Oplossing na mislukte installatiepoging

Opties
Hallo allemaal, ik heb momenteel problemen met mijn verwarming na een mislukte poging om Tado te installeren. Ik ben op zoek naar een oplossing. Ik geef een schets van de situatie:
Woning:
In de woning is een Bulex Thermomaster f29e geïnstalleerd, samen met een weersafhankelijke sturing (Tempolec SAM91). Deze sturing is aangesloten op de AAN/UIT-poort van de ketel. In de woning zijn twee zones voorzien. De eerste zone is de benedenverdieping waar er vloerverwarming aanwezig is, die direct aangestuurd wordt via door de SAM91. In de woonkamer is een ruimtevoeler aanwezig. (Honeywell CM901). Voor de vloerverwarming is er een mengkraan aanwezig (Tempolec SM100) die aangestuurd wordt door de SAM91. Voor de bovenverdieping zijn er 5 radiatoren aanwezig, op de tweede zone in de woning. Voor deze zone is er een zoneklep Honeywell VC4613. Deze zone is via een draadloze thermostaat Honeywell CM927 aangesloten op de SAM91 en de zoneklep. Het systeem boven werkt onafhankelijk van de weersafhankelijke sturing.
Het plan:
De thermostaat van de bovenverdieping is versleten. Ik wilde deze vervangen door een Tado slimme thermostaat met 5 slimme radiatorkranen. De werking van de benedenverideping wilde ik bestaande houden.
De Tado slimme thermostaat werd op de plaats van de oude thermostaat geïnstalleerd.
Het probleem & gevolg:
Bij het inschakelen van de spanning onstaat een kortsluiting, heel de woning zonder stroom. Het gevolg is dat de slimme thermostaat niet meer werkt (geeft geen sturing meer aan de ketel) en de weersafhankelijke sturing (SAM91) is deels stuk. Na veel testen kom ik tot de conclusie dat het Aan/Uit contact van de weersafhankelijke sturing niet meer werkt. Deze staat permanent in vraag. De pomp van de ketel blijft hierdoor onophoudelijk draaien en de brander gaat continu aan en uit. Gevolg is een benedentemperatuur van +25°..
De weersafhankelijke sturing, stuurt op dit moment wel correct de mengkraan. De kraan gaat bij instellen van een hoge curve open en blijft gesloten als de curve terug normaal staat (want het is 25° beneden).
Het voorstel / mogelijke oplossingen?
Het plan is om de weersafhankelijke sturing (SAM91) los te koppelen van de aan/uit-poort van de ketel. Hierdoor zal de SAM91 de mengkraan blijven aansturen op basis van de stookcurves. Ik schaf een nieuwe Tado slimme thermostaat aan en bevestig deze op de plaats van de ruimtevoeler in de woonkamer. De kabels van de ruimtevoeler koppel ik aan de eBus van de ketel, zodat Tado modulerend kan sturen. Gevolg: bij warmtevraag beneden zal de tado slimme thermostaat de ketel inschakelen en warm water naar beneden sturen, de mengkraan zal (in theorie) zijn ding gewoon blijven doen.
Ik vraag me alleen af of dit een haalbare opstelling is..
Indien ja (eureka), zit ik nog met de bovenverdieping. Op alle radiatoren zijn Tado slimme thermostaatkranen aangesloten (werken normaal). Zet ik de zoneklep voor de bovenverdieping permanent open, zodat de slimme kranen warm water krijgen als ze open gaan? Sluit ik een extensiekit aan op de zoneklep zodat enige vraag van de bovenverdieping apart gestuurd kan worden?
Sorry voor de hoeveelheid tekst, ik ben beknopt zo volledig mogelijk proberen te zijn. Lijkt deze manier van werken haalbaar? Zijn er bijkomende problemen die jullie voorzien?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het is heel moeilijk om op afstand te bepalen wat er allemaal stuk is na zo'n fout in de installatie.

    Ik denk dat je er het beste een deskundige bij kunt halen. Vraag een verwarming deskundige om de hele boel weer werkend te maken met de oude thermostaat (daarvoor zullen wellicht reparaties aan de ketel nodig zijn) en bestel ondertussen een nieuwe Tado en laat die de volgende keer deskundig installeren.

    Dit is kennelijk een installatie waar 230v in het thermostaat circuit zit, dat is niet gebruikelijk in Nederland maar het kan kennelijk voorkomen. Hier moet je als doe-het-zelver gewoon NIET aan knutselen.

  • Peejay
    Opties
    Bedankt voor je reactie! Het grappige is dat een verwarmingsdeskundige de Tado heeft geïnstalleerd en niet ikzelf. Toch kon er iets mislopen. Ik ga verder op zoek naar iemand die zowel kennis heeft van de sturing als Tado. Hopelijk kan iemand op het forum nog bijkomende tips geven!
  • Peejay
    Opties

    Ondertussen is het bovenstaande probleem volledig verholpen! Na contact met de fabrikant de fout kunnen vinden en het systeem werkt weer normaal.

  • Hallo, heb zelf ook problemen met een tempolec die aan de ketel hangt. Zodra de tado wordt aangesloten gaat de tempole c aan en vraagt hij warmte. De ketel slaagt dus te pas en te onpas aan. Enige suggesties wat het probleem kan zijn. En hoe dit op te lossen

    alvast thx