Meer en betere ondersteuning warmtepompen

Opties

Op dit moment worden populaire warmtepompen als de Remeha Elga Ace niet formeel ondersteund. Dat is jammer aangezien dat tot significante besparingen kan leiden en je meer kan bijdragen aan een duurzamere wereld.

De Elga Ace ondersteunt bovendien opentherm, dus je zou zeggen dat het niet heel ingewikkeld zou hoeven te zijn.

(NOTE: Tado mailde mij terug dat de ace niet wordt ondersteund. Op het forum zie je dat het met aan/uit regeling wel lijkt te werken. Sommige rapporteren dan "zenuwachtig" gedrag en geen mooie rustige stooklijn. Geen maximaal rendement lijkt het dus en niemand verantwoordelijk wanneer het niet meer werkt).

21
21 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«1

Reacties

  • Rola67
    Rola67 ✭✭
    maart 2022 aangepast
    Opties

    Ik zag vandaag dat Tado het knippen en plakken van tijdschema’s per kamer in de app ondersteund. Met een gasprijs die nu tussen de €2,50 en €3 per m3 ligt, zou ik het fijn vinden dat de aandacht verlegd wordt naar het ondersteunen van hybride warmtepompen. Daar is heel wat meer winst te maken dan het knippen en plakken van een energieschema….

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ho ho wacht even! Dat knippen en plakken daar wordt al 3 jaar naar gevraagd en die warmtepomp ondersteuning pas 3 maanden. Over 3 jaar heb jij je warmtepomp ondersteuning hoor!

  • Rola67
    Opties

    Haha, ik hoop iets sneller!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Voor snelle actie op gebruikerswensen zit je toch bij het verkeerde merk vrees ik...

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 Zet je repeat knop eens uit, wil je? We hebben nu wel door dat jij bij elk verzoek roept dat tado alleen directeuren en geen programmeurs in dienst heeft.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij loopt er al een soortgelijke poll, maar ik ondersteun het voorstel zeker.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Andreplusplus wil je AUB niet reageren op mijn artikelen! Dank je.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 Dat geweeklaag van jou is zo weinig behulpzaam.

  • Rob
    Rob | Admin
    maart 2022 aangepast
    Opties

    Het mag duidelijk zijn dat warmtepompen de toekomst hebben. Die apparaten goed te ondersteunen, en dan niet enkel voor de NL markt maar voor al onze grotere markten, is best een grote klus. Een grote klus met hoge prioriteit.

    Korte termijn (2022) hebben we wat nieuwe hardware op stapel staan wat voor een groot deel gebaseerd is op al bestaande hardware. Evolutie, geen revolutie. Voor 2023 echter zijn we bezig met grotere veranderingen. En bij grote hardware veranderingen horen ook grote software/firmware veranderingen. Iets wat, naar mijn indruk, ook doorgevoerd gaat worden naar de in het verleden geproduceerde tado° hardware. Lang verhaal kort: ik verwacht dat we vanaf 2023 groots gaan inzetten op compatibiliteit met warmtepompen. We doen nu al het werk zodat we er dan klaar voor zijn.

  • andre75
    Opties

    Ik heb de Tado aan/uit aangesloten op een Hewalex 3 kw warmtepomp. De Tado loopt via een tijdvertrager zodat de warmtepomp niet continu aan en uit wordt gezet. Na elke schakeling (aan) heb ik de tijdvertrager op 15 min gezet. Het verwarmen met een warmtepomp verloopt toch traag ten opzichte van een cv ketel, dus last van overshut aan temperatuur is niet aanwezig.

  • TS400003
    Opties

    Eind augustus wordt in mijn huis een 7kw warmtepomp (is reeds in de verpakking in huis) geplaatst. De 200 liter watercilinder komt eind juli. De totale installatie is gepland voor week 35. Niet duidelijk is de tado op de warmtepomp kan worden aangesloten, hoop uiteraard dat dit wel kan. Heb zelf totaal geen technische ervaring, maar wordt gelukkig geholpen door een echte techneut.

    PS: Voor het plaatsen van een warmtepomp aan huis is bijna altijd een omgevingsvergunning vereist. Plaatsing is daardoor in mijn situatie maanden vertraagd.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    @TS400003 Tado schakelt vaak aan en uit, te vaak voor een directe aansturing van een warmtepomp. Een warmtepomp kan niet goed tegen veel schakelen, het vermindert de levensduur en het rendement.

