Tado V3+ in combinatie met Vaillant ecotec plus werkt niet.

Opties

Beste, ik heb van de week mijn nieuwe Tado V3+ Bedrade slimme thermostaat gekocht en deze volgens de instructies van Tado geïnstalleerd met de instellingen voor aan/uit systeem.

De bedrading is aangesloten op de no en com aansluiting.

Helaas reageert mijn CV ketel hier op geen mogelijkheid op. De instellingen naar R01 geprobeerd te zetten en dan krijg ik alleen de melding "fail", vervolgens R01 naar R10 allemaal geprobeerd helaas zonder resultaat.

De tado slimme thermostaat heeft een Toon vervangen welke ook stond op "aan/uit".

Ik kom niet meer verder een graag advies over hoe nu verder.


Met vriendelijke groet, Timo

Beste Antwoorden

  • Timo89
    Timo89
    Antwoord ✓
    Opties
    @herres zojuist gelezen over opentherm (modulerende) cv ketel, klopt het dat ik daarvoor de aansluiting tussen cv ketel en thermostaat moet aanpassen? (De reden waarom we op aan/uit aan het installeren waren is omdat de toon die we hadden daarop werkte en dus we dachten dat tado hierop ingesteld moest zijn)

    Qua bedrading binnenin de cv ketel dacht ik dat alleen "experts" hier echt iets mee zouden moeten doen, is dit iets dat ik zelf kan aanpassen? Ik kan geen simpel bedradingsschema vinden hiervoor op internet.

    Groet, Timo
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Dat denk ik niet, meestal herkent de ketel de aansluiting vanzelf.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Toon had in sommige uitvoeringen een interface kastje bij de cv ketel. Als die er zit zou ie verwijderd moeten worden.

    Waarom sluit je deze ketel niet modulerend aan? Dat zou moeten kunnen.

  • Timo89
    Opties
    @Herres ik heb de ketelmodule van de toon omheind en doorgelust met een kroonsteentje. Deze is niet meer in werking. Wat betreft modulerend aansluiten? Hoe doe ik dit, wat betekend het? (Echt een giga leek qua cv instalaties
  • Timo89
    Opties
    @Herres ik heb de ketelmodule van de toon omheind en doorgelust met een kroonsteentje. Deze is niet meer in werking. Wat betreft modulerend aansluiten? Hoe doe ik dit, wat betekend het? (Echt een giga leek qua cv installaties blijkbaar)

    Groet, Timo
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Wat betreft modulerend aansturen van de cv ketel misschien het beste even op internet zoeken.

    Voor het installeren van alle Tado onderdelen kun je het beste de installatiewizzards volgen. Die zijn goed en leiden meestal tot het gewenste resultaat. Dat geldt ook voor modulerend aansluiten van de thermostaat op dit type ketel.

    Wat bedoel je met “ik heb de ketelmodule van de toon omheind en doorgelust met een kroonsteentje” ? Hij moet helemaal losgekoppeld zijn van de ketel en van de thermostaat.

  • Timo89
    Opties
    @Herres ik zal morgen mij inlezen op modulerend aansturen.

    Wat betreft het doorlopen van de tado installatiewizzards, dat heb ik gedaan en dat heeft nog niet het gewenste reaultaat gehad.

    De toon ketelmodule is niet meer verbonden met de thermostaat of cv ketel. De bekabeling loopt direct vanuit de ketel naar de thermostaat.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ik kan het u niet zeggen of u dit kunt. Dat kunt u het beste zelf inschatten. De manier van aansluiten is normaalgesproken te vinden in de installatiehandleiding die bij uw ketel hoort. Als u die niet meer heeft is ie wel op internet te vinden.

  • Timo89
    Opties
    @herres inmiddels ben ik zo ver dat het gewoon een kwestie is van draadje niet in de ene aansluiting maar in de andere aansluiting aansluiten, mijn vraag is alleen of er dan softwarematig iets moet worden aangepast. Dit kan ik niet terug vinden in de handleiding.

    Heeft u enig idee? Met vriendelijke groet, Timo
  • Timo89
    Opties
    @herres hartstikke bedankt voor je hulp, na 3 dagen ploeteren werkt de thermostaat naar behoren!
  • Schlomper
    Opties

    @Timo89. Ik zit met dezelfde ketel en dezelfde issue. Ben benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost? Of heb je referentiemateriaal waar je naar kan verwijzen? Alvast veel dank.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    @Schlomper

    De handleiding van de ketel vind je hier

    Een beetje afhankelijk van het type, maar als voorbeeld type VHR gepakt.

    De tado installatiehandleiding voor bedrade thermostaat staat hier

    Daaruit de volgende aansluitmogelijkheden en protocol instellingen


    Uit de Vaillant handleiding:


    Daaruit haal ik dat je de draden van de tado op Bus +/- moet aansluiten. En op de tado thermostaat ook op +/- (volgorde maakt niet uit, maar als je het kan zien lijkt +/+ en -/- het logischst).

    Daarna even de ketel uit en aan zetten, dan detecteert die waar de thermostaat is aangesloten.


  • Schlomper
    Schlomper
    april 2022 aangepast
    Opties
    Dag @Andreplusplus. Heel erg bedankt! Ter bevestiging: het stuk dat je uit de Vaillant handleiding hebt geplakt over "externe thermostaat op openTHERM module aansluiten" mag ik negeren? Aansluiting op de -/+ van de e-bus aansluiting is voldoende? Op het type ketel dat ik heb zit geen openTHERM module. Zit er niet standaard op in België. Bedankt!
    Koen
  • Andreplusplus
    Opties

    @Schlomper Ja, aansluiten op Bus en D07 instellen op de tado. En een verbinding maken tussen de 2 contacten van de RT 24.

  • Schlomper
    Opties

    Dankjewel voor de hulp! Werkt perfect.

  • Marco174
    Opties

    Ik heb bijgevoegde ketel en heb de tado aangesloten op de VR33 print. Zie ook foto's, ketel reageert niet op warmtevraag. Verder geen foutmeldingen. Kan iemand helpen

  • Andreplusplus
    Opties
    Instelling van de tado thermostaat goed? En inderdaad de grijze en zwarte ader op + en - van de tado?
  • AlbiSR
    Opties

    VR33 print loskoppelen van de hoofdprint en Ebus gebruiken

  • MauriceterHaar
    april 2023 aangepast
    Opties

    Aangesloten zoals beschreven en de ketel lijkt nu mooi te moduleren. Wat ik wel merk is dat de pomp bijna continue loopt, ook zonder warmtevraag. Een hele enkele stilte en daarna gelijk weer verder.

  • VincentCorne
    Opties
    Ik heb het zelfde probleem als Maurice.

    X31 kabel is ontkoppeld zoals beschreven in de handleiding.

    Echter continue een waterpompdruk s.97 controle.

    Verder geen fout in het scherm en de Tado werkt voor de rest naar behoren.

    Kan iemand mij helpen?