Vloerverwarming en ketel aansturen

Opties

Op dit ogenblik heb ik een bedrade thermostaat van tado die mijn ketel aanstuurt. De vloerverwarming wil ik voorzien van een elektronische klep en ook aan het tado systeem aansluiten. De voorbeelden die ik zie zijn allemaal voorzien van een extra thermostaat.

Omdat de tado in de woonkamer hangt en de ketel aanstuurt vroeg ik me af of het ook mogelijk is om hierop de elektronisch klep aan te sluiten (de vloerverwarming bevindt zich ook in de woonkamer)

Beste Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Nee dat gaat niet. De bedrade thermostaat kan maar 1 functie tegelijk uitvoeren.
    Of de ketel aansturen of de klep aansturen.
    Je zal dan een draadloze ontvanger erbij moeten installeren.
  • Johanb
    Johanb
    Antwoord ✓
    Opties

    Een pompschakelaar via IFTTT is ook een optie het, ik weet alleen niet of andere zones ook de ketel aan kunnen zetten. In de foto die je stuurt heb je een mengverdeler zonder terugslagklep. Op het moment dat de vloerverwarmingspomp niet draait maar de ketel staat wel aan dan kan het aanvoerwater via jouw verdeler direct terug naar de retour, wat niet bepaald help tegen een laag gasverbruik. Zie foto.


    Kan op de foto niet zo goed zien hoe de leiding lopen maar als het mogelijk is om voor de temperatuurbegrenzer een radiatorkraan te plaatsen met daarop een slimme radiatorknop, of in de retour.  Dan heb je eigenlijk wel een mooi systeem. 

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Toch wel mogelijk, zoals bij Tado vloerverwarming opstelling 2. Draadloze ontvanger bij de ketel, en bedrade verbinding tussen de thermostaat en de klep.
  • werfman
    Opties

    Ik was er al bang voor, weer een investering

  • Johanb
    Opties

    Beste @werfman,

    Als ik het goed begrijp ben je van plan om een klep toe te voegen aan de vloerverwarming. Ik weet niet precies wat voor soort verdeler jij hebt voor jouw vloerverwarming. Maar wat ook mogelijk is is om een radiatorkraan tussen te plaatsen en daarop een Tado Slimme Radiatorknop te monteren.

    Op dit forum heb ik meerder voorbeelden voorbij zien komen. Groot voordeel is dat de vloer niet aan/ uit geregeld wordt maar van 0 tot 100% openen van radiatorkraan. In de app kan je aangeven bij welke ruimte de Tado Slimme Radiatorknop hoort.

    Let wel op dat je de Tado Slimme Radiatorknop niet plaats op de temperatuur begrenzer deze moet er namelijk tussen blijven. Dit voorkomt namelijk dat er te heet water door de vloer gaat. Als je een foto stuurt van jouw verdeler kan ik meer tekst en uitleg geven. 

  • Johanb
    Opties

    het is een behoorlijke gesprek maar waarschijnlijk wordt je er wel wijzer van, volgens mij is het ook goedkoper dan een klep, kabels en bedrade thermostaat van tado.

    https://community.tado.com/nl/discussion/2147/slimme-radiatorknop-in-watertoevoer-vloerverwarming-plaatsen-ipv-zoneklep/p1

  • werfman
    werfman
    december 2021 aangepast
    Opties
    Beste @Johanb,


    Hier een foto van de huidige situatie.
    Ik moet het nog een beetje doorlezen maar ik zat ook te denken om de pomp van de vloerverwarming uit te zetten middels ITTT. Bij geen langdurige warmtevraag kan ik deze eens per week een uur aanzetten, ik vermoed dat dat gaat werken maar dat zal getest moet worden.

    In ieder geval bedankt!
  • werfman
    Opties

    Beste @Johanb,



    Hier een foto van de huidige situatie.

    Ik moet het nog een beetje doorlezen maar ik zat ook te denken om de pomp van de vloerverwarming uit te zetten middels ITTT. Bij geen langdurige warmtevraag kan ik deze eens per week een uur aanzetten, ik vermoed dat dat gaat werken maar dat zal getest moet worden.


    In ieder geval bedankt!

  • werfman
    Opties

    Ik ga begin volgend jaar maar besluiten wat ik ga doen, in ieder geval bedankt!

  • Andreplusplus
    Opties

    Zie https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado

    Probeer niet goedkoper te doen - heeft allerlei nadelen zoals ook op het forum te lezen is. Meerdere mensen komen terug op de eerste pogingen met een slimme knop als ‘klep’ aangesloten in de aanvoer naar de verdeler.

    Schakelen van de pomp is een betere optie, en als je al een pompschakelaar hebt, dan die in de bovenstaande link.

    De beste optie blijft waarschijnlijk een goede (honeywell) klep.