w.Intercom = i;Meerdere problemen met tado installatie — tado° Community

Meerdere problemen met tado installatie

Wij hebben al een jaar een tado systeem in huis. Vrij uitgebreid:

-Beneden alle radiatoren voorzien van radiatorknoppen en een slimme thermostaat in de keuken (werkt als controller), verder nog een slimme temperatuur meter in de woonkamer.

-Boven tado radiatorknoppen op alle radiatoren, in de badkamer hebben we vloerverwarming die aangesloten zit op het 'normale' leidingnetwerk. Dus geen aparte groep maar wel met een vloerverwarmings pomp en een 'domme' thermostaatknop die zorgt dat het water niet warmer dan 40 graden is.

Verder hebben we een Intergas Prestige CW6 ketel.

Ik ben eens gaan kijken of ik de installatie wat zuiniger kan krijgen en ik loop tegen een aantal 'problemen' aan waar jullie wellicht het antwoord op weten:

1. Tijdens het thuiswerken heb ik maar 1 zone met 1 radiator aan staan. Tado probeert deze netjes op temperatuur te houden en vraagt aan de ketel een minimale temperatuur van 50 graden. De radiatorkraan gaat ook maar voor 33% open en hierdoor kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat lopen pendelen. Ik heb het minimale ketel vermogen al op 25% gezet en de max op 40%.
  2. In de woonkamer heb ik een slimme temperatuur sensor geplaatst omdat het niet gelijkmatig warm werd als ik een radiatorknop als temperatuur sensor gebruikte. Ik merk alleen nu dat tado ruimte 1 graad warmer maakt wanneer er een temperatuur verandering wordt gevraagd (bijvoorbeeld 18.5 --> 21).
  3. Ook in de woonkamer (3 radiatoren) kan de ketel soms zijn warmte niet kwijt omdat de tado knoppen maar 33% open staan met als resultaat dat de ketel gaan pendelen.
  4. De radiatorknoppen draaien soms niet ver genoeg open (33% bijvoorbeeld) om uberhaupt water in de radiator te laten lopen. Hierdoor staat de CV te stoken zonder dat er ook maar warm water naar een van de radiotoren gaat.
  5. De CV stookt soms nog enkele minuten door nadat tado de radiatorknoppen dicht heeft gezet. Ook zijn de tado knoppen al dicht als de CV nog aan het nadraaien is (verlies van 'gratis' warmte)

Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij om mijn 'problemen' te verhelpen. 1 van de mogelijkheden die ik zie is de tado radiatorknoppen helemaal open laten gaat als er vraag is in die zone. Dus als tado via opentherm bijvoorbeeld 50 graden water vraagt aan de CV toch de radiatorknoppen helemaal open draaien. Op deze manier gebruik je wel de modulerende thermostaat maar knijpt tado niet de afgifte.

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭

1 een bekend probleem. Ik heb het ( met een andere ketel) kunnen oplossen door het de cv installateur voor te leggen, die heeft het aan de fabrikant gevraagd. Wellicht zijn er verborgen menu’s waar nog iets veranderd kan worden. Welke stooktemperatuur heb je ingesteld? Het verlagen van de stooktemperatuur kan ook helpen, maar te laag kan juist weer makkelijk tot overschrijding leiden. Misschien zijn bij het waterzijdig inregelen de voetventielen erg ver dichtgezet?

2 je kunt de temperatuur calibreren in de app bij instellingen/kamers en apparaten/ruimte kiezen/ temperatuurcorrectie

3 dat is heel vreemd. Met 3 radiatoren aan wordt er voldoende vermogen afgegeven om niet te hoeven pendelen. 33% open zegt mij niets, ik heb er geen problemen mee.

4 herken ik niet, vreemd. Ligt dat misschien aan de kranen? Of zijn de pennetjes van de adapters te lang?

5 dat is de reden dat er een bypass in een cv systeem moet zitten. De juiste plaats is zo ver mogelijk van de ketel verwijderd om zoveel als mogelijk restwarmte over te dragen.

• Bedankt voor de antwoorden! Het grootste probleem is nu puntje 4. Bij het vragen veel veel warmte (18 --> 21) gaan de kranen vergenoeg open. Als tado vervolgens 1 'golfje' warmte vraagt (in de app) nadat hij eerst om 3 'golfjes' vroeg blijven de kranen vergenoeg open. Maar als de temperatuur is bereikt en vervolgens vraagt tado weer 1 'golfje' warmte, dan gaan de kranen niet vergenoeg open en stroomt er dus helemaal geen warmte door de radiatoren en blijft de ketel uren pendelen.

Het rare is dat het altijd heeft gewerkt.. en de voetventielen en insert ventielen staan helemaal open..

• Herres
    Herres ✭✭✭

Je zegt : "Het rare is dat het altijd heeft gewerkt.. en de voetventielen en insert ventielen staan helemaal open.." . Bedoel je dat het met Tado eerder wel werkte en op een gegeven moment niet meer?

Welke stooktemperatuur heb je ingesteld op de ketel?

Het temmen van de ketel is een proces van kleine stapjes. Pompsnelheid, vermogen van de ketel, stooktemperatuur, hebben een relatie met elkaar. Als je er een teveel veranderd dan loopt het spaak.

Overigens is het ook weer niet de bedoeling om alle inserts en voetventielen helemaal open te zetten. Dat lost misschien je pendelprobleem (een beetje) op, maar is niet prettig als meerdere ruimtes tegelijk verwarmd moeten worden.

• Ik heb inmiddels contact gekregen met Tado (Joey) en hij geeft aan dat er een communicatie probleem in de woonkamer zit omdat ik een draadloze temperatuur sensor heb bijgeplaatst vorige week. Ze geven aan dat ze het opgelost hebben maar dat is helaas niet het geval. Afwachten maar en contact houden met Tado..