Late cv start bij warmtevraag

Opties
Beste, na een tijdje de grafiek en cv op te volgen merk ik dat warmtevraag actief komt met 1 streepje dit tot soms wel een half uur lang zonder dat de cv aanslaat dan komen er soms 2 steepjes warmtevraag tot plots cv aanslaat met grote overschoot van 1 a 1.5 graden tot gevolg. Dit gebeurt regelmatig in 2 ruimtes in een 3de ruimte badkamer lukt dit opstarten van cv dan wel telkens vlot bij warmtevraag. Ik heb een bedrade thermostaat en slimme koppen in de living. In de hal boven een slimme kop en een slimme kop in de badkamer waar dit wel correct en rap de cv doet aanslaan en op tijd stop. Regeling via ht bus modulair op Junkers doorstromer. Kan dit verholpen worden, of is dit normaal gedrag? Alvast bedankt.

Antwoorden

  • Johanb
    Opties

    Beste @Thomas01

    Kan je bij de instellingen controleren of elke zone/ kamer de zonneregelaar verwijst naar de thermostaat die aangesloten is aan de ketel?

    Als deze niet juist is ingesteld dan gaat de radiatorklep wel open maar de ketel wordt niet aangestuurd om te verwarmen. Deze instelling is te vinden bij Kamers & Apparaten en vervolgens op de kamernaam zelf klikken.

  • Thomas01
    Opties

    Dag Johan,

    Bedankt om dit te beantwoorden, ik heb zonet controle gedaan via de uitgelegde weg maar dit staat juist in alle zones. De kamers reageren wel op warmtevraag maar dit kan soms heel lang duren. Of is het omdat het temperatuur verschil tussen gevraagde t en gemeten t (nog) te klein is. Maar wel vreemd dan dat er dan direct warmtevraag actief komt. of stel ik mijn zoneregelaar

    Om 5u zie je vrijwel direct een t verandering bij warmtevraag erna dan weer niet

    Om14u30 kwam warmtevraag actief met 1golfje tot 16u30, dan 2golfjes voor 1u en dan klom de t pas, tegen 17u30. De t daalde in totaal wel slechts 0.2 graden onder de ingestelde waarde in die tijd.

    (Als ik in die kamer de t een heel stuk hoger zet dan slaat mijn cv ketel wel direct aan.)



  • Johanb
    Opties

    Beste @Thomas01

    Bij sommige ventielen is bekend dat ze bij het openen van de klep de eerste paar procent nog geen water doorlaten. (1 golfje = 1 tot 33%, 2 golfjes 34 tot 66% enz.) hier zou ik zelf niet al te veel zorgen om maken.

    In jouw grafiek is wel duidelijk te zien hoe rap het systeem reageert op het kleine beetje openen van het ventiel. Dit kan natuurlijk door een slimme radiatorknop die dicht op de radiator hangt. Maar over het algemeen is er weinig warmtevraag over de dag, ongeacht de laag ingestelde temperatuur.

    Daarom denk ik dat het goed is om te kijken of je de radiatoren waterzijdig kan inregelen. Ik denk namelijk dat deze radiator te veel water krijgt waardoor je deze grote schommelingen krijgt in temperatuur. Met het verlagen van het debiet vergroot je de warmtevraag, alleen het afgeven vermogen zal kleiner zijn. Hierdoor krijg je een constante warmteafgifte en het geeft ook een beter rendement voor de ketel.

    Het voordeel van inregelen is ook dat het ventiel vaker verder open gaat waardoor het probleem van het eerste stuk minder opvalt.

    (Meer warmtevraag is niet gelijk aan meer verbruik, 1 uur 1000 Watt is gelijk aan 4 uur 250 Watt.)

  • Thomas01
    Opties
    Beste @Johanb, Leuk om te weten van de modulatie dat het systeem met bv 1 golfje tussen 0 en 33% moduleert ik dacht dat enkel 33, 66 of 100% kon. Wat het inregelen betreft mij circulatiepomp staat op de laagste stand en alle radiatoren (telkens met slimme kop) staan op 1collector . Indien 1 kamer warmte vraagt met 1 radiator heeft die wat snoeren dan zin, nuja ik zal dit eens proberen.👍 Alvast bedankt mvg Thomas