Vroege start in combinatie met vloerverwarming

Opties

Ik heb een combinatie van vloerverwarming op de begane grond, en radiatoren met Tado knoppen op de verdiepingen. Nu heeft Tado in een week wel door hoe de kamers op de verdieping middels vroege start zo te verwarmen dat ze op tijd op temp zijn.

Maar dat wil nog niet erg lukken voor de vloerverwarming. Tado start veel te laat, en doet er dan natuurlijk uren over om de gewenste temp te bereiken. Voorbeeld, om 19:00 wil ik het 20 graden hebben, overdag staat de temp ingesteld op 19,5. Het punt van 20 graden word pas om 21:30 bereikt, en dan mag de verwarming naar de nachtstand om 22:30.

Al met al niet erg efficiënt!

Het lijkt erop dat Tado niet leert van zijn vergissingen met betrekking tot het aanwarmen van de woonkamer.

Zijn er mensen met dezelfde problematiek, en zo ja, wat hebben zij er op gevonden als work around om het zo maar eens te zeggen. Of is er ook een volledige oplossing?

Antwoorden

  • Tado3535
    Opties

    Ik heb hetzelfde probleem. Om 8.00 uur moet het 20 graden zijn. Helaas de temperatuur wordt pas om 9.00 uur gehaald. Om 12.00 uur moet het 21 graden zijn dit wordt ook niet gehaald. Ook met de vroege start werkt het niet. Hopelijk kamt Tado nog met een software aanpassing.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Wat ik in eerdere topics al eens gelezen heb en ook zelf ondervonden heb is dat de vroege start niet werkt.
    Of de temperatuur wordt niet gehaald of begint al uren van te voren te stoken.
    Heb het schema maar aan half uur eerder gezet dan de gewenste tijd.
  • Kermy
    Opties

    Dus als ik het goed begrijp kan een "intelligente" thermostaat in 2021 niet het aanwarmgedrag van een kamer voorspellen na een inwerkperiode.

    Dat voelt een beetje of ik een kat in de zak gekocht heb. En dan blijft nog het gevoel dat Tado niet kan omgaan met vloerverwarming.

    Nu ook weer, vanmiddag de zon in de woonkamer, temp loopt op tot boven de 20 graden, Tado doet niets, maar blijft dit ook volhouden. Nu is het kwart voor zeven, en om zeven uur zou het hier 20 graden moeten zijn, de waarde is nu 19,6 graden, en Tado doet niets, geen enkele poging, en binnen 15 minuten heeft de vloerverwarming het echt niet 0,4 graden warmer.

    Na zeven begint de show, dan maar stoken, en dan hebben we rond half tien wel 20 graden op de teller, en dan kan hij gelijk uit, want om 22:30 naar 18,5 nacht verlaging.

    Ik kom van een Thermosmart, en de enige reden om naar Tado te gaan was de mogelijkheid van zone verwarming. Maar als ik geweten had dat ik daar heel veel comfort voor zou moeten inleveren, dan had ik dat waarschijnlijk niet gedaan.

    Ik vind dat Tado zich dit wel eens zou mogen aantrekken, en met een software update komen die dit probleem voor eens en voor altijd uit de wereld helpt.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @kermy, hoe heb je de vloerverwarming geschakeld en geregeld?

  • Kermy
    Opties

    De vloerverwarming word door een zoneklep afgescheiden van de rest van het systeem wat bestaat uit radiatoren met slimme thermostaatknoppen van Tado. De klep word door een bedraade slimme thermostaat bedient, deze is weer slave van een draadloze temp sensor. De klep is van Honeywell en daar staat gewoon 24 V op gedurende de tijd dat de ketel aangestuurd word, dan gaat de klep open. Het is dus een normally closed klep.

    De ketel word bedient door de draadloze ontvanger. Het systeem werkt, alles doet het, maar de thermostaat leert niets van de week waarin de zaak nu hangt. En als ik eerdere antwoorden moet geloven, dan komt dit ook niet.

    En dat laatste is dan ook een grote teleurstelling, ik neem aan dat dit normaal is na een niet te geringe investering. De andere kamers met radiatoren werken wel goed, en daar lijkt zowaar vroege start wel te werken.

  • Kermy
    Opties

    Nu nog gekker, in plaats van de temp omhoog te brengen merk ik nu dat de temp nog 0,3 graden is gezakt. Nu staat de kachel te werken met drie kringeltjes in de app, ja nu wel, maar dat komt deze avond niet meer goed voordat we weer naar de nachtverlagingsstand gaan.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Hopelijk biedt het wat troost.
    De eerste 2-3 weken vloog het hier ook alle kanten op.
    Ik heb dan wel geen vloerverwarming maar het leren van het systeem had even tijd nodig.
    Nu na 2 jaar gaat het gewoon goed. (Zolang had het niet nodig trouwens)
    Ruimtes blijven nu behoorlijk goed op temperatuur.
  • Kermy
    Opties

    We zijn inmiddels een dag of 10 verder, nou we kunnen wel stellen dat het hier niet om een slimme thermostaat gaat.

    Ik heb van ellende maar de vroege start van de vloerverwarming afgehaald, en de starttijd maar vervroegd naar een punt waarbij er tenminste een kans is dat de ingestelde temperatuur gehaald word.