    Hoe het dan wel moet heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik vermoed dat je moet denken in de richting van een groot buffervat waarop het cv circuit wordt aangesloten met een extra pomp die geschakeld wordt door Tado.

    Ik ben erg benieuwd. Als je eruit bent hoor ik graag hoe je het hebt opgelost.

  • Beste Herres,

    Warmtepomp en warmtevat geinstalleerd. Aansturing warmtepomp werkt volledig onafhankelijk van tadosyteem. Warmtepomp gaat aan als temperatuur warmtevat minder dan x graden (bv 45 graden) is en stopt bij x graden (bv 50 graden). De radiatoren worden aangestuurd door tadoknoppen. Probleem nog met het aansturen van de CV pomp via Tadosysteem. Is nu met een schakelsensor bedraad aangesloten. Werkt nog niet goed. Eerst wilde de CV pomp niet aanschakelen, nu schakelt het tado systeem de CV pomp niet meer aan. Er is nu een constant flow naar een vloerverwarming in de doucheruimte. Weet je een oplossing? (Misschien is aansluiting niet juist (nu open therm).

  • Herres
    Opties
    Als het alleen gaat om Tado de pomp te laten schakelen dan is dat simpel te doen door een draadloze ontvanger op aan/uit bedrijf te zetten en aan te sluiten op de NO en Com aansluitingen. Schema zoals een bureaulamp met een enkelsporige schakelaar waarbij de Tado de denkbeeldige schakelaar vervangt, alles in serie.
    Als je een Tado thermostaat in de woonkamer hebt met een lange dunne draad naar de cv ruimte dan gaat dit niet. Dan moet er een relais geplaatst worden bij de pomp om te schakelen.
  • Hallo Herres,

    Bedankt voor je reactie. De verbinding met circulatiepomp is nu met lange draad (dus niet draadloos). Er is een relais verbonden met de circulatiepomp. De draden in Tado thermostaat zijn verbonden als Open Therm. Dus niet in No / Com stekkers. Begrijp uit je antwoord dat dit nodig is om de circulatiepomp goed te laten werken. Aan bij warmtevraag en uit als er geen warmtevraag is. Correct?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt bij Tado niet zowel OpenTherm als Aan/Uit functie op dezelfde thermostaat gebruiken. Dus je moet kiezen daartussen, of extra een draadloze ontvanger monteren dan kun je die wel anders configureren dan de thermostaat.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    @TS400003
    Ja, dat klopt.
    En de installatie van de Tado thermostaat opnieuw uitvoeren voor aan/uit bedrijf. (Dat noemen ze Relais mode)
  • Dank voor de snelle reactie. Gaan we uitproberen.

  • Beste Herres,

    Heb de draden op No en Com aangesloten. Aangesloten circulatiepomp werkt nu niet meer. Via tado installeurs handleiding gezocht naar hoe in relais mode te zetten, maar niet gevonden. Huidige instelling R01 HC01 HWv EKv D01. Wat moet moet worden aangepast in deze instelling?

  • Beste Herres,

    Nieuwe info: met de huidige instellingen op de Tado thermostaat schakelt de warmtepomp wel. Kortom probleem opgelost. Het tado systeem schakelt de circulatiepomp op aan/uit welke is aangesloten op het warmtevat. Het warmtevat wordt op temperatuur gehouden door de warmtepomp. Alle radiatoren hebben tadoknop en kunnen afzonderlijk warmte aanvragen. In principe kan ik nu geheel van het gas af omdat in het warmtevat een spiraal zit voor warm tapwater. Werkt ook.

  • Herres
    Opties

    Mooi zo, plezier ermee.

  • StefkeM
    Opties

    Hallo Herres en TS400003,

    @Herres en @TS400003, Ik heb min of meer dezelfde opstelling als TS400003 waarbij wij al van het gas af zijn. Omdat onze installateur geen ervaring had met Tado heeft hij nu een draadloze thermosstaat geleverd die (draadloos) een receiver aanstuurt bij warmtevraag. Deze receiver schakelt de circulatiepomp achter het buffervat aan/uit bij wel of geen warmtevraag vanuit de nieuwe thermosstaat. Het buffervat wordt op temperatuur gehouden door de warmtepomp. De Tado thermosstaat en de Tado radiatorknoppen (in de slaapkamers) zijn daarmee gedegradeerd naar erg dure temperatuurmeters. Zouden jullie een oplossing kunnen bedenken zodat ik de Tado thermosstaat en Tado radiatorknoppen weer kan gebruiken om draadloos de circulatiepomp aan te sturen. Ik hoor graag

