Waarom niet compatibel en hoe op te lossen?

Opties

Bij ons thuis regelt een vaillant EcoTec plus 346 gaswandketel zowel de verwarming als het warme water.

Voor de verwarming hebben wij thuis 2 aparte verwarmingscircuits

  • Circuit 1: vloerverwarming beneden apart gestuurd door een Vaillant bedrade thermostaat (VRC700/4)
  • Circuit 2 : 5 Radiatoren boven gestuurd door 1 Vallant bedrade Thermostaat (VR91)

Ik zou graag Circuit 2 vervangen door de Tado bedrade Thermostaat en de 5 radiatoren uitrusten met de Tado slimme thermostaatkranen. Op deze manier moet niet telkens manueel eerst aan de Vaillant bedrade thermostaat warmte gevraagd worden + de juiste radiators open of dicht draaien.

Ik heb te horen gekregen dat de Tado bedrade thermostaat de bestaande Vaillant Thermostaat VR91 niet kan vervangen, omdat deze niet compatibel is (ik heb geen idee wat er juist niet compatibel is en ik krijg het antwoord ook niet).

Kan iemand mij zeggen wat niet compatibel is en wat ik aan mijn systeem zou kunnen doen om dit toch te laten werken?

Alvast bedankt

Maarten

Antwoorden

  • de_bigMaq
    Opties
    Heb je dat van een Tado medewerker zonder bijbehorende argumenten te horen gekregen? Als de cv ketel opentherm ondersteund zou het kunnen werken. Misschien een kit ( thermostaat + knop ) lenen en eerst uitproberen
  • Andreplusplus
    Opties
    Wat @de_bigMaq zegt is niet geheel volledig.
    De VRC700 zal vervangen worden door een slimme thermostaat die modulerend de ketel aanstuurt en als zoneregelaar voor de ruimtes beneden dient.
    De VR91 kan vervangen worden door een tweede slimme thermostaat die on/off schakelt. Deze is dan de regelaar voor de ruimtes met de 5 knoppen boven.
    Ik neem aan (dus: klopt dat wel?) dat de ketel circuit 2 warmte kan leveren zonder dat circuit 1 dat doet.
  • @Andreplusplus : het klopt inderdaad dat Circuit onafhankelijk warmte kan leveren. Het was niet direct de bedoeling om de VRC700 te vervangen door een slimme thermostaat (waarschijnlijk later wel, maar eerst het andere circuit.

    @de_bigMaq : ik heb dit inderdaad te horen gekregen zonder bijhorende argumenten. Gewoon dat dit niet compatibel is, ook als je de app gebruikt kun je wel kiezen om een VR91 te vervangen, maar in de volgende stap staat er dat er input nodig is om deze te vervangen. Dus dan wordt een mail gestuurd en als enige antwoord kreeg ik weer dat dit niet compatibel is. Dus ik kan niet verder

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja dit is geen OpenTherm maar eBUS en uit de datasheet van de thermostaat krijg ik het idee dat dit ook echt een BUS is in de zin dat er meerdere thermostaten geadresseerd kunnen worden op dezelfde aansluiting. Je VRC700 en je VR91 zitten dus waarschijnlijk in de ketel parallel op dezelfde klemmen, niet op 2 aparte aansluitingen zoals meestal bij ketels met meerdere zones.

    Kennelijk ondersteunt Tado dit niet, en kun je dus alleen op Tado over als je meteen het hele systeem ombouwt.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 Ik ben het helemaal met je eens, de handleiding van de combi VRC700/VR91 geeft aan dat je dat niet 1:1 kunt vervangen door tado.

    Maar, @MaartenDierickx er zijn volgens mij wel mogelijkheden. Je kan natuurlijk gewoon beide thermostaten achterwege laten en vervangen door tado thermostaten. De ketel ondersteunt nl. eBus protocol, D07 in de tado instellingen.

    Ik weet zo 1-2-3 niet hoe je de twee circuits gescheiden hebt - zit er ergens een klep in de installatie? Zo ja, dan zou je de klep met een tweede tado on/off (R01) thermostaat kunnen aansturen. Je kan ook de klep altijd open zetten of verwijderen.

    Met 1 thermostaat stuur je dan de ketel aan en per ruimte heb je radiatoren met een slimme knop die dan (via de thermostaat) warmte vragen bij de ketel.

    De combi met vloerverwarming maakt het iets lastiger - je wil niet dat het beneden te warm wordt doordat er boven warmte wordt gevraagd. Dus je moet ‘iets’ doen om de watertoevoer naar de vvw te kunnen blokkeren. Zie hiervoor diverse andere topics op dit forum (tip: probeer het niet goedkoop op te lossen met een slimme radiatorknop).

    Of vertel ons hier iets meer over je installatie, liefst met foto’s, dan kunnen we je vast verder helpen.