Wie is intelligenter: tado of ik?

Situatie:

Remeha Avanta-ketel

Draadloze ontvanger op ‘opentherm’

Vier tado radiatorknoppen (binnenkort zes)

Draadloze slimme thermostaat

Regelmatig weigert de ketel dienst en moet ik die resetten. Volgens onze cv-installateur kan de ketel zijn warmte niet kwijt en houdt er dan gewoon mee op, terwijl minstens twee radiatorknoppen ‘open’ staan en de circulatiepomp van de cv-ketel dus wel degelijk cv-water kan rondpompen.

Mijn vrouw snakt inmiddels met nostalgie naar de ‘oude situatie’. En ik? Ik wil heer en meester zijn over het tado-systeem. Ik hoop dat iemand met een gulden tip onze scheiding kan voorkomen…

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Ik weet helaas niets te zeggen over intelligentie. Maar misschien wel iets over veel voorkomende problemen bij cv’s en Tado. Hieronder een stukje wat ik voor een ander item heb gepost. Hoop de het bijdraagt aan de kwaliteit van je huwelijk. 😉

    Pendelen.
    Als de watertemperatuur in de cv boven de ingestelde waarden uitstijgt schakelt de ketel uit, wacht tot alles is afgekoeld, en start weer op. Er ontstaat een cyclus die pendelen heet.
    Waarom komt dit zo regelmatig voor bij het gebruik van systemen als Tado? Een cv is standaard zo ingesteld dat een gemiddeld huis met standaard voorzieningen altijd onder alle omstandigheden goed warm wordt. Veel vermogen, hoge temperatuur. Maar bij gebruik van Tado kan het gebeuren dat er maar één enkele radiator open staat. Dan warmt het water te snel te heet op, en schiet door het ingestelde maximum heen.
    Om dit te verhelpen moeten er dan instellingen van de ketel aangepast worden. Zoals maximaal vermogen verminderen, maximum temperatuur verlagen e.d. Een proces van regelen, resultaat controleren, aanpassen, etc. Kleine stapjes.
    Met het temmen van de ketel is het probleem pendelen goed te verhelpen.

    E2 fout Remeha, zelfde oorzaak en remedie als bij pendelen.

Antwoorden

  • @Herres Klinkt heel plausibel.Ik zal ermee aan de slag gaan. Trouwens, er wordt ook nog een bypass in ons verwarmingssysteem geplaatst, aangezien er nu gebruik gemaakt wordt van thermostatische knoppen. Eerder zaten er 'ouderwetse' kranen op.

  • Om pendelen te voorkomen/verminderen, heb ik de maximale cv water aanvoer temperatuur op 75 graden gezet, omdat de Tado thermostaat op max cv water aanvoer temp op 70 schijnt te staan. Zo heb ik pendelen geminimaliseerd bij mijn Intergas Xtreme 36.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat is nogal wat... bij mij is dat niet meer dan een graad of 40 bij het weer dat het nu is, en als het huis koud is dan misschien 55 graden ofzo. Warmer zie ik het zelden of nooit worden.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Dat is een instelling waar ik nog niet aan gedacht had. Eens proberen met de hele koude dagen.
    Ik heb die hete temperatuur echt nodig.
    Door tado nog laten verhogen vorig jaar.
    Hopelijk is het het volgende stook seizoen beter na vervangen van de ramen/kozijnen.
    Heb hier en daar nog enkel glas. Het hele huis tocht zo goed dat er nooit water op de ramen staat…
  • @Rob2 Als mijn ketel gestart is en terug gemoduleerd heeft, is de rookgas temperatuur zo rond de 35 à 40 graden, prima rendement dus. En het huis komt lekker snel op temperatuur. Dus comfort en een aardig rendement. Ik stook op 0,239 M3/graaddag inclusief warm water voor de badkamer (stortdouche en bad).