Hogere temperatuur in de werkkamer behouden als in de woonkamer

Opties

Ik ben in het bezit van de Tado bedrade thermostaat, bridge en 3 radiator thermostaten. En dat werkt prima.

Waar ik nog niet achter ben gekomen is of "een" radiator thermostaat in bijvoorbeeld mijn werkkamer de bedrade thermostaat in de woonkamer door middel van de bridge kan aansturen om de CV te laten verwarmen ook al is de gewenste temperatuur in de woonkamer al bereikt. In de woonkamer zit ook een radiator met een radiator thermostaat dus dat is geregeld.

Mijn bedoeling is om mijn werkkamer op 21.5 graden te houden terwijl ik werk en de woonkamer op 20 graden.

Ik hoop dat u mij meer duidelijk kunt geven of dat zo werkt in de standaard opzet van Tado.

Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Dat is precies waar Tado voor bedoeld is. Geen enkel probleem dus.
  • Yddub
    Yddub
    Antwoord ✓
    Opties

    Dank je wel voor je reactie en je bevestiging😀

«1

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar je moet je wel bedenken dat je dan OOK in de woonkamer Tado knop(pen) moet installeren!

    Veel mensen denken "daar zit al de thermostaat dus daar hoeft dat niet" maar dat is dus niet zo.

  • Marl
    Opties
    Ja dit kan dmv de zoneregelaar instelling in de app!
  • mbraeke1
    Opties

    Ik heb een soortgelijke vraag...

    Op ons gelijkvloers (woonruimte) hebben we de pianokamer, living en keuken als één grote open ruimte (5 slimme thermostaatkranen en een draadloze temperatuur sensor in de living).

    Op onze verdieping hebben we 3 slaapkamers (nog eens 3 slimme thermostaatkranen).

    Zowel gelijkvloers als verdieping zitten op hetzelfde verwarmingscircuit, dus als de circulatiepomp start, dan wordt het water zowel beneden als boven gecirculeerd. Met onze oude thermostaatkranen wou dat zeggen dat de slaapkamers mogelijk ook onnodig verwarmd werden als deze open stonden en er werd water gecirculeerd.

    Momenteel staat voor iedere slimme thermostaatkraan de zoneregeling ingesteld naar de draadloze ontvanger bij onze gasketel.

    In de woonruimte vragen we meestal een temperatuur rond de 21/22 graden. In de slaapkamers, wanneer er overdag niemand is, staat de temperatuur op 16 graden. In de namiddag, als de kids thuiskomen van school, worden de slaapkamers via het slimme schema op 20 graden ingesteld zodat het aangenaam is voor huiswerk te maken.

    Vraag 1:

    Het klopt toch dat als de slimme thermostaatkraan in de slaapkamer een hogere temperatuur vraagt, deze thermostaatkraan, via de zoneregeling de draadloze ontvanger kan sturen en kan vragen om water beginnen te circuleren, correct? Schakel je de zoneregeling voor die thermostaatkraan uit, dan gebeurt dat niet meer, correct ?

    Vraag 2:

    Als om 16u de slaapkamers vragen voor verwarming ( 16 -> 20 graden) en de circulatiepomp wordt gestart om warm water te circuleren, wat gebeurt er met de woonruimte die al op 22 graden zit? Beperken de thermostaatkranen beneden dan de doorvoer zodat het daar niet warmer dan 22 graden kan worden, terwijl de thermostaatkranen boven juist wel doorvoer toelaten zodat de temperatuur van 16 naar 20 graden kan gaan, of zie ik dat verkeerd?

    Wees vriendelijk - Tado 14 dagen in gebruik en nog steeds op ontdekking ;o)

  • Andreplusplus
    Opties

    @mbraeke1 De temperatuur wordt in elke ruimte afzonderlijk geregeld. In 1 account (1 huis) is er 1 device dat de zoneregelaar is en de Cv ketel aanstuurt (dus de draadloze ontvanger in jouw geval). De temperatuur in een ruimte wordt gemeten door het device dat is aangewezen als meettoestel. Heb je 1 radiatorknop in een ruimte en verder niets, dan is die automatisch het meettoestel. Heb je meerdere knoppen in een ruimte dan is het de 1e die aan de ruimte is toegevoegd, maar dat kun je wijzigen, Of als je een extra draadloze temperatuursensor hebt en toegewezen aan die kamer, dan kan die het meettoestel zijn.

