Tado installatie vragen

Opties

Beste allen,


waarschijnlijk is dit al allemaal een keer gevraagd, maar ik ben na overal vanalles gelezen te hebben met voors en tegens en wat wel en niet te doen, even overloaded en zou graag wat input willen van de Tado gebruikers of mensen die al een installatie gedaan hebben.


Ik wil de gehele benedenverdieping uitrusten met een Tado systeem; 6 radiatoren.

- 2 woonkamer

- 2 woonkeuken en ruimte waar de Tado thermostaat komt te hangen

- 1 hal

- 1 badkamer


Momenteel hangt er een Toon, prima functies, maar ik ben op zoek naar aparte ruimte aansturing. Huis uit 1920 met een vooral koude woonkamer Deels door het jaartal en geen mogelijkheid tot spouwisolatie en deels doordat de capaciteits berekening door de vorige eigenaar niet juist gedaan is. De woonkeuken wamt prima op; is nieuw aangebouwd, maar de woonkamer blijft dan koud. Dit scheelt soms wel 3 graden!

Ik zou dus met de slimme knoppen ervoor willen zorgen dat de woonkamer dan langer blijft doorstoken terwijl de rest al warm is.

Nu heeft de vorige eigenaar een mengelmoes van radiatorkranen gebruikt, waarbij de 4 die ik moet vervangen allemaal van Heimeier zijn. Zie afbeelding. Kan ik van deze kranen het binnenwerk vervangen of is het beter om direct ook alles horizontaal te plaatsen wat ik overal lees? Maakt dit zoveel uit qua werking?


In de woonkeuken waar de Tado thermostaat zelf komt te hangen, plaats ik daar dan ook slimme thermostaatknoppen die ik maximaal open zet? Geeft dit geen conflicten met de rest van het huis? Of laat ik daar de oude zitten in de "helemaal open stand?"

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    @tzeunis Wat @JohanKoni al zegt, de knoppen moet je (in zijn geheel) vervangen door thermostatische ventielen (je hebt geen thermostatische knoppen van Heimeijer oid nodig, laat je die dus ook niet aansmeren). Op deze ventielen schroef je de tado knoppen. Als je Heimeijer neemt, dan past het zonder hulpstukken. Alleen binnenwerk vervangen kan in theorie misschien wel, maar evengoed moet water uit de installatie en het levert geen of maar heel klein kostenvoordeel op. Dan zou ik kiezen voor een geheel, dan ook minder kans op lekkage.


    Als je te weinig afgiftecapaciteit hebt in de woonkamer zal het bij koude dagen wel moeilijk worden om het voldoende warm te krijgen. Kun je wellicht een radiator vergroten of van 1 naar 2 platen of 2 naar 3 platen wijzigen? Google maar eens op “radiator T11/T21/T22” etc.


    Het helpt al als de thermostaat in de koude ruimte hangt (de woonkamer). Want dan blijft er een warmtevraag tot die ruimte op temp is. De overige ruimtes regel je dan met de thermostaatkranen (hoeft geen tado te zij dus, tenzij je e.e.a. afzonderlijk wilt kunnen regelen). Dit werkt, zolang je de woonkamer altijd warm wilt hebben wanneer andere ruimtes ook verwarmd moeten zijn.

    Met tado zou ik het volgende doen:

    2 SRK (slimme radiatorknop) in de woonkamer. 1 van de 2 geldt als meettoestel (en bepaalt de temp in de woonkamer)

    2 SRK en een slimme thermostaat (ST) in de keuken. Meest waarschijnlijk is de ST de beste keuze als meettoestel.

    Of dit een draadloze of een bedrade thermostaat is, hangt af of je een draadje naar de cv ketel hebt van de plek waar de ST moet komen. Ik vermoed bedraad, omdat je een Toon hebt die al bedraad werkt. Maar met draadloos heb je evt keuze van de plaatsing van de ST. Ik zelf doe liever bedraad dan draadloos ivm betrouwbaarheid.

    1 in hal: afhankelijk of je die wil verwarmen, of alleen maar vorstvrij wil hebben, een normale thermostaatkraan (en dan hobbelt die wel mee met de warmtevraag uit de rest van het huis) of een SRK. Met SRK kun je ook de hal verwarmen als er nergens anders warmte wordt gevraagd (De SRK geeft seintje aan de ST die de ketel aanstuurt).

    1 in badkamer: zelfde als voor de hal. In mijn huis heb ik genoeg warmtevraag elders dat de badkamer altijd wel voldoende warm is en heb ik een normale thermostaatkraan (maar wel een radiator met flinke capaciteit voor de ruimte, zo dat als ik snel wil verwarmen, dat ook kan). Vanwege de betegeling van vloer en rondom tot aan plafond heb ik het idee dat de ruimte ook niet zo snel afkoelt als die eenmaal op temp is. Ik heb ook nog in een deel van de vloer elektrische vloerverwarming, maar die heb ik eigenlijk nooit meer aan.

    Als je boven nog kamers hebt waar mensen zijn als er niemand beneden is, dan zou ik daar ook SRK’s monteren (kinderkamer/werkkamer bijv). 1 per ruimte kan al voldoende zijn (ik heb 1 kamer met 1 SRK en 2 normale), want dan kun je ervoor zorgen dat er een warmtevraag uit zo’n ruimte naar de ST gaat zodat de ketel aanslaat. De andere 2 radiatoren hobbelen dan wel mee. Wel even die 2 dichtdraaien als je niet in de kamer bent, anders blijf je daar verwarmen als er in andere kamers warmtevraag is. Wil je dat automatiseren —> van alle knoppen een SRK maken.

    Ik hoop dat dit je helpt, ik ben benieuwd naar je resultaten en ervaringen.

Antwoorden

  • Goedemiddag,

    Op de ventielen met draaiknoppen kun je geen TADO slimme thermostaatkraan toepassen.

    Je zult deze eerst moeten vervangen voor thermostatische ventielen.

    https://support.tado.com/nl/articles/3482335-met-welke-radiatorkranen-zijn-de-slimme-radiatorknoppen-compatibel-heb-ik-een-adapter-nodig-om-de-slimme-radiatorknoppen-te-monteren



  • tzeunis
    Opties

    @Andreplusplus en @Johank hartelijk dank voor jullie input! Enorm gewaardeerd!

    Ik heb inmiddels de derde kerstdag alles vervangen voor thermostatische ventielen. Water gedeeltelijk uit de CV gelaten, radiatoren daarna open gezet bij de ontluchter bovenin waardoor het laatste water er nog uit liep. Dit per radiator gedaan. Geluk is dat mijn ketel op de benedenverdieping staat met een mooi drainage ventiel op het laagste punt.

    Vervolgens op de 6 radiatoren de ventielen geplaatst. Hierbij moest ik alleen de aanvoerbuis 4mm korter zagen omdat deze iets te lang was.

    Daarna de Toon afgekoppeld en de Tado geplaatst. Easy peasy.

    Ik heb uiteindelijk overal op de benedenverdieping slimme kranen geplaatst en het werkt perfect. Ik kan de woonkamer nu heerlijk op temperatuur houden terwijl. Badkamer gaat ook perfect; helemaal in combinatie met het grote infraroodpaneel wat daar al tegen het plafond hing. Op de bovenverdieping heb ik inderdaad op mijn kantoor een Tado knop geplaatst en dat is ook perfect. Op de andere kamers hebben we nooit de verwarming aan; daar staat alles op de vorst stand.

    Nogmaals hartelijk dank voor jullie input!