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Hi Stefke,

    Draadloos dus, dan denk ik aan zoiets. Draadloze Tado ontvanger bij de pomp, Tado thermostaat en knoppen sturen de ontvanger aan. De ontvanger configureren en aansluiten als relaismode (aan- uit). Je zou hiermee nu rechtstreeks de pomp kunnen schakelen, maar het nadeel is daarbij dat de pomp dan in de zomer nooit draait en daardoor vastloopt. Om dit te voorkomen moet de pomp dagelijks een minuutje draaien. Dit kun je met een schakelingetje doen, of met een aangpaste pompschakelaar voor vloerverwarming. Dat aanpassen doe je door de sensor los te knippen van de draad, en dan de draden aan te sluiten op de no en Com van de Tado ontvanger. Het principe staat elders op het forum uitgelegd bij vloerverwarming maar kan hier ook toegepast worden. Ik kan alleen niet garanderen dat het bij ieder merk en type pompschakelaar goed gaat omdat de weerstand van de sensor wordt vervangen door een kortsluiting. Een kleine extra weerstand kan dit veilig oplossen.

    Als je van Tado een bedrade thermostaat hebt met een draad naar de plaats van de pomp lukt de laatste oplossing ook, de eerste (direct de pomp schakelen) niet.

    kun je het nog volgen?

  • Andreplusplus
    Opties
    @Herres Bij de schakeling van de pompschakelaar via de sensor blijft de weerstand gehandhaafd. Als het relais open is --> weerstand oneindig, relais dicht --> de ntc weerstand bepaalt de weerstand (dus temperatuurmeting)
  • StefkeM
    Opties

    Hi Herres, dank voor het advies. En zeker ook voor het advies om een pompschakelaar te plaatsen en op die manier aan te passen want dat is geen overbodige luxe. Toen we vorige week de verwarming voor het eerst hebben aangezet, bleek die niet te werken doordat de circulatiepomp was vastgelopen. Nieuwe pomp was in juni geplaatst en tot vorige week stil gestaan.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Andreplusplus, je opmerking is hier niet juist. Het gaat hier niet om vloerverwarming maar om aansturing van een hoofdpomp voor de hele verwarming. Die moet onafhankelijk van de watertemperatuur functioneren, dus ook als het water te koud is is om via de ntc weerstand de pomp te kunnen schakelen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @StefkeM even uit interesse en omdat ik ook zoiets overweeg: hoe groot (liter) is je buffervat?
  • TS400003
    TS400003
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Er is al een aantal maal gereageerd op de vraag van StefkeM, toch nog even mijn reactie. De tado thermostaat kan de circulatiepomp van het CV systeem zowel bedraad (wel met een relais tussen thermostaat en pomp, zoals bij ons systeem) als draadloos aansturen. De warmtevraag gaat via een on/off schakeling via de tadoknoppen. M.a.w. de tadoknoppen zijn meer dan een temperatuurmeter. Ik heb geen vloerverwarming maar forse radiatoren. Met het huidig weer kunnen we een kamer in korte tijd verwarmen via het warme water (circa 45 graden) in het buffervat van 200 liter. Het warmtevat bevat ook een apart spiraal om warm tapwater te hebben. Een circulatiepomp kan inderdaad vastlopen. Denk nog na over welke oplossing in ons geval het beste zal werken. Overigens heeft een CV ook een circulatiepomp en heb nooit een probleem gehad met deze pomp, ook niet nadat we 8 weken op vakantie waren.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja dat is waar, je zou een bedrade thermostaat ook een relais kunnen laten aansturen (laagspanning kiezen, niet op 230 volt) en het relais de pomp schakelen. Helaas heb je dan geen anti vastloop schakeling voor de pomp.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Herres dank voor de correctie. Ik had dat niet scherp op het vizier. Helaas kan ik mijn foute antwoord niet meer aanpassen of verwijderen... Maar de truc is dus de pompschakelaar 'voor de gek te houden' en bij warmtevraag doen alsof er heet aanvoerwater is (kleine weerstand) terwijl de pompschakelaar ook zorgt dat de pomp dagelijks minsten een keer draait. Check!