    Voor de kamers kun je in de app de zoneregelaar instellen. Dat is meestal die ene in je huis (draadloze ontvanger), maar je kan ook de kamers instellen op onafhankelijk - maar dan kan je dus in zo’n kamer niet meer zorgen dat er water gaat circuleren.

    Automatisch wordt de ene zoneregelaar ingesteld.

    Dus vraag 1: 2x ja

    En vraag 2: ook ja. Elke ruimte regelt de temperatuur afzonderlijk (mits allemaal goed ingesteld) en zolang er tado knoppen zijn die de radiatoren kunnen sluiten, zal dat gebeuren. Men vergist zich nog wel eens door in de ruimte met de thermostaat geen tado knoppen aan te brengen en zijn dan verbaasd datbjet daar veel te warm wordt.

  • Alan969
    Opties

    En als de thermostaat Tado V3 die in de woonruimte staat een zoneventiel aanstuurt voor die ruimte met 4 radiatoren zonder thermostatische kranen, wat gebeurt er dan als er in de slaapkamer warmte wordt gevraagd ?

    Ter informatie: nu is het zo dat als die thermostaat warmte vraagt, het zoneventiel opent en dat er een NO contact gesloten wordt waardoor de ketel aan gaat (ON/OFF regeling).

    Ik vermoed dat als de slaapkamer warmte vraagt, de thermostaat in de woonkamer zal aan slaan en deze te veel zal opwarmen. Of vergis ik mij?

    Kan dat opgelost worden door een Extentiekit (of iets anders) aan te schaffen, zowel vanuit de woonkamerthermostaat als vanuit de slaapkamer die gestuurd wordt en ervoor zorgt dat deze kit de ketel aanzet? Kan de ketel dan modulerend gestuurd worden door deze kit, terwijl de Tado in de woonkamer slechts ON/OFF het zoneventiel stuurt?

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 - Ik denk dat het antwoord op die vraag in de laatste paragraaf van het bericht van AndrePlusPlus staat. Ik zou verwachten dat iedere radiator in de woonruimte voorzien moet zijn van een tado smart thermostaat zodat deze gesloten kunnen worden wanneer een andere ruimte warmte vraagt terwijl de woonkamer al op temperatuur is. Anders gaat de woonruimte mee verder opwarmen wanneer de slaapkamer bediend wordt...

  • Alan969
    Alan969
    februari 2022 aangepast
    Opties

    Mijn idee is om de thermostaat van de woonkamer enkel te gebruiken om al de radiatoren af te sluiten via het zoneventiel en iets anders (de kit?) te gebruiken om de ketel aan te sturen. Deze kit moet dan wel gestuurd kunnen worden door zowel de thermostaat in de woonkamer als door de slimme radiatorknoppen in de slaapkamer(s). Als de kit wordt aangestuurd door de slaapkamer dan mag de Tado van de woonkamer het zoneventiel niet openen.

    Ik spaar op die manier de kosten uit voor 4 nieuwe thermostatische kranen + slimme koppen in de woonkamer.

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 - Het scenario bij mij is dus dat ik een draadloze kamerthermostaat heb en 4 smart radiatorknoppen die aan de 'woonruimte' zijn toegekend. In mijn scenario kan ik de individuele knoppen niet bedienen - ik stel de temperatuur in die ik in de woonruimte wil en voor de rest zorgt de kamerthermostaat en de knoppen ervoor dat over de gehele ruimte die temperatuur gehaald wordt.

    In mijn woonsituatie zit alles (behalve de badkamer) achter één en hetzelfde zoneventiel. Hierdoor warmden de slaapkamers mee op wanneer we in de woonkamer aan het verwarmen waren (omdat niemand de thermostatische kranen van de slaapkamers open/dicht draaide). Ik heb nu in de woonruimte en alle slaapkamers een tado radiatorknop geplaatst waardoor ik dit nu wel onder controle heb.

    Ik vrees ergens dat je de woonkamer toch gaat moeten voorzien van die smart radiatorknoppen. Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen/ontkrachten?

  • Alan969
    Opties

    @mbraeke1 bedankt voor je info.

