Gedrag ketel bij vloerverwarming.

Opties

Sinds een week heb ik een Tado draadloze slimme thermostaat met ontvanger die de vloerverwarming aanstuurt (met modulerende Remeha Calenta ketel). Als ik de temp dag en nacht op 20 graden instel dan is het gedrag zoals weergegeven op de foto (temp fluctueert tussen 19,7 en 20,5; de piek einde dag svp negeren). Mij valt op dat de tijd van verwarmen vrij lang is en vervolgens de tijd van niet verwarmen nog een stuk langer. Mijn vraag is: is dit normaal/goed? Ik vraag dat omdat mijn oude draadloze Honeywell thermostaat de ketel de hele dag door even aan en uitschakelde en zo te temperatuur van de vloer zelf, gedurende de dag constanter hield.


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ja, dit gedrag herken ik wel. En mijn Honeywell thermostaat hield het ook stabieler. Hieronder een willekeurige dag van mijn woonkamer.

    Er zijn mensen op her forum die zeggen dat het in de loop van de tijd beter wordt. Maar enige fluctuatie blijft er altijd wel inzitten.



  • Andreplusplus
    Opties

    Hier hetzelfde. Eigenlijk kun je zien dat mijn vloerverwarming ontoereikend is en ik de nachttemp hoger zou moeten houden (nu 17,5 versus 20,5). Mijn leidingen liggen op 15 cm wat eigenlijk 10 had moeten zijn, maar dat wist ik toen helaas niet


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Andreplusplus, wat is de watertemperatuur instelling van je vv?
    En wat is de oppervlakte temperatuur van de vloer?
    De gewenste Max opp temp is 26, de Max acceptabele 28
  • Andreplusplus
    Opties

    @Herres Ik zal eens proberen de vloertemp te meten. Thermostaat van de verdeler staat op 45 gr (Dat is hoog, maar als ik hem lager zet wordt het nauwelijks warm). Daarnaast heb ik een extra overtemperatuur beveiliging die op ong. 47 graden staat. Beide schalen vind ik niet betrouwbaar qua absolute waarde. CV levert water van max 65 graden.

    Op de verdeler twee thermometers: aanvoer is momenteel 23 gr en retour ook (pomp is uit).

    Even de ST hoger gezet, CV slaat aan, aanvoer wordt warmer, retourtemp loopt op tot 48 gr, pompschak ziet 37,5 ( want die middelt met een sample per 10 sec, water is al veel heter). Pomp slaat aan. Aanvoer loopt op naar 30, retour terug naar 20-22.

    Minuutje laten gaan en dan ST weer op 20,5. Pomp draait nog. Na 1 min aanvoer naar 28, retour naar 24 (pompschak meet 41,5)

    CV aanvoer temp daalt na 2 min (pompschak meet 34) Na 5 min: tado meet 20,5 en moet 20,5 halen, maar CV slaat weer in ( 1 kringeltje) aanvoer van CV weer oplopend. Aanvoer 26, retour 24 (deze fase snap ik niet, want temp is behaald in de kamer).

    Dan temp laag gezet (het leuke is dat je dat op beide STs kan doen).

    Pompschak gaat meteen op - - (relais is open, geen verbinding met de sensor/weerstand). Na 30 sec stopt pomp. CV aanvoer ook meteen koeler. Aanvoer was opgelopen tot 28 en retour van 24 naar 34. Deze zullen beide weer langzaam naar de beginstand gaan (22/22 à 23/23).

    Ik had thermometer op de grond gelegd, maar die meet niet goed de vloertemp, denk ik. Deze geeft 22,7 aan. Maakt ook uit of je net op een buis zit, of er naast.