Vloerverwarming icm klep aan/uit en rest modulerend

Opties

Hallo,

Ik heb in huis vloerverwarming in de aanbouw. Deze heeft een eigen honeywell round on/off thermostaat en een Honeywell klep voor zone-regeling. De vloerverwarming staat de hele dag constant op 19,5 graad.

De rest van het huis radiatoren en daarvoor heb ik een bedrade tado slimme thermostaat (als aan/uit) aangesloten. Ook hier zit een zoneklep van honeywell tussen.

Boven heb ik in elke slaapkamer slimme thermostaatknoppen van tado.

De ketel (Nefit HRC 25 CW6) heeft het er wat moeilijk mee of althans het huis is eigenlijk constant warm en zakt 's nachts ook niet naar de gewenste temperatuur van het slimme schema.

Doe ik iets verkeerd of wat kan ik doen om het naar wens te laten functioneren? Zou graag ook de ketel willen laten moduleren (in ieder geval voor de radiatoren).


Wie weet raad?


Alvast bedankt.


Groet,

Frits

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    @Frits_e Heb je nu twee thermostaten aan de ketel aangesloten? Of zit de Honeywell Round alleen op de klep van de vvw?

    Een bedrade thermostaat aansluiten op de ketel gaat het makkelijkst door gewoon de wizard in de app te gebruiken.

    Sluit de thermostaat aan op het oranje blokje op de ketel en op de +- op de thermostaat (polariteit maakt niet uit) Stel de thermostaat in op protocol D31

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Wat u wilt bereiken is wel mogelijk, maar niet op de manier zoals u nu beschrijft.

    Zie de paper van Tado over combinatie van radiatoren en vloerverwarming, opstelling 2 of 3. Één klep nodig bij de vvw, de andere permanent open zetten of weghalen.
    Bij voorkeur op alle radiatoren een slimme Tado knop, hoewel niet persé noodzakelijk.
  • Frits_e
    Opties
    @Andreplusplus de slimme thermostaat is aangesloten en hangt in de woonkamer en stuurt (hopelijk) de radiotoren in huis aan. Hier zit ook een klep tussen. Heb op NC/COM gedaan vanwege de klep. Maar misschien is dat niet goed.

    De Honeywell round hangt in de aanbouw (keuken) en gaat ook via een klep naar de ketel.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Frits_e ”gaat ook via een klep naar de ketel”: je bedoelt de verwarmingsleidingen? Maar hoe zit de bedrading van de 2 thermostaten? “Iets” moet de CV ketel aansturen. Meest logisch is de slimme thermostaat. Zit die op de ketel aangesloten zoals ik hierboven beschrijf? En de draadjes van de Round, zitten die aan de klep?

    Heeft u de paper van tado gelezen, zoals @Herres voorstelde?


    Zie

    en


  • Frits_e
    Opties
    @Andreplusplus zowel de round als de tado gaan eerst naar een klep en van elke klep gaat weer een draad naar de verdeler. Er komen vier draden aan dus en die gaan allemaal
    In het groene blokje van de ketel.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dit gaat zo niet lukken.
    U volgt de aanwijzingen niet op, leest u niet voldoende in, en sluit dingen verkeerd aan.
    Tado kan in een eenvoudige situatie door een leek wel aangesloten worden. Maar in ingewikkelder situaties is meer technische deskundigheid wenselijk.
  • Frits_e
    Frits_e
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Wat een nare reactie. Ik ben een totale leek met twee linkerhanden. Ik lees al die papieren die u stuurt. Maar alles was al aangesloten toen ik dit huis vorige maand kocht. Ik heb enkel een tado slimme thermostaat in de kamer gehangen en boven de slimme radiator kranen geplaatst.
    Maar bedankt. Zelfde reacties hier als van de klantenservice.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Maar hoe denkt u dan zelf dat u het kunt oplossen?
    Als u afwijkt van de opstellingsschemas van Tado dan bent u in feite iets heel nieuws aan het bedenken. Dat vereist bijzondere kennis.
  • GeorgeNL
    GeorgeNL
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Hallo Frits,

    U heeft een extentiekit nodig. Deze sluit u aan op de ketel voor de draadloze aansturing. Alle tado thermostaten/knoppen kunnen hiermee communiceren wanneer er warmte wordt gevraagd.

    Het aansluiten op de ketel kan dan meteen goed: opentherm en dus ook modulerend. Zie de documentatie van Tado of de Ketel fabrikant voor de juiste kabel aansluiting op uw ketel. Zoek dan wel naar het schema voor OpenTherm bekabeling.

    De kamerthermostaat gaat bedraad de zoneklep aansturen voor de betreffende ruimte waar deze hangt.

    Hiervoor gebruikt u dus de 2 aderige kabel die momenteel op uw ketel zit. Voor de duidelijkheid: deze sluit u dus niet meer aan op de ketel!

    Zonekleppen zijn normaal gesloten dus NC. Is het te koud dan wordt de klep open gezet én wordt de ketel aangestuurd, dat laatste gebeurt dan draadloos via de extentiekit.

    Het aansluitschema hiervoor is al gegeven maar voor de compleetheid hier nogmaal:

    De configuratie onderaan de pagina kunt u ook door de tado helpdesk laten doen als u dit ingewikkeld vindt.

    Ik raadt in dat geval gewoon de chat functie aan, dan kan er meteen getest worden. Zo ben ik ook goed geholpen.


    U heeft nóg een set zonekleppen, ik ben geen expert, maar ik ga er vanuit dat u nog een bedrade kamerthermostaat nodig heeft om ook die aan te sturen. Dit omdat de Honeywell thermostaat wel de kleppen kan aansturen, maar niet de ketel. Waarom u 4 zonekleppen heeft weet ik niet, wellicht bent u in de war met een verdeler? Maargoed, ook al zijn het er echt 4 en moeten ze tegelijk aangestuurd worden kunt u deze allemaal tegelijk aansluiten. Let op! dit vermoed ik. wellicht is het goed om een expert erbij te halen voor dat betreffende stuk. Een foto toevoegen zou zeker helpen.

    Ik hoop dat u, in ieder geval met het eerste stuk van mijn antwoord, geholpen bent.

    Doorgaans heeft de tado helpdesk mij goed geholpen. Als u er nog steeds niet uit komt zou ik de situatie, liefst met enkele foto's, in de mail zetten naar tado, dat gaat meestal beter dan de chat omdat ze dan meer tijd hebben om te antwoorden.