    Ik ben ook benieuwd als wat ik vraag zal kunnen. Ik hoop van wel, maar vrees van niet. Dat zou voor mij alvast een flinke besparing zijn als ik mijn zoneventiel kan behouden daar ik in feite 4 zones heb, waarvan 3 bediend (met telkens meerdere radiatoren) worden met zoneventielen.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Alan969 Als ik jet goed begrijp: 1 ruimte met 4 radiatoren, die allemaal achter 1 zoneventiel.

    Als het ventiel dicht zit werkt de rest van de verwarming in de rest van de woning gewoon.

    Wat je kan doen is een slimme draadloze thermostaat aansluiten op het zoneventiel. De thermostaat is het meettoestel voor de ruimte. De draadloze ontvanger (oude naam is extensiekit) sluit je aan op de ketel. Dat is de zoneregelaar voor alle ruimten in huis. De radiatorknoppen plaats je in hun eigen kamer. Zij vragen zonodig warmte via de zoneregelaar.

    Thermostaat instellen op on/off. Afhankelijk van de klep aansluiten op NC/COM of NO/COM en protocol R01.

    Ontvanger instellen op protocol dat overeenkomt met de ketel en aansluiten op +/-.

    Ik hoop dat dit helpt.


    Let wel, ik ben maar een tado gebruiker die graag kennis en ervaring met tado wil delen. Maar ik kan geen verantwoordelijkheid nemen voor andermans installatie.

  • Alan969
    Alan969
    februari 2022 aangepast
    Opties

    @Andreplusplus Ja je begrijpt het goed.

    In feite heb ik zelfs 3 thermostaten die zoneventielen aan/uit sturen plus de rest van de installatie die niet achter zo'n ventiel zit. Op de rest zal ik (waar nodig) in de toekomst slimme radiatorkoppen plaatsen die de extentiekit zal aansturen. Te minste als dat technisch mogelijk is.

    Moet de thermostaat voor de zoneventielen draadloos zijn? Ik denk dat ik op de site tussen de lijnen heb kunnen lezen dat een bedrade thermostaat ook kan verbonden worden met de Extentiekit/draadloze ontvanger. Klopt dat? Ik heb namelijk nu al die slimme bedrade thermostaten.

  • @Alan969 Ja dit kan. De bedrade thermostaat heeft een relais uitgang welke een klep of bijvoorbeeld een pomp kan aansturen. Bij de bedrade thermostaat is het tot nu toe wel of/ of. Dus of hij stuurt een ketel aan of je gebruikt de relaisuitgang (of simpelweg alleen als temperatuursensor).

  • Alan969
    Opties

    @MartinMartin je bedoelt:/bevestigt dus dat het mogelijk is om de Extentiekit aan te sturen vanuit een bedrade Tado thermostaat?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Alan969 Ja, dat klopt. De extentiekit (heet tegenwoordig draadloze ontvanger) is de zoneregelaar en stuurt de ketel aan. De andere componenten worden in ruimtes geplaatst en elke ruimte wijst de ontvanger als zoneregelaar aan. Op die maniet kan zowel een knop als een slimme thermostaat als een draadloze temp sensor via de ontvanger de ketel aansturen wanneer nodigf

  • Alan969
    Opties

    @Andreplusplus OK, dat is heel duidelijk.

    Maar dan heb ik nog een vraagje:

    Zone 1 heeft het lokaal al heel lang opgewamrd en is in feite zo goed als op temperatuur. Ik veronderstel dat zijn thermostaat zal doorgeven aan de draadloze ontvanger dat hij maar weinig warmte meer nodig heeft . De ontvanger zal (via de OpenThermbus) zeggen aan de ketel dat hij op klein vermogen mag werken.

    Ik beslis dan om ook zone 2 op te warmen. Voor deze (nog koude) zone zal nog veel warmtevraag zijn. De Thermostaat van zone2 zal dus zeggen aan de draadloze ontvanger dat er vel warmte nodig is.

    Wat zal de draadloze ontvanger dan doen? Maakt hij een 'som' van alle warmtebehoeften? Kiest hij dan voor de grootste vraag van allemaal? Iets anders?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Alan969 Hoe het precies werkt weet ik niet, dat is ook één van de 'trade secrets' van tado. Maar het komt er ongeveer op neer wat je zegt, een soort som van van alle warmtevragen.

  • Alan969
    Opties

    Ik had dat graag geweten. Mogelijk zal ik het vragen aan de helpdesk, als ik hier geen antwoord kan krijgen...

