Beter rekening houden met vloerverwarming

Rola67
Rola67 ✭✭

Ik heb vloerverwarming beneden in de huiskamer, keuken en hal (1 zone) en verder Radiatorknoppen van Tado in de andere ruimte. Wanneer alleen de vloerverwarming warmte vraagt, zou het fijn zijn wanneer Tado dan nooit maximale (lees 3 kringetjes) verwarming vraagt. Dat levert namelijk niets op. De ketel verwarmt dan het water naar 50 graden (bij mij maximaal op 50 ingesteld) terwijl de verdeler dit weer terug mengt naar max 35 graden voor de vloerverwarming. Verspilde energie dus.

Uiteraard mag de ketel wel weer maximaal verwarmen wanneer een radiator in een andere ruimte maximaal warmte vraagt.

22
22 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Hoe warm is het water daadwerkelijk wanneer het aankomt bij jouw verdeler?

    Op een koude dag scheelt dit bij mij zomaar 10gr.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    @Rob mooi dat je deze gebruiker zo hebt kunnen helpen. Hopelijk geeft het voor hem een beter resultaat.
    Waar mogelijk klanten ook (waaronder ikzelf) ook mee geholpen kunnen zijn is een systeem waarbij de open therm aansturing de maximale temperatuur vraag naar de ketel kunnen aanpassen.
    Bv de woonkamer Max 80 graden omdat die die boost nodig heeft.
    Maar een slaapkamer bv 60 graden omdat die ruimte klein is.
    Mochten die ruimtes dan samen warmte vraag hebben ga je uitsturen naar de hoogste temperatuur wat in dit voorbeeld voor de woonkamer is. Dus 80 graden.
    Als de woonkamer eenmaal op temperatuur is en de slaapkamer moet worden verwarmd heb je Max 60 graden vraag.
    Naar mijn mening heb je dan ook minder overshoots in diverse ruimtes.
  • @Rob dank voor de aanpassing. Wat mij nog wel opvalt, is dat de klep van de vloerverwarming vaak dicht blijft wanneer de verwarming op 1 kringeltje staat. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Bij 2 en 3 kringeltjes zie ik dat nooit. De klep staat dan altijd open. Heb jij daar een logische verklaring voor? De thermostaat zit rechtstreeks aangesloten op de klep en krijgt de temperatuur door van een draadloze temperatuur sensor in de woonkamer.

  • Rob
    Rob | Admin
    januari 2022 aangepast

    @Rola67

    De aan/uit aansturing van de thermostaat gaat via een zogenaamde Pulsbreedtemodulatie aansturing.

    Dus hoe groter de warmtevraag, hoe langer de thermostaat inschakelt en hoe korter hij uitschakelt. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer je een simpele aan/uit ketel hebt waar de thermostaat op aangesloten is, zonder vloerverwarming. Bij 1 kringeltje zal hij dus ritmisch aan/uit schakelen, maar vaker uit zijn dan dat hij aan is.

    In een setup waar je een thermostaat bekabeld hebt aangesloten op een klep EN een ander apparaat bekabeld op de ketel, dan wil je dit niet (niet altijd).

    Daarom geldt in dit soort gevallen dat wanneer de vloerverwarming als enige warmte vraagt, de klep altijd open is. Ook bij 1 kringeltje. De modulatie vindt dan bij de ketel plaats, niet bij de klep. Wanneer de vloerverwarming warmte vraagt EN een Slimme Radiatorknop-kamer vraagt gelijktijdig warmte, dan geldt de Pulsbreedtemodulatie aansturing wel. Dan kan het warme water naar de radiator wanneer de vloerverwarmingsklep dicht is.

    Concreet qua tado° instellingen: De voorwaarde om de Pulsbreedtemodulatie uit te schakelen is dus dat 1. er voor de vloerverwarmingsklep-kamer in de tado° app een externe zoneregelaar is aangewezen die niet tot deze kamer is toegewezen (dus een Draadloze Ontvanger, Extensiekit of een tweede thermostaat) en 2. een andere kamer NIET gelijktijdig warmte vraagt.

    Ik hoop dat dit een antwoord een niet te technisch antwoord op je vraag is.

  • @Rob dank voor je uitleg. Ik denk het te begrijpen. Wanneer alleen de thermostaat warmte vraagt, regelt de ketel de hoeveelheid warmte die geleverd wordt door harder of zachter te branden. De klep staat dan altijd open. Wanneer er een ander apparaat ook warmte gaat vragen dan zal de thermostaat de klep af en toe dicht zetten om zo de warmteaanvoer in de vloerverwarming te beperken wanneer de warmtevraag laag is (bijv 1 kringeltje). Dat klinkt best slim. Nu dacht ik ook wel eens gezien te hebben dat de klep dicht was terwijl de thermostaat als enige beperkt warmte vraagt met 1 kringeltje, maar daar kan ik mij in vergissen. Ik zal het eens in de gaten gaan houden.

    note: de thermostaat is alleen op de klep bedraad aangesloten en draadloos op een draadloze ontvanger. Op diezelfde draadloze ontvanger zijn ook een aantal slimme radiatorknoppen aangesloten. De ketel is een vrij moderne nefit die kan moduleren.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    @Rob
    Wordt pulsbreedte modulatie ook toegepast bij de relais mode?

    (Dat zou betekenen dat er geen enkele warmtepomp samen kan werken met Tado. Een onderwerp wat me op dit moment bezig houdt omdat ik dit jaar een hybride wil aanschaffen.)
  • Rob
    Rob | Admin

    @Herres

    Pulsbreedte modulatie wordt enkel met het relais gebruikt. Bij Opentherm, Nefit EMS, Vaillant eBus en al die andere digitale aansturingen wordt er op een geavanceerdere manier gemoduleerd. Zoals een dimmer op een lichtschakelaar, je kan bijvoorbeeld 60% van het vermogen vragen of een bepaalde watertemperatuur.

