook best makkelijk op te lossen lijkt me. Zoals hierboven gesuggereerd wordt, kun je met een handmatige "overrule" wel meteen aangeven tot wanneer dit zou moeten duren (bijvoorbeeld een uur of totdat je het "schema hervat", maar deze laatste optie is dan een handmatige optie die door de user zelf geïnitieerd/uitgevoerd moet worden en deze juist deze laatste optie zou "default" moeten (kunnen) zijn! Dus default: dat hij een ingesteld schema weer oppakt/hervat (of op dat dit in ieder geval optioneel gemaakt kan worden)

    Ik vermoed dat veel mensen zo'n overrule gaan vergeten met als gevolg dat dan de CV een hele periode (nacht) onnodig staat te draaien. Kan natuurlijk niet, al helemaal niet in deze tijd!!

    Lijkt me dat meer mensen gebaat zijn bij een verwarming die eerder te weinig aangaat (en dat ze hem evt. nog even opnieuw aan moeten zetten) dat één die onnodig aan blijft staan.

    Dus graag deze optie zsm invoeren mi. Kan iemand vanuit tado hier wellicht ook op reageren?

    Nog even ter verduidelijking een situatie: een slim schema zegt; verwarming op 16 graden aan tussen 10:00 en 23:00u. Stel je zet hem toch handmatig aan om 20:00 (naar 19 graden), dan zou hij om 23:00 volgens schema terug moeten gaan naar 16graden. Dan voorkom je onnodig branden door bijv. vergetelheid.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat je daar als laatste noemt dat werkt gewoon. Waar het verwarrend wordt (en waar dit onderwerp over gaat of in ieder geval over ging bij de vraag) is wat er gebeurt als je om 20:00 de verwarming op 19 graden zet en om 21:00 geef je aan dat je "niet thuis bent". Gaat de verwarming dan meteen uit, of blijft ie tot 23:00 gewoon branden omdat ie handmatig hoger is gezet en dus niet beinvloed wordt door die "niet thuis" melding.

  • kaajee
    kaajee
    november 2022 aangepast

    Wat ik als laatste noem gebeurt ook niet voor zover ik heb getest.

    Ik heb net even een tijdelijk schema gemaakt:

    -Hij stond op 19 graden vanaf 12u (volgens slim schema)

    -Schema gemaakt dat hij om 14:55 naar 15 graden moest gaan

    -Extra moment om 15:10 naar 16 graden (voor de zekerheid)

    -Handmatig (tijdelijk) opgeplust naar 20 graden (overrule eigenlijk) om 14:35

    Vervolgens om 15:15 (en 15:20, 15:25) gekeken of hij terug zou gaan naar 16 graden, maar hij blijft gewoon in de handmatige ingestelde 20graden staan, zie screenshots:


    Maar ik zou willen (en verwachten) dat hij terug gaat naar 15 graden (14:55) en 16 graden (15:10), maar ondertussen staat hij nog steeds lekker op 20 graden te stoken 😡

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat hangt af van de instelling van "wat ie moet doen na handmatige verandering" (als je het op het apparaat zelf doet) of in de app wat je aangeeft onderaan het scherm voor tijdsduur (tot een bepaalde tijd, of "tot volgende schemaverandering", of "oneindig").

    Kortom je hebt het over iets anders dan wat de vraag was. De vraag was wat gebeurt er als je na handmatig aanpassen van de temperatuur naar "niet thuis" toestand gaat. Hou je reacties aub bij dat onderwerp.

  • Precies wat @Rob2 zegt.

    Lees nog eens mijn antwoord van 25 april hierboven? Het maakt uit of je met de hand knop of thermostaat instelt, of dat je dat via de app doet!

  • Ik denk dat er inderdaad nog enige verwarring is over wat er qua handmatige overrides mogelijk is via een apparaat, of via de app.

    Via een apparaat (ruimtethermostaat, radiatorkraan) kan je effectief de handmatige override nog altijd laten gelden tot de volgende Automatische Verandering (dus nieuw tijdsblok of aan-/afwezigheidswijziging). Vroeger kon dit via de app ook, maar sinds de introductie van de V3+ app kan dit niet meer. Tado heeft toen die mogelijkheid om onbegrijpelijke redenen verwijderd.

    Om die reden gebruik ik nog altijd de stokoude versie van de app (te vinden als .apk in een ruime keuze aan online app-archieven), en heb ik "automatische updates" van de tado app uit staan in de Play Store. Dit enkel en alleen maar om nog altijd van de "tot de volgende automatische verandering" gebruik te kunnen maken.

    Hier bestaat trouwens al een oudere identieke request voor, ik zou voorstellen dat al wie deze request ondertussen geüpvoted heeft, dit ook nog eens doet met de reeds bestaande:

    Maak je echter geen illusies: hoewel bovenstaande request in de top 10 staat qua upvotes, vond men het blijkbaar tot hiertoe nog altijd niet nodig om bestaande functionaliteit uit een oudere versie van de app (en functionaliteit die nu nog altijd wel in de apparaten aanwezig is), in ere te herstellen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Vroeger kon dit via de app ook, maar sinds de introductie van de V3+ app kan dit niet meer. Tado heeft toen die mogelijkheid om onbegrijpelijke redenen verwijderd."