    Nu nog een ketel zoeken/vinden die kan aangestuurd worden via OpenTherm en van goede kwaliteit is. Ik dacht eerst aan Junkers/Bosch, maar dat kan niet volgens de helpdesk. Vervolgens aan Viessmann, maar dat is blijkbaar geen zekerheid meer (zie andere discussie).

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 - Ter aanvulling van het lijstje: onze Daalderop Cube One ondersteunt OpenTherm, maar de installateur raadde het af om de thermostaat via OT aan te sluiten bij deze ketel...

  • Alan969
    Opties

    @mbraeke1 heeft de installateur daar ook de reden van gezegd?

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 - De ketel zou dan teveel moduleren en dat zou niet goed voor de ketel zijn... (als jou dit iets zegt - zelf ken ik er niets van)

  • Alan969
    Opties

    @mbraeke1 Ja dat zegt me iets. Moduleren is een woord dat zegt dat je de grootte van de vlam aanpast aan de vraag. Is er veel warmtevraag dan is de vlam groter en levert de ketel veel vermogen, is de vraag klein dan wordt de vlam ook kleiner. Als een ketel meer kan moduleren dan betekent het dat de verhouding tussen het grootste en het kleinste vermogen groter wordt. Voorbeeld modulatie van 1/10 betekent voor een ketel van 20kW dat hij zijn vermogen kan regelen tussen 2 en 20kW. Hoe meer het vermogen afgestemd is op de vraag en hoe meer de ketel kan zakken hoe meer energie er bespaard wordt. Dat is vooral belangrijk in het tussenseizoen. Maar een ketel die meer kan moduleren is ook duurder.

    Ik versta daarom niet de uitspraak van je installateur. De ketels worden tegenwoordig (bijna?) allemaal gemaakt om te kunnen moduleren. Als je stuurt via een bus (zoals bvb OpenTherm) dan wordt de warmtevraag o.a. bepaald door het temperatuurverschil tussen de gewenste en de werkelijke temperatuur. Is die communicatie er niet, dan weet de ketel alleen als er warmtevraag is of niet. Ofwel gaat de ketel dan op zijn maximum werken omdat hij die info niet heeft (niet echt goed om energie te besparen!) ofwel moet de ketel andere info gebruiken om te weten hoeveel hij moet moduleren. Die andere info kan zijn dat hij gaat moduleren in functie van de retourtemperatuur van het water ( als het water nog (te) warm terug komt, dan is er weinig warmtevraag en gaat de ketel werken op een lager vermogen) ofwel door de buitentemperatuur (kouder buiten betekent dat de temperatuur van het vertrekkende water hoger moet zijn). Het kan ook een combinatie zijn van die technieken om te bepalen hoeveel er zal gemoduleerd worden.

    Het zou me verwonderen dat moduleren slecht is voor een ketel vermits hij daarvoor gemaakt wordt. Als hij niet moduleert zal hij steeds aan en uit gaan (max.- nul) wat slechter is voor de ketel omdat hij meer moet schakelen dus grotere slijtage. Het is beter dat hij continu werkt op een kleine(re) vlam. Een andere voordeel is dat de ketel dan ook een groter rendement zou hebben dan op zijn max. vermogen. Dat betekent dat je voor 100€ gas meer warmte in je systeem krijgt.

    Pas op ik ben geen installateur, maar ik heb wel een technisch beroep. Wat ik hier geschreven heb is wat ik ervan verstaan heb. Als ik mij vergis hoor ik het graag.

  • Alan969
    Opties

    @Andreplusplus ik kreeg van de helpdesk volgend antwoord:

    Als er één grote warmtevraag is (in een bepaalde zone), terwijl de andere kleiner zijn, zal de Draadloze Ontvanger reageren op de hoogste. Echter, de Slimme Radiatorknoppen sluiten de radiator zodra deze dichter bij de gewenste temperatuur komt, en er mag geen overschrijding zijn die niet normaal is.

    De draadloze ontvanger maakt dus geen som. Volgens mij betekent het dat ik in de zones die bediend worden door een ventiel (0-100%) dan even te warm water zal binnen krijgen als ik beslis om een koude kamer te verwarmen. Als de temperatuur van die kamer dan zou stijgen, wordt dat gemeten door de thermostaat en sluit hij het ventiel. Het zal de temperatuur dus iets meer laten schommelen dan wanneer ik geen ventielen gebruik en overal slimme thermostatische radiatorknoppen plaats.

