Tado i.c.m. stadsverwarming: heb ik de juiste setup gekozen?

Opties
JdJ
JdJ

Ha Tado-gebruikers,

Ik heb onlangs mijn Nest thermostaat vervangen door een Tado met alleen bridge en slimme radiatorknoppen in ons appartement met stadsverwarming. Dit omdat ik de temperatuur in de woon- en werkkamer apart wil kunnen regelen. Een monteur van Feenstra raadde aan de tweewegklep van de stadsverwarming standaard open te zetten, simpelweg door de draden die eerder in de Nest zaten te verbinden (zie ook de foto).

Het systeem werkt op zich prima, maar nu mijn vraag: de stadsverwarming levert nu wel doorlopend water aan de leidingen, 500 liter per uur volgens de display. Radiatoren blijven keurig uit, maar voel aan de vloer dat er warmte op de leidingen staat. Temperatuur in de woonkamer is toch zo'n 22 graden. Verliezen we toch niet veel warmte zo? Zo ja, is een setup met thermostaat en draadloze ontvanger niet beter? En hoe sluit ik die dan aan?

Dank vast voor het meedenken.


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ik begrijp niet helemaal wat ik op uw foto zie. Maar het lijkt er op dat een deel van de functionaliteit verloren gaat door de thermostaat permanent kort te sluiten. Met onverwachte en ongewenste gevolgen.

    Mijn suggestie is daarom om een bedrade Tado thermostaat (in relais mode) te plaatsen in plaats van de Nest. Tenzij u vloerverwarming heeft, dat kan ik uit uw tekst niet afleiden.

  • JdJ
    Opties

    Bedankt voor uw reactie!

    Ik heb inderdaad de thermostaat permanent kortgesloten. De draad in mijn linkerhand zat oorspronkelijk in de heatlink van de Nest, ik neem aan een vergelijkbaar apparaat als de draadloze ontvanger van Tado. We hebben geen vloerverwarming. Uw suggestie is dus de thermostaat wel weer netjes te gebruiken. Is dan het idee om de Tado thermostaat bedraad aan te sluiten in de meterkast? Of om met een draadloze ontvanger te werken? En kunt u iets meer zeggen over het instellen van de relais modus?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De Nest was dus draadloos, met de Nestlink ontvanger in de meterkast.
    Ervan uitgaande dat er geen draad gelopen heeft (en nog loopt) naar de positie van de oude thermostaat in de woonkamer zie ik 3 mogelijke oplossingen.
    1) de uitgebreide oplossing met draadloze ontvanger in de meterkast, en temperatuursensor (of thermostaat) in de woonkamer. Tado knoppen op de radiatoren.
    2) simpele oplossing met draadloze ontvanger in de meterkast. Tado knoppen op de radiatoren. Ik denk dat dit werkt, maar ik heb het alleen nog niet beschreven gezien. Als u dit overweegt is het misschien goed om dit als apart onderwerp op het forum te vragen. “Werkt draadloze ontvanger zonder een thermostaat?”
    3) bedrade Tado thermostaat in de meterkast. Tado knoppen op de radiatoren.
    Daar zijn dan twee app instellingen voor denkbaar:
    3a) de thermostaat zit in een ruimte “meterkast” en die ruimte wordt permanent uit gezet. (Anders gaat de meterkast om warmte vragen wat niet de bedoeling is)
    3b) de thermostaat zit in een ruimte “woonkamer” (of een andere ruimte) samen met een Tado knop. Het z.g. Meettoestel van die ruimte is de Tado knop.

    De relaismodus is de standaard fabrieksinstelling van de Tado thermostaat. Daaraan hoeft dus niet veranderd te worden.

    Een heel verhaal. Kunt u het volgen?
  • JdJ
    Opties

    Veel dank voor de uitgebreide toelichting, ja ik kan het goed volgen. Ik heb net een nieuwe discussie geopend op de community. De oplossing met een draadloze ontvanger in de meterkast lijkt mij het meest logisch.

  • HerreZ
    Opties

    Hi JdJ en Herres,

    Ik zit in een vergelijkbare situatie en ben benieuwd naar de oplossing. Bestaat er zoiets als een kraan die draadloos/bedraad aangestuurd kan worden door een Tado radiatorknop?

    Even uitleggen. Ik heb ook stadsverwarming en mijn oude thermostaat in de kamer doet maar één ding: kraan stadsverwarming open als de temperatuur te laag is, en kraan dicht als...

    Voor de overige ruimtes die aan hetzelfde systeem zijn aangesloten is dit geen oplossing. Ik wil het individueel kunnen regelen. Als mijn dochter in haar kamer huiswerk zit te maken en ze wil warmte, kan ze haar intelligente Tado radiatorknop op 20 graden zetten, maar omdat ik beneden de houtkachel aan heb staan en de centrale thermostaat het warm genoeg vindt, blijft de kraan bij de stadsverwarming dicht en krijgt mijn dochter haar gewenste warmte niet.

    Hoe los ik zuks op zonder ingewikkelde en dure dingen? Mijn idee zou zijn: Als er een Tado-apparaat om warmte vraagt (los van alle andere apparaten), zou er een signaal naar de stadsverwarmingskraan moeten gaan met het signaal: "zet open". Zodra de warmte in die ruimte is bereikt zorgt de radiatorknop er voor dat ie lokaal dicht gaat. In andere ruimtes hoeft dat nog niet het geval te zijn en blijft de radiatorknop daar open staan en dus ook de kraan van de stadsverwarming.

    Als alle ruimtes op temperatuur zijn wil ik graag de hoofdkraan van de stadsverwarming dicht, dit om lekwarmte te voorkomen. Ik merk namelijk dat er soms warmte wordt rondgepompt in mijn systeem zonder dat het ergens toe leidt. Dat vind ik zonde. Letterlijk verloren energie.

    Jullie een idee? Zou het erg op prijs stellen.

    Gr. Herre

  • Andreplusplus
    Opties

    @HerreZ (oei, lastig 1 letter verschil, en allebei een groenige avatar…)

    Tadomos precies bedoeld en geschikt voor wat je wil.

    Je kan met een bedrade thermostaat de stadsverwarming kraan open en dicht zetten. In alle ruimtes die je met tado wil regelen neem je een radiatorknop, die plaats je in de app in de eigen ruimte en die ruimte heeft dan een zoneregelaar (nl de slimme thermostaat). De knop communiceert (via de bridge) met de thermostaat, en die kan dan de kraan open of dicht zetten.

    Om te voorkomen dat andere ruimtes te warm worden, kun je het beste daar ook tado knoppen installeren, inclusief de woonkamer waar de slimme thermostaat hangt.

    Als ik het zo inschat kun je de bestaande thermostaat vervangen door een bedraad tado exemplaar, via dezelfde bedrading (op tado aansluiten op NC/COM en protocol R01 kiezen (gaat vanzelf via de installatiewizard als je een on/off ketel kiest, maakt niet uit welke). Als je twijfelt zou je een foto kunnen plaatsen van de stadsverwarming kraan, dan kijken we even wat nauwkeuriger.