w.Intercom = i;Bedrade thermostaat icm Elco ketel — tado° Community

Bedrade thermostaat icm Elco ketel

Hallo allemaal,

Ik zal maar beginnen met het oplijsten van mijn apparatuur want vragen daarover gaan vermoedelijk heel snel komen

Ik heb een ELCO ketel geïnstalleerd in pakweg 2006 met een QAA73 controller als thermostaat.

De ELCO is een Thision DUO 25 "GN" met 2 circuits voor verwarming waarvan 1 voor de vloerverwarming en 1 voor de 'normale' radiatoren. Deze ketel wordt ook gebruikt met een externe warmtewisselaar voor sanitair warm water.

Wat betreft de verwarming an sich en het warme water lijkt alles in orde maar ik heb mijn twijfels over de aansturing van die 2 circuits voor vloerverwarming en normale radiatoren.

Op de QAA73 staan immers 2 circuits aangegeven en in de instellingen is er voor een circuit (de vloerverwarming) een maximale temperatuur instellen voorzie die (meen ik) op 36° C staat.

Nu de bedrade thermostaat in de plaats staat heb ik niets moeten instellen van temperatuur (volgens de handleidingen en de installatieprocedure tenminste)

Nog volgens die handleiding moet ik in een bepaalde stap HK01 kiezen voor gebruik met Opentherm communicatie tussen ketel en Thermostaat.

De vragen;

Is er ergens docu te vinden waar in beschreven staat (als dat al kan) hoe je evt instellingen per kring kan doen? Of is het de bedoeling dat er voor dat soort situaties sowieso met 2 thermostaten gewerkt wordt waarvan de ene op HK01 zal staan en de andere op HK02?

En zelfs op dat moment weet ik niet hoe de temperatuur van de vloerverwarmingskring ingesteld zou kunnen worden. In de ketel zit wat ik denk een soort BYPASS kraan die de temperatuur voor de vloerverwarmingskring onder de voor die kring ingestelde max temperatuur houdt (hier weerom dacht ik 36°C)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Antwoorden

• Oeps, ik zie net dat ik HK01 en HKO2 schreef maar dat moet uiteraard HC01 HC02 zijn...

• Herres
    Herres ✭✭✭

Als je in de oude situatie twee thermostaten had dan is het vanzelf om dat met Tado nu ook te doen. Met dezelfde instelling als de oude. Als de een open therm is en de ander aan/uit bijvoorbeeld dan precies zo opvolgen. Daar is geen specifieke handleiding voor.

Een bypass regelt niet de temperatuur, maar is een voorziening om bij het nadraaien van de pomp de restwarmte van de ketel af te voeren en te benutten. Het regelen van de temperatuur van de vloerverwarming doe je niet met een Tado thermostaat maar gebeurt normaalgesproken bij de vloerverwarmingsverdeler met een speciale kraan.

• Bedankt voor je reactie,

Ik heb me vermoedelijk onvoldoende duidelijk uitgedrukt;

De installatie had maar één QAA73 maar in diens instellingen zijn er 2 groepen waarvan één voor de vloerverwarming en één voor de normale radiatoren.

Voor de groep van de vloerverwarming is er bijvoorbeeld op die QAA in te stellen wat de maximale temperatuur is voor die kring, ook de steilheid kan je aanpassen. Aangezien de Tado maar heel weinig instellingen heeft vraag ik me af hoe hij die beperkte temperatuur voor die kring gaat aanpassen, of zitten die settings eigenlijk in de ketel en neemt de Tado die bij installatie over?

Wat betreft die bypass gebruikte in misschien niet de juiste term, in de ketel zit een geregelde kraan in de kring die op de vloerverwarming aangesloten is. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet in detail bekeken hoe die haar werk doet.

Alvast toch bedankt voor jou tijd hoor!

mAangezien er voor de vloerverwarmingskring een maximus

Aik heb me vermoedelijk verkeerd uitgedrukt, er is in mijn installatie maar één Q

• Tikken op de iPad is mijn ding niet 😉 de twee laatste regels uit mijn bericht mogen jullie uiteraard negeren.