    Ik vind dat niet erg, want ik heb nu al die installatie. Die temperatuurschommelingen vallen nu zeer goed mee. Het plaatsen van het nieuwe systeem (ketel en sturing) zal wel veel goedkoper uitvallen omdat ik de ventielen kan blijven gebruiken en niet overal slimme knoppen en thermostatische kranen moet plaatsen.

    Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als er vele kleine vraagjes zijn. Als de ontvanger geen som maakt, zou dat kunnen leiden tot een te lage warmte productie.. Mogelijk zal de PID-regelaar in de thermostaten dat compenseren.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Alan969 Dank voor je heldere twee laatste berichten! Als er veel kleine vraagjes zijn en er wordt niet opgeteld, dan ben ik bang dat er niet veel gebeurt, tot de temp verder daalt en de vraag dus wat groter wordt. Dat leid ik af uit diverse berichten hier op basis van ‘0-3 golfjes’.

    Ik probeer dit inzichtelijk te maken door data te verzamelen uitde tado API. Dat lukt, maar er een grafiek van maken met Dashticz of Grafana is nog niet gelukt. Ook zie je dan wat er ‘in de cloud’ wordt geregistreerd (dat is % per ruimte, en niet off/low/mid/high), maar dat zegt nog niets over het modulerend aansturen van de ketel, of de radiosignalen van tado apparaten naar de bridge. Om dat laatste te kunnen doen zijn sniffers in de handel, maar €400 is me wat te gortig…

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 - Bedankt voor deze feedback. Dat moet ik dan zeker eens even bekijken. Denk dat iedereen momenteel wel graag een energiezuinige setup heeft...

  • Alan969
    Alan969
    februari 2022 aangepast
    Opties

    @mbraeke1 Vraag ook eens aan de helpdesk van Tado als jouw type ketel 100% compatibel is voor de OT-communicatie met Tado. Dat zou ook wel eens de reden kunnen geweest zijn van het advies van de installateur.

    Ik heb ondertussen geleerd dat die foldertjes van Tado die beweren dat sommige merken wel of niet compatibel zijn niet kloppen. Enkel de helpdesk kan uitsluitsel geven.

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 - Ik heb zowel bij Itho Daalderop als bij Tado de vraag gesteld - ben eens benieuwd...

  • Alan969
    Opties

    @mbraeke1 heb je al antwoord gekregen?

    Ik heb ondertussen prijs gevraagd bij een Viessmann installateur. Maar deze blijkt geen interesse meer te hebben, vermits ik na 1 maand en meerdere herinneringen geen offerte krijg. Ik zal het nog eens proberen bij een andere Viessmann installateur.

    Als ik niemand vind zal ik het zelf moeten installeren. Het zal dan wel geen Viessmann kunnen zijn.

    Ik heb vandaag een 3de bedrade Tado thermostaat besteld (aan Black Friday voorwaarden ;-) ) om mijn 3de zoneventiel te sturen + een draadloze ontvanger om de ketel aan te sturen.

    In afwachting dat ik een OpenTherm -ketel heb zal ik mijn huidige ketel On/OFF sturen via die draadloze ontvanger.

    De overnamecontacten in de zoneventielen zal ik in de toekomst niet meer nodig hebben.

    De draadloze ontvanger zal ik aansturen vanuit mijn 3 bedrade thermostaten en later eventueel uit slimme radiatorkoppen als ik dat nodig heb.

    Ik ben benieuwd.

  • mbraeke1
    Opties

    @Alan969 Van Tado kreeg ik volgende feedback:

    tado° system is compatible with the Opentherm interface of your Daalderop Cube One boiler. tado° would modulate the power of the boiler according to the need for heat in the rooms. Changing interfaces of the boiler may require professional assistance, and we are not able to provide you with custom made installation guide. You can hire an installer or a heating engineer and provide them with our professional manuals: Download professional installer guides

    They contain a phone number the professional can call if they need any consultation.

    Van Daalderop heb ik nooit een reactie ontvangen...

    Mijn installateur heeft me uiteindelijk laten weten dat de Cube One slecht reageert op moduleren en raadde dit af om geen problemen met de ketel te krijgen.

    Dus uiteindelijk toch maar niet gedaan. Buiten het bijna continu vervangen van batterijen werkt het systeem voor de rest voortreffelijk...