Vloerverwarming
Beste forumleden,
Ik kon nog geen passend antwoord vinden op het forum voor mijn vraag dus stel hem zo maar.
Heb inmiddels 1,5 jaar met vol genoegen mij draadloze tado thermostaat hangen in huis, alle ruimtes worden goed verwarmt zoals ingesteld.
Omdat ik al bijna twee jaar thuis werk ben ik eens beetje aan het experimenteren met de temperatuur in huis om zo efficiënt mogelijk te stoken, wat mij opvalt is dat TADO in combinatie met vloerverwarming nog 1 ding niet helemaal na wens doet.
Mijn set temperatuur in huis (beneden) is 20,8. TADO gaat aan wanneer de temperatuur net onder de 20,8 wordt. Mijn ketel is ongeveer een jaar oud en is een Intergas HRE36/30 A.
Gezien de vloerverwarming duurt het even voordat de temperatuur in de woonkamer omhoog gaat, dit is geen probleem, echter wat ik veel zie gebeuren is dat de thermostaat lang blijft stoken terwijl de 20,8 alweer gehaald is. Het viel mij vanmorgen op dat het in de woonkamer 21,2 was en de CV nog steeds aangetuurd werd door TADO.
Is hier nog iets in te regelen? Dus eerder de vraag naar warmte afschakelen wanneer de set temperatuur gehaald is? Volgens mij zou je zo nog efficiënter kunnen verwarmen omdat vloerverwarming langzaam op gang komt er dus veel extra warmte vanaf komt.
zie foto, deze blauwe streep is ongeveer zijn set temperatuur.
Beste Antwoord
-
Aan die instellingen kan je niks veranderen.
Er zit een PID regeling in het systeem waarmee die berekent hoeveel gas die moet geven als er gestookt moet gaan worden.
Dit een complexe regeling waar alleen tado op afstand iets mee kan doen.
Je kan wel via de service desk een aanvraag doen om dit ietwat minder ruig te laten verlopen.0
Antwoorden
-
Beste Hans,
Ik heb exact dezelfde situatie en ervaring. De ketel blijft veel langer doorstoken dan gewenst. Gevolg soms wel 2 graden doorschot. Graag zou ik zelf willen expirimenteren met PID settings om het regelgedrag te verbeteren.
Vraag me af of uw probleem inmiddels opgelost of verbeterd is.
Sebastiaan (opa Bas)0 -
Beste Bas,
Ik heb na aanleiding van deze post contact gehad via de mail met tado en zij hebben de PID aangepast. Ik heb wel het idee dat het beter is geworden. Helemaal optimaal is het nog niet maar is waarschijnlijk ook lastig.
Cv gaat nu volle kracht stoken bij de 20,2 (ingesteld op 20,8) hiervoor stookt hij nog niet op volle kracht (modulerend).
Als de temperatuur van 21.1 is bereikt zie je hem langzamerhand weer afzwakken.
Moet zeggen dat de servicedeskmedewerker van tado super snel reageren.
Hopelijk kan je hier iets mee
Mvg Hans Nijboer0 -
Beste Hans,
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal contact met ze opnemen om te zien wat ze voor me kunnen doen. Dit probleem zal zeker vaker voorkomen dus waarschijnlijk hebben ze wel een soort standaard oplossing hiervoor.
Met vriendelijke groet
Bas1 -
Bij vloerverwarming is er veel verschil tussen de soorten vloer. Een plavuizen vloer heeft het voordeel dat deze de warmte heel lang vasthoudt. Daar kun je rekening mee houden door de eindtijd korter te maken.0
-
@Peter14 Inderdaad heb je de eindtijd en ook de maximale temperatuur zelf in de hand. Ik zag ook dat mijn vloerverwarming door schoot met +1 graad. Daarna heb ik mijn maximaal wenselijke temperatuur gewoon met 1 graad verlaagd. Hetzelfde geldt voor de stookeindtijd. Werkt super!
0