Twee problemen (1) Radiator maakt raar geluid (2) slimme knop gaat open maar ketel slaat niet aan

Opties

Goedemiddag,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik heb een tweetal vragen/problemen. 

Algemene gegevens:

• Ik heb de volgende Tado Producten : 

• Tado Slimme Radiator Thermostaat 4x (zonder gebruik van een tussenstuk)

• Tado Slimme Thermostaat V3+ (deze hangt in de woonkamer) waar ook de internet bridge zicht bevindt. In de woonkamer hangen twee radiators. Een knop werkt normaal, de andere niet (zie vraag/ probleem 1).

• In de werk en slaapkamer bevinden zich nog 2 draadloze temperatuursensoren

• De CV ketel is een Remeha Tzerra Ace 28C CW4 (November 2020)

Ik heb de Tado in november 2020 geïnstalleerd

Vraag/ probleem 1:

In de woonkamer maakt de Tado radiator knop een gek geluid bij het in en uitschakelen. In de link zit een kort filmpje naar youtube waarin je het geluid kan horen.  Link: https://youtube.com/shorts/aPlx1c6NlPY?feature=share 

Iemand enige idee waar dit aan kan liggen? Voorheen heeft de knop altijd gewerkt maar de laatste tijd niet meer.

Vraag/ probleem 2:

Ik heb sinds een paar weken ook een slimme radiator theremostaat knop in mijn werkkamer. Echter heb ik deze nog niet werkend gekregen. Als ik de temperatuur instel in de app hoor ik de knop bewegen en er komen ook 3 “wiebertjes “ in de app te staan. Echter gaat de CV ketel niet aan bij deze knop. Het lijkt erop dat deze knop geen signaal naar mijn CV stuurt? Ik dacht dat het misschien aan de knop lag, dus heb ik een nieuwe gekocht en deze geeft hetzelfde probleem.

Als ik mijn verwarming in de woonkamer aanzet (en de CV draait), dan komt er wel warm water in de werkkamer, maar dat is dan puur omdat de CV een bericht vanuit de woonkamer krijgt. Graag zou ik ook de verwarming apart aan hebben in mijn werkkamer zodat ik de rest van het huis uit kan hebben. 

Alvast hartstikke bedankt,

Wouter

Beste Antwoord

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Lijkt erop dat er geen zoneregelaar is toegewezen aan de knop waardoor de ketel niet aanslaat.
    Dit kan je nakijken in de instellingen.
    Kamers en apparaten en dan onderaan zie je zoneregelaar. Dit moet je bedrade thermostaat zijn of eventueel een draadloze ontvanger.

Antwoorden

  • Goedemiddag Wouter,

    Ik heb dezelfde "problemen" die jij omschrijft. Individuele knoppen worden wel open gestuurd "3 wiebertjes", maar de CV ketel gaat niet aan. Zie onder mijn mail van hedenmiddag aan Tado.

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Ik heb onlangs het TADO systeem aangeschaft en alles conform de installatievoorschriften geinstalleerd en geconfigureerd

    Het systeem is als volgt opgebouwd :

    Begane grond : Woonkamer / Keuken / Hal => 5 stuks slimme thermostaatknoppen & thermostaat

    1e Etage : 2 slaapkamers, 1 studeerkamer en badkamer => 4 stuks slimme thermostaatknoppen;

    2e Etage : 1 slaapkamer => 1 stuk slimme thermostaatknop;

    De internet Bridge bevindt zich op de 1e etage, waardoor ik een optimaal bereik heb naar alle componenten en het bereik dus zeer goed is.

    De CV ketel is een : Remeha Tzerra Ace van 1 maand oud.

    Communicatie protocol : Open Therm.

    Probleem : Als ik de thermostaatknoppen individueel wil "schakelen"door de tempertauur in de APP of webbased omgeving hoger te zetten, worden de knoppen netjes qua temperatuur " Visueel" hoger gezet op de APP en bij de radiator ( dus wordt open gestuurd ), je hoort dat deze wordt opegengestuurd. De App geeft aan dat er verwarming plaats vind, echter de CV ketel wordt niet aangestuurd ( AAN gezet ).

    Het vreemde is, als ik op de APP " Maximaal verwarmen " activeer, dan worden alle knoppen op maximaal (25C) gezet en werkt het systeem prima en heb ik overal verwarming.

    Door dan vervolgens de raditoren (knoppen) op de APP weer op "Schema hervatten " te zetten, zet ik deze uit die ik niet nodig heb. Heel omslachtig en lijkt mij niet te bedoeling.

    Ik heb zelf het gevoel dat de Slimme Thermostaat in de woonkamer defect is, aangezien het geen individuele van de knoppen uitvoert.

    Is er iemand met dezelfde ervaringen, of is er een oplossing voor de huidige problematiek.

    Ik hoor graag

  • SvenVB
    Opties

    Betreft je eerste vraag, het fluiten van het radiatorventiel heb ik EXACT hetzelfde probleem ! Ik pm je even

  • SvenVB
    Opties

    Wouter, Johan, heb je ingesteld dat de knop je zoneregelaar aanstuurt ?


    Bij 'instellingen' in de app klik je op de ruimte.

    Onderaan zie je 'verwarmingszone'

    Daar moet staan: Zoneregelaar: 'RUxxxxx' (dus je slimme thermostaat) zie hieronder:


  • Andreplusplus
    Opties

    @woutertje6 Met betrekking tot piepende/fluitende radiatorknop - hoe is het met de batterij van de knop (kun je zien in de app bij de knop)?

    Heb je de knop er nog goed op zitten? De knop eraf halen, de ring goed aandraaien (met de hand) en de knop er weer op.

