Stadsverwarming met slimme thermostaat in kamer kan andere ruimtes niet afzonderlijk verwarmen

Opties

Ik heb een appartement met stadsverwarming. Er zijn radiatoren zonder thermostaatknoppen in de woonkamer, daar zit ook de bedrade slimme thermostaat van Tado. In de andere kamers heb ik slimme radiatorknoppen zitten. Ik heb eerst bij Tado advies gevraagd en deze apparaten werden me aangeraden. Ik zou de kamers met de slimme thermostaten kunnen verwarmen zonder dat het in de woonkamer warm wordt. De stadverwarming heeft een regelaar in de meterkast, de Honeywell VC8015.

Nu de praktijk: als ik in een kamer de Tado thermostaatknop omhoog draai om de kamer te verwarmen (en de kamer als een aparte zone heb gedefinieerd) werkt dat niet, het blijft koud. Als ik de slimme thermostaat in de zone van de woonkamer zet wordt de radiator in die kamer wel warm, maar dan wordt de woonkamer ook verwarmd en da's nou net niet de bedoeling. Achteraf gezien wel logisch want de klep van de VC8015 wordt aangestuurd door de slimme thermostaat in de woonkamer ....

Weet iemand een oplossing om de kamers toch apart te verwarmen zodat de domme radiatoren in de woonkamer niet verwarmd worden?

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Nee, in principe kan het niet. Tenzij je van de woonkamer een aparte groep maakt met een klep of een dergelijke ingewikkelde oplossing. Maar dat is vast niet je bedoeling.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je zult inderdaad de knoppen in de woonkamer ook door slimme knoppen moeten vervangen, anders kan het niet.

    Dit is een veelgemaakte denkfout, dat je in de kamer waar de slimme thermostaat hangt geen slimme knoppen hoeft te hebben. Maar dat klopt dus niet.

  • Ik heb op de radiatoren in de ruimte met de thermostaat ook slimme knoppen gezet en dat werkt prima