Tado thermostaat met Intergas HRE 28/24 CW4

Opties
Goeiedag
Ik ben al een tijdje aan het googlen om info te vinden over een Tado installatie.
Ik heb kachels hangen waar nog geen thermostaatkraan op zit. Ik begreep dat dat wel moet? Zoja welke heb ik nodig?
Tevens wou ik vragen of jullie mij kunnen helpen met evt foto’s of info hoe ik alles moet aansluiten op de cv ketel met de module samen.
Alle info is welkom.
Mvg Wesley.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Thermostaatkranen bij voorkeur uitgerust met schroefdraad M30 x 1,5 dan hoef je geen adapters te gebruiken.
    Gewoon de wizzard volgen om de zaak aan te sluiten, dan gaat het goed.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Kyra2018 Lees dit forum, en alles komt goed 🤔 Heb je daarna nog specifieke vragen, stel ze gerust.

  • Kyra2018
    Opties
    Goeiedag ik zie geen link waar de info staat.

    Mvg wes
  • Andreplusplus
    Opties

    Maar je bent al op dit forum. Het begint hier https://community.tado.com/nl/categories


    Welke ketel heb je? Hoeveel kamers, wat wil je precies bereiken?

    Het handigst is Heimeijer thermostaatventielen te gebruiken, hierop passen de tado knoppen zonder hulpstukken.

    Bijvoorbeeld deze:

    https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-aansluitmateriaal/Thermostatische-radiatorkraan/Heimeier-thermostatische-radiatorkraan-recht-1-2/p/44852205

    Er zijn diverse rechte en haakse modellen e.d.

    Vergeet niet ook een knelsetje mee te nemen:

    Hoogstwaarschijnlijk moet je de buis iets (4mm wordt vaak genoemd) inkorten met een pijpsnijder, als je deze neemt kun je in beperkte ruimte werken: (maar een grotere werkt makkelijker)


  • jcouzy
    Opties

    Heimeier knoppen zorgen wel voor extra weerstand in je CV installatie; houdt daar rekening mee voor wat betreft je pomp instellingen en maximaal vermogen, anders zal de ketel snel kunnen gaan pendelen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @jcouzy volgens mij bedoel je een bepaald type. Ze maken veel verschillende soorten.
  • jcouzy
    Opties

    @Herres Eclipse 20 en Multilux 4.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Eclipse heb ik zelf ook. Ze zijn perfect om waterzijdig in te kunnen regelen. Ik adviseer ze dan ook aan iedereen. Uiteraard wordt de waterhoeveelheid geknepen, maar dat is ook juist de bedoeling van het inregelen.
  • jcouzy
    Opties

    Klopt, daarvoor heb ik ze ook, de multilux is een blok voor radiatoren met een tweepunts aansluiting; ook met debiet regeling uiteraard. werken hetzelfde als de Eclipse 20. Zijn inderdaad perfect om je doorstroming te knijpen en om drukverschillen in je systeem door sluiten van radiatoren te voorkomen. Maar goed, ik moest wel de onder- en bovengrens van de modulerende CV pomp hoger instellen om voldoende doorstroming te hebben om pendelen te voorkomen. Ook heb ik overigens de max cv water aanvoer temp op de ketel op 75 gezet. Dit voorkwam ook pendelen; op het moment dat de Tado thermostaat 70 graden vraagt, schiet de ketel door naar 73 tot 75 graden en gaat hij pendelen; na de instelling op 75 graden is dit tot op heden verdwenen; nu wachten op echt koude dagen.

  • Kyra2018
    Opties
    Goeiedag
    Ik heb al diverse reacties gehad waar ik zeker wat aan heb.
    Ik heb nog een paar vraagjes.
    Ik heb een huis van 1984 en op de slaapkamers heb ik nog een oude kachels hangen.
    Volgens mij is het een t11 met 1 verwarmingsplaat.
    Is het zinvol om de kachels te vervangen voor evt een t22 of t33 met meer capaciteit.
    Als ik een berekening maak is de kachel die ik nu heb volgens de berekening niet meer van deze tijd.
    Ik weet namelijk niet of dit 38 jaar geleden anders was.
    Tevens wou ik vragen of de instellingen can de cv ketel ook veranderd moeten worden als je de Tado installatie gaat doen of kan dat allemaal zo blijven zoals daarvoor.

    Ik hoor graag van jullie.

    Mvg wes
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @Kyra2018
    Ik heb op 1 slaapkamer ook de radiator vervangen. Vroeger ging men er vanuit dat je altijd met 80 of 90 graden water aan het stoken was. Dat is niet meer van deze tijd.
    Heb de oude t10 vervangen voor een t22.
    Gevolg is nu dat als m’n zoon zijn verwarming aanzet de kamer heel snel warm is. Daarvoor had het een uur nodig. Gevolg daarvan was dat de woonkamer zowat onleefbaar was. Zelfs tado kon dat niet meer bij regelen.
    Nu gaat het goed.

    De instellingen van de cv ketel kan je meestal zo laten als het is/was.
    Het is een kwestie van uitproberen en dan bepalen of het vermogen wat omlaag kan en de maximale cv temperatuur.