Werkt de draadloze ontvanger zonder thermostaat?

Opties
JdJ
JdJ

Dag allen, ik stelde van de week de vraag of het standaard open zetten van de tweewegklep van de stadsverwarming een goed idee en de temperatuur in de ruimtes verder alleen regelen met slimme thermostaatknoppen een goed idee. @Herres heeft mij een heel eind op weg geholpen, zie https://community.tado.com/nl/discussion/comment/34591#Comment_34591.

Ik overweeg nu een draadloze ontvanger toe te voegen aan mijn setup. Vraag: werkt de de draadloze ontvanger ook zonder thermostaat / draadloze temperatuursensor? Dat zou mijn voorkeur hebben, dus dat de draadloze ontvanger in relais modus staat en de stadsverwarming open zet als tenminste één van de slimme radiatorknoppen warmte vraagt.

Dank vast voor het meedenken.

Reacties

  • BertZ
    Opties

    Ik kan dat niet uit de documentatie halen. Ook kan ik niet een losse draadloze ontvanger aanschaffen (ik kan die niet los vinden).

    Ik denk dat je beter een bedrade thermostaat kan gebruiken om de stadsverwarming mee te schakelen. Die kan ook signalen van de andere knoppen verwerken. Alleen zou het dan handig zijn om die thermostaat wel in de woonkamer of een andere te verwarmen zone te hangen. Dit is dan niet anders dan met een cv ketel eraan op aan/uit (NO/COM of NC/COM) schakeling.

    Misschien kan support je verder helpen voor de losse draadloze ontvanger in jouw situatie.

  • JdJ
    Opties

    Ik heb hier inmiddels over gehad met support. Ze hebben met sterk aanbevolen om de draadloze ontvanger te gebruiken in combinatie met de draadloze temperatuursensor in woonkamer. Niet perse omdat de draadloze ontvanger anders niet werkt, maar omdat de sensor ook als userinterface dient voor de draadloze ontvanger. Ik heb beide inmiddels geïnstalleerd, met de draadloze ontvanger in relais modus, en hoera het werkt! Ik heb de setup ook uitgeprobeerd zonder de draadloze temperatuursensor, en dat werkt ook. Achteraf logisch, je kunt in de app immers per kamer aangeven welke zoneregelaar voor die kamer moet worden gebruikt. De draadloze ontvanger is voor alle kamers zoneregelaar en schakelt in en uit op basis van slimme radiatorknoppen. Antwoord op mijn vraag is dus ja.

    Wat betreft het los aanschaffen van de componenten: alleen in de webshop van Tado zelf kun je een losse draadloze ontvanger bestellen, bij andere webwinkels vind ik die inderdaad niet.

  • joco
    Opties
    Als ik het goed begrepen heb is de draadloze thermostaat (sensor) dus toch overbodig. Ik heb deze ook gekocht en ik vraag me nog altijd af wat ik er zou kunnen mee doen of wat de toegevoegde waarde kan zijn. Elke thermostaatkraan stuurt de ontvanger zelf aan dus de centrale thermostaat functioneert ook niet als centrale bediening ...
  • JdJ
    Opties

    Enige meerwaarde van de draadloze sensor is dat je de temperatuur in de ruimte beter kunt meten, door 'm op een plek waar je vaak bent in de ruimte. Je hebt dan een preciezere meting dan bij één van de radiatoren.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Er wordt door Tado gezegd dat de thermostaat nodig is als “userinterface”. Dat houdt volgens mij in de communicatie tussen gebruiker en de draadloze ontvanger. Bijvoorbeeld tijdens de configuratie. Nog andere situaties?
  • JdJ
    Opties

    Het ging inderdaad vooral om de configuratie en de weergave van foutmeldingen e.d. Al vraag ik me af of je die niet ook gewoon in app kunt zien?

  • joco
    Opties
    Als user interface valt het toch ook wel tegen gezien de temperatuur niet eens permanent op het scherm te zien is. De enigste min of meer nuttige toepassing die ik zie is deze te plaatsen in de grootste leefruimte waarin enkel klassieke kranen zijn geïnstalleerd om de temperatuur daar centraal te regelen. Echter ook niet echt betrouwbaar want als de Tado kraan van bvb het toilet warmte vraagt terwijl de centrale thermostaat bvb op vriesstand staat zullen de radiatoren met klassieke thermostaten in de leefruimte op hetzelfde circuit toch gewoon mee opwarmen (afhankelijk van de instelling van elke individuele kraan) bij de circulatie van warm water tot toilet op temperatuur is en circulatie terug stopt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zolang je niet overal Tado kranen hebt gaat dat toch niet goed werken. Als je domme thermostaatkranen hebt in een ruimte met een temperatuurvoeler die de verwarming stuurt kan het in theorie zelfs helemaal fout gaan als de temperatuurvoeler op een hogere temperatuur staat dan de kranen, want die gaan dan dicht en de ketel blijft maar stoken om die hogere temperatuur te halen.

    (in de praktijk valt dit mee omdat domme thermostaatkranen niet pardoes open en dicht gaan op een ingestelde temperatuur, het is meer een geleidelijke regeling waarbij de kraan verder open is naarmate de temperatuur lager is)