    Wat hoor je als je de knop eraf haalt? (Dan staat radiatorventiel helemaal open en zou er geen piep meer te horen moeten zijn, indien wel, dan ligt het aan het ventiel).

    Knop gaat het makkelijkste los als je de temp op 25 graden zet.

    Als het aan het ventiel ligt: kun je het pinnetje met de hand induwen (gaat wel zwaar, maar moet kunnen zonder gereedschap). Lukt dat niet, dan zit de pin te vast en kan de knop deze niet goed bedienen. Neem dan een hard voorwerp om de pin in te duwen (geen tang oid op de pin zetten, want dan heb je kans op beschadiging en ben je verder van huis)

    (en is de knop net nieuw? Ik zie de sticker er nog op zitten 😉)

    Punt 2: kun je de knop wel kalibreren? Kun je “Hi” laten tonen op de knop? Zo nee, dan heeft de knop geen goede verbinding met de bridge. Ik zou de knop verwijderen en opnieuw installeren met de wizard.

    Is de knop goed gekoppeld aan een (nieuwe) ruimte en is de zoneregelaar van die ruimte de slimme thermostaat (RU…?)


  • Hi,

    Thanks @B79 en @SvenVB, in de werkkamer werkt nu alles, heel blij mee!

    @SvenVB, thanks voor de PM zal daar ook even reageren!

    @Andreplusplus , thanks voor je bericht! Mijn oude knop zat te vervelen dus ik dacht dat knop wellicht kapot was, ik had contact opgenomen met Coolblue en had tijdelijk een nieuwe gekregen. Mijn hoop was dat een nieuwe knop het probleem zou oplossen, maar ligt het dus niet aan.

    De knop is dus inderdaad nieuw en de batterijen zijn ook nieuw. Ik zal vandaag nog maals proberen de knop er extra goed op te zetten, volgens mij maakt hij geen geluid als ik de knop eraf haal.

    Het ventiel is in te drukken met mijn hand/vinger. Daarnaast heb ik vorig jaar alle koppelstukken (inclusief het tussenstuk met ventiel, nieuw erop laten zetten).

    De knop lijkt ook goed gekalibreerd te zijn, de "hi" is te zien als ik dit op de app aanklik. Knop zit ook op de goede ruimte.

    Ik heb het idee dat het wellicht toch aan het ventiel ligt, ik heb de Tado nu ruim een jaar en dit probleem is de laatste weken pas gestart.

  • @woutertje6 heb hij je probleem met het geluid inmiddels opgelost? Ik heb precies hetzelfde probleem, maar helaas nog geen oplossing.

    CV druk staat goed, Tado knoppen heb ik nog een keer vastgedraaid.

    Probleem blijft helaas bestaan

  • Andreplusplus
    Opties
    Te hoge pompsnelheid? Geen bypass?
  • MrFreeze1985
    Opties

    @Andreplusplus ik denk dat het ontbreken van een bypass de gouden tip is! Onze loodgieter is er iig van overtuigd dat het hiermee op te lossen is. Heel erg bedankt voor de hulp!

  • Haensenson
    27 januari aangepast
    Opties

    @MrFreeze1985

    Ik heb exact hetzelfde probleem in de slaapkamer en word er knettergek van. Met een bypass wordt een druk regelaar bedoeld? Of hoe is dit nu opgelost? Als ik mijn hand op de knop leg terwijl die het geluid maakt stopt het. Zover ik kan zien is die goed gemonteerd en de batterijen zijn ook nieuw. De pin heb ik met wd40 ingespoten maar was sowieso al redelijk makkelijk in te drukken en de thermostaatkraan is nog geen week geleden vervangen.

  • BjornB
    BjornB
    27 januari aangepast
    Opties
    +1 voor het piepend/brommend geluid. 10 radiatorknoppen, maar ééntje heeft dit probleem. Kan er iemand toelichten wat er precies bedoeld wordt met een bypass? Of in ieder geval een manier om dit op te lossen?
  • woutertje6
    Opties
    Hi, uiteindelijk inderdaad een bypass geïnstalleerd, maar er is nog een andere oplossing die je eerst kan proberen.

    In onze badkamer zit een “normale” thermostaat knop, die staat nu altijd een beetje open. Dit zorgt ook voor een “natuurlijke” bypass.
  • BjornB
    BjornB
    27 januari aangepast
    Opties
    @woutertje6 : ik probeer het te begrijpen. Wanneer de betreffende radiator net afslaat en er een groot drukverschil is, begint de radiatorknop te brommen, maar door een andere radiator open te laten staan verminder je het drukverschil waardoor dit niet meer voorkomt? Maar als de temperatuur van die andere radiator ook bereikt is, heb je dan niet hetzelfde probleem?
  • woutertje6
    Opties
    Precies!

    Mbt je laatste vraag, ik heb geen aparte thermostaat in mijn badkamer en daar kan dus nooit een bepaalde temperatuur behaald worden. Het zorgt er alleen even voor dat de overtallige druk even weg kan,
  • BjornB
    Opties
    Ok, bedankt voor de tip! Worth a try in ieder geval, ik heb nog één handmatige die amper gebruikt wordt, zal hem eens op stand 1 zetten en zien of het helpt. En anders is het bellen naar de chauffagist. :)
  • Andreplusplus
    Opties
    En voor de volledigheid, een bypass is een verbinding tussen de aanvoer en retourleiding (op minstens 6 meter leidinglengte van de ketel) met een drukventiel dat opent bij een (instelbaar) drukverschil tussen de twee leidingen van bijv 0.2 bar. Zo kan er water circuleren als de CV pomp nog nadraait, maar alle radiatoren gesloten zijn.