    Volgens mij is dat niet verwijderd, maar alleen onduidelijk gemaakt. Als je de temperatuur handmatig verandert staat er onderaan hoe lang dat geldt. Dat kun je met zo'n prutserig schuifbalkje aanpassen, en dan zijn er 2 speciale mogelijkheden: helemaal rechts dan staat ie op "oneindig", en een stukje links daarvan staat ie op "tot de volgende automatische verandering".

  • Nee dat staat er niet op die manier. Ik kan beide apps vergelijken omdat ik op mijn telefoon de oude nog heb staan, en op mijn tablet de nieuwe V3+.

    In de V3+ app is het inderdaad met een prutserige tijd-slider (mooi verwoord), waar 2 "speciale" settings op staan met een bolletje: helemaal rechts inderdaad oneindig, dat is "Tot je het schema hervat". In de oude app heette dat "Tot beëindigd door gebruiker".

    Maar bij dat bolletje in het midden staat "Tot het volgende tijdsblok". Dat is iets anders als "Tot de volgende automatische verandering." Dat laatste (de verwijderde mogelijkheid in de V3+ app dus) betekende nl. "Tot aan het volgende tijdsblok" of "Tot de eerstvolgende wijziging in aan-/afwezigheidsstatus." En laat het nu net die laatste mogelijkheid zijn die bijzonder nuttig is, maar ons ondertussen al meer dan 2 jaar ontnomen is.

    Met het nu wat grondiger te onderzoeken blijkt het eigenlijk zelfs nog erger te zijn dan ik al dacht.

    In de oude app had je nl. 3 "echte" modussen voor een handmatige wijziging (die modussen kan je dus voor alle duidelijkheid tot op heden ten dage wel nog altijd kiezen voor een handmatige instelling op een apparaat!):


    Maar als je nu in de nieuwe app voor dat middelste bolletje "Tot het volgende tijdsblok" kiest, wat hij dan doet is gewoon uitrekenen hoe lang het nog duurt tot aan dat volgende tijdsblok, en dat dan als Timer instellen. Dat kan ik zien door dit op mijn tablet in de nieuwe app te doen, en dan op mijn telefoon te gaan kijken hoe dat in de oude app wordt weergegeven. Hij "faket" nu m.a.w. dus eigenlijk de verwijderde intelligente modus "Tot de volgende automatische verandering" met een Timer.

  • Dan zijn we toch ook deels weer terug op wat mijn vraag/opmerking was.

    En ja, helemaal eens met voorgaande schrijver. Ik zag ondertussen ook de werking van het schuifje en wat het vervelende nu is dat je dus wel in kunt stellen dat de "overrule" tot 1. een aantal uur duurt, 2. tot het volgende schakel/klok/schema moment of 3. tot oneindig (zelf weer terug zetten) maar dat de hier gekozen optie elke keer opnieuw ingesteld moet worden en hij als default dan oneindig kiest (en men hiermee de kans loopt dat de verwarming dus altijd blijft branden!!). Je zou moeten kunnen instellen wat de user default is. In mijn geval zou dat zijn default; tot een volgende schema/klok moment.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Dat laatste (de verwijderde mogelijkheid in de V3+ app dus) betekende nl. "Tot aan het volgende tijdsblok" of "Tot de eerstvolgende wijziging in aan-/afwezigheidsstatus." En laat het nu net die laatste mogelijkheid zijn die bijzonder nuttig is, maar ons ondertussen al meer dan 2 jaar ontnomen is."

    Ja maar dat is volgens mij niet door een wijziging in de app, maar door een wijziging in het systeem als geheel. Dwz diezelfde aanpassing geldt ook voor de website en de thermostaat zelf.

    Men heeft ergens besloten dat een handmatige bediening de aan/afwezig status moet overrulen. Ik denk dat er iemand gevraagd heeft "als wij zelf weg zijn dan staat ons systeem op afwezig maar als de schoonmaakster of babysitter er is dan zit die in de kou, graag zo maken dat als die de temperatuur hoger gezet heeft dat ook actief blijft als wij er niet zijn".

    In dat scenario klinkt dat redelijk, maar anderen hebben hier last van. Wat er uiteraard gemaakt had moeten worden is een item in de configuratie waarin je zelf kunt instellen wat voorrang heeft. Maar Tado gelooft niet in instelbaarheid voor de eindgebruiker, dat laten ze zoveel mogelijk weg.

  • @Kajee De instelling die je het laatste doet via het potloodje ✏️ blijft de default voor de volgende keer. Dus bijv “timer=5 min”, dan volgende keer weer 5 min. Als je daarna een keer ♾ kiest, dan blijft dat zo staat, tot je weer via ✏️ iets anders instelt.