    Een relais kan enkel AAN of UIT zijn, daar is geen moderne modulatie mogelijk, behalve dus met die pulsbreedte modulatie.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @rob, bedankt voor je reactie.
    Ik val van m’n stoel van verbazing. Bij mij en veel anderen op dit forum wordt gezien dat de modulerend ingestelde thermostaat ook in cycli van 20 minuten aan/uit blokken worden gemaakt. De lengte afhankelijk van de gevraagde warmte. (1 golfje 5 minuten stoken, 15 minuten uit. Etc).
  • Rob
    Rob | Admin

    Misschien moet ik mijn reactie wat nuanceren.

    Pure pulsbreedte modulatie wordt enkel bij relais gebruikt.

    Bij ketels met een wat oudere implementatie van Opentherm (of vergelijkbaar) is de modulerende aansturing niet hetzelfde als bij nieuwere Opentherm (of vergelijkbaar) ketels. Je zou denken dat Opentherm=Opentherm, maar dat is niet zo. De thermostaat herkent wat voor soort instructies de ketel wel en niet accepteert, en past de aansturing daarop aan.

    Bij sommige ketels kun je als thermostaat iedere watertemperatuur vragen tussen min en max. Laten we zeggen iedere temperatuur tussen 20° en 80°. Bij anderen kan het alleen bij een beperkt bereik. Bijvoorbeeld enkel tussen 75-100% van de maximum ingestelde temperatuur, of bijvoorbeeld enkel tussen 60° en 80°. Hoe moet de thermostaat dan warmte vragen wanneer de watertemperatuur die we willen hebben significant lager is dan de laagste temperatuur die de ketel van de thermostaat accepteert? Pin je niet vast op deze getallen, het zijn slechts voorbeelden.

    Stel, de ketel is ingesteld op een maximum watertemperatuur van 70 graden. Wanneer er een max warmtevraag is, dan vragen wij dus 70 graden. Wanneer de warmtevraag 1-2 streepjes is, dan zouden wij water moeten vragen van meer dan kamertemperatuur, en minder dan 70 graden. Laten we zeggen, bijvoorbeeld 45 graden. En dat is precies wat er gebeurt bij veel nieuwere ketels. De door de thermostaat gevraagde watertemperatuur wordt daar bepaald door de hoogte van de warmtevraag, en water van die temperatuur wordt constant geproduceerd.

    Bij wat oudere Opentherm ketels, of in ieder geval ketels met een wat oudere implementatie van Opentherm, gaat het dus anders. Daar kan het zijn dat de ketel slechts in de bovenste regionen van zijn temperatuurbereik een niet-maximum watertemperatuuraanvraag accepteert. Wanneer we dan bijvoorbeeld minder dan 60 graden zouden vragen, dan zou de ketel dit niet accepteren. Dan moeten we dus wel een soort van pulsbreedte modulatie toepassen tussen 0 graden (uit) en de minimumtemperatuur (in dit voorbeeld 60 graden). Hoe de ketel daar dan op reageert is ook weer verschillend. Sommigen gaan dan inderdaad aan/uit. Anderen 'snappen' deze aansturing, en passen alsnog de watertemperatuur naar beneden aan.

    Er zijn ontzettend veel verschillen merken, modellen en generaties ketels. Ze reageren allemaal weer anders.

    We zijn trouwens bezig om dit te optimaliseren. We kunnen weinig doen aan de beperkte commando's die sommige ketels accepteren, maar er is altijd wat te verbeteren bij het gedeelte dat wel geaccepteerd wordt.

  • B79
    B79 ✭✭✭

    Er zit toch Degelijk iets niet lekker. zie plaatjes hieronder.

  • @Rob, ik ben al het hele stookseizoen samen met de helpdesk met mijn installatie aan de slag. Ik heb vloerverwarming liggen in de woonkamer en serre-keuken. De andere ruimten worden verwarmd door STK’s die de ruimten op lage temperatuur goed warm krijgen. De keteltemperatuur staat op 55 graden, dacht ik. Alle ruimten zijn gekoppeld aan dezelfde zoneregelaar (hangt in woonkamer) die via opentherm protocol op de ketel is aangesloten. Bij de verdeler zijn per vloerverwarming- ruimten een extra bedrade thermostaat geplaatst die dmv een relais per ruimte de groepafsluiters (twee groepen per vertrek) en de pomp met sensor aan-uit schakelen. Het valt mij ook op dat regeling voor de vloerverwarmingkamers in het begin langzaam aangestuurd worden en het relais vaak laat in-en uitschakelt, terwijl juist bij het bereiken van de temperatuur nog steeds pompen en kleppen geopend worden. Zou je eens mee willen kijken? Via de helpdesk kom ik er niet goed verder mee. De verwarmingsbuizen in de woonkamer liggen in de beton, vrij diep dus, terwijl die in de keuken-Serre in de strijkvloer liggen.
  • @Rob,
    Wendy heeft me geholpen, het is waarschijnlijk nu opgelost 👍
  • Is er ook een mogelijkheid om met R01 instelling de pulsbreedte modulatie uit te schakelen? Ik heb een zoneklep van mijn vloerverwarming op stadsverwarming met draadjes angesloten op de Tado st en bij warmte vraag heb ik liever dat de klep gewoon 1 keer open gaat en pas sluit als aan de ingestelde temperatuur is gehaald. Nu doet ie tussen 19.5 en 20 graden heel vaak de klep open en dicht en duurt het opwarmen langen
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Daarvoor moet je contact opnemen met de service desk, die kunnen bepaalde instellingen voor je aanpassen