    We hebben een keer een Nest gehad, dat was de grootste miskoop die we op verwarmingsgebied ooit gedaan hebben. Maar het lijkt erop dat Tado zich ook in dit rijtje kan gaan scharen. Al met al een aanzienlijke investering, die niet het bedieningsgemak, en daarmee samenhangend, het comfort, kan leveren.

    Valt ons een beetje tegen van deze Duitse firma, maar zo zie je maar, in de reclame kan alles, in de praktijk niet veel.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Die vroege start werkt al jaren niet. En dat lijkt ook bekend bij de firma.
    Ik had het hier ook al na een paar dagen uit gezet. Het was of veel te vroeg of veel te laat warm. Het schema een half uur vroeger zetten gaat stukken beter.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    In principe heeft Tado wel de bouwblokken om het goed te laten werken (temperatuur van je woning, stookgedrag, extern weerbericht enz) maar niet de capaciteiten om het samen te voegen tot een werkend geheel.

    Dit zal wellicht niet zo eenvoudig zijn, maar zelfs eenvoudige dingen als betere schema's, betere groeperingen van ruimtes en schema's e.d. daar doen ze al niks aan.

    Het lijkt er op dat men de voortdurende inzet van ontwikkelaars om een dergelijk systeem te verbeteren en uptodate te houden nogal onderschat heeft.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik heb een erg trage vvw (eigenlijk als bijverwarming aangelegd ipv als hoofdverwarming), maar ervaar geen grote problemen, mits ik het verschil in dag/nacht temp niet te groot maak.

    Ik heb vroege start aan staan, verwacht om 9.00 20,5 graden, zie dat vanaf 8.13 gestart wordt met stoken (laagste temp is dan 19,0), maar eerste moment dat 20,5 gehaald wordt is 11.44. Het helpt niet dat er ‘s ochtends gedoucht wordt, want ketel levert geen warmte als er warm water geleverd moet worden, ondanks de vraag van de tado thermostaat.

    Mijn ‘geluk’ is dat er zo weinig afkoeling plaatsvindt ‘s nachts (20,6 om 21.15, dan stapt schema op 17,5), dus ik heb maar een dikke graad fluctuatie. Maar ja, het is nu wel zacht weer (8 graden buitentemp) en mijn huis behoorlijk goed geïsoleerd (bouwjaar 1997).

    Ik vind het lastig te zien wat er precies gebeurt en hoeveel warmte de thermostaat aan de ketel vraagt. De drie ‘kriebeltjes’/kleur in de grafiek zijn wel een grove indicatie- geen vraag, low, medium, high vraag. Maar ik kan me niet voorstellen dat de ketel op volle kracht brandt van 8.13 tot 13.00 en pas daarna mindert. En met steekproeven (op de display van de ketel kijken) zie ik ook dat het veel minder is.

    In andere topics zijn er wel mensen die metingen hebben gedaan aan warmtevraag% en ook vragen stellen bij de ‘intelligentie’ in de regeling van tado. Ja, het kan beter, maar ik ben wel tevreden.

    Mijn grootste behoefte was nl. het boven ook warm krijgen als beneden al op temperatuur is of niet verwarmd hoeft te worden (en voorheen dus de ketel uit bleef). En dat lukt goed.

  • Kermy
    Opties

    De door u genoemde warmte vraag van de andere kamers word inderdaad goed ingevuld met de slimme radiator knoppen.

    Maar het systeem vertoond geen enkel adaptief vermogen, maar omdat de radiatoren zo snel de kamers kunnen opwarmen in dit goed geïsoleerde huis van 1995 gaat het daar wel goed. Maar op de beneden verdieping met zijn vloerverwarming is Tado niet in staat om ook maar in de buurt te komen van de ingestelde temp op het gewenste tijdstip.

    Ook in mijn geval duurt het uren voordat hij ook maar een halve graad is opgeschoten, het continu met lage capaciteit de verwarming aansturen helpt ook niet. En dat is dan meteen een zichtbare afwijking van de reklame kreten die beweren dat het ding slim zou zijn, niet dus.

    Leert helemaal niets, resultaat, ik heb hem maar een uurtje of drie eerder gezet, en dan nog krijgt hij het voor elkaar dat het niet op tijd de gewenste temp is maar een half uur later dan weer wel.

    We leven in een tijd van mogelijkheden, maar Tado zit met hun product en ontwikkeling niet in datzelfde tijdvak.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @kermy na lezing van dit topic vraag ik me af wat de instellingen van uw vloerverwarming zijn. Wat is de ingestelde watertemperatuur op het rtl- ventiel, in welke stand staat de pomp, welke temperatuur heeft de oppervlakte van de vloer tijdens goed verwarmen?
  • Dekker85
    Opties
    @Kermy
    Als ik het zo allemaal lees staat je VV niet goed ingesteld. Probeer eerst daar eens naar te kijken. Ze worden gemonteerd en hij verwarmt oké en klaar. Valt veel winst te behalen bij het goed inregelen van je VV.

    Lees maar eens op internet over CV tuning.
    Daar vindt je veel info omtrent het inregelen van je complete CV installatie.

    Heb Tado nu ook een tijdje maar hier werkt vroege start goed op de VV.

    Succes
  • Kermy
    Opties

    Even een gedeeltelijk antwoord, de oppervlakte temp is gemeten met een infrarood thermometer 25,5 graden. En dat is door de hele kamer en open keuken ongeveer gelijk.

    De rest moet even wachten tot na de jaarwisseling, het is nu te hectisch om even alles los te halen en te gaan controleren.