Thermostaatknop op verdeler?

Opties
Goedendag, ik ben Ad Kerkhof en gebruik Tado met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Boven heb ik overal de slimme thermostaatknoppen zitten en beneden de slimme thermostaat. Nu is mijn vraag, moet ik op de verdeler van de vloerverwarming ook een slimme knop plaatsen en zo ja hoe hoog kan ik die het beste zetten.

Beste Antwoord

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast Antwoord ✓
    Opties

    Op het forum wordt veelvuldig de combinatie zoneklep/kraan + tado toegelicht. In opkomst lijkt de combinatie: tado + geschakelde vloerverwarmingspomp.

    De oplossing die ik zelf gebruik wil ik bij deze promoten: letterlijk waar jij naar vraagt, tado(s) op de verdeler. Ik vermoed dat dit de duurste oplossing zal zijn (veel knoppen en elke ruimte een eigen temp-sensor), maar het is de enige oplossing met de mogelijkheid vloerverwarming in verschillende ruimtes onafhankelijk te regelen (ervan uitgaand dat de groepen op dezelfde verdeler zitten). De pomp is hierbij ingesteld op constante druk, zodat de doorstroom automatisch vergroot wordt als er meerdere groepen open staan. Als alle groepen gesloten zijn, is dus ook het stroomverbruik het laagst, volgens de specs is dan het energieverbruik 5W (hierdoor is de behoefte de pomp uit te kunnen schakelen een stuk kleiner). Ik heb nu drie ruimtes gecreëerd, maar ben van plan nog een vierde ruimte te maken. Eén groep zal ik permanent geopend houden, zodat er altijd een beetje doorstroming blijft, ik vermoed dat dit een vereiste is voor de pomp. Op de foto hieronder zijn dat nog twee groepen. Tot nog toe ben ik tevreden met deze oplossing.

    Ps. Dankzij dit forum passen de knoppen naast elkaar op de verdeler, mbv 90 graden hoeken staan de knoppen om beurten verticaal of horizontaal.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Op dit forum is een zeer uitgebreid onderwerp over vloerverwarming plus een flink aantal kleinere items. Beste om dat eens door te lezen, dan weet je alles.
  • Ernst5
    Opties

    @ P. Veldhorst. Ik was blij verrast toen ik jouw verhaal las. Tado en ook Tink.nl zeggen dat zoiets niet kan. Jij houdt 1 groep (enigszins) open. Dat is zeker noodzakelijk als de pomp altijd aan staat ('m bye pass).

    Maar ik ben onzeker over het volgende. Is het niet zo dat de slimme thermostaat de signalen ontvangt van de sensoren en als die zeggen 'ik wil warm water in mijn ruimte' dat de slimme thermostaat kachel en pomp aanzet? De thermosensor zegt tegen de knoppen van de slangen die naar zijn ruimte gaan dat zal open moeten. Ik zou graag zeker weten hoe die communicatie loopt. Als dit waar is, is een bye pass ook niet nodig. Ik zou graag zeker weten hoe die communicatie loopt. Kan jij of iemand anders daar iets over zeggen?

    (ik heb geen radiatoren, een verdeler met twaalf slangen en geen zonnekleppen.). Ben erg benieuwd

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Bij mij gaat het zoals jij beschrijft met het verschil dat de pomp altijd aanstaat, de slimme thermostaat kan hem dus niet uitzetten. (De pomp werkt met constante druk, dus verbruikt minder power wanneer er meer groepen dicht zitten).

    Ik heb nog geen oplossing voor kunnen bedenken die garandeert dat de pomp alleen draait als er minstens één groep geopend is wanneer alle groepen door tado worden geregeld, dus vandaar de enigszins suffe oplossing waarbij een groep altijd openstaat.

    Verschil met jouw situatie is dat ik ook radiatoren heb met tadoknoppen.

    In jouw situatie zou je mogelijk wel een bedrade sensor de pomp aan en uit kunnen laten zetten zonder risico dat de pomp draait zonder flow.
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    @RemcoSmartrix laat in een ander topic zien dat hij op alle groepen van zijn verdeler een tado knop heeft geplaatst. Misschien wil hij reageren hoe zijn pomp wordt uitgezet wanneer alle groepen dichtzitten?

    https://community.tado.com/nl/discussion/10800/verlengstuk-thermostaatkraan-knop#latest
  • P_Veldhorst
    Opties
    In plaats van jouw wens met tado op te lossen zou je ook voor Honeywell kunnen gaan:

    https://www.vloerverwarming-direct.nl/honeywell-vloerverwarming

    Achteraf gezien had ik dit misschien ook beter kunnen doen. Ik ben voor tado gegaan vanwege de controle via je telefoon.

    Honeywell schakelt overigens wel de pomp!
  • Ernst5
    Opties

    Ja, ik kan ook gaan voor Hometherm (Honeywell komt wat ingewikkeld over) dat is meer plug en play en goedkoper maar praat niet met Apple Homekit. Dat doet Tado wel en Tado kwam heel goed uit de test van de consumentenbond. Tado kan via Homekit signaleren of je thuis bent of niet en is meen ik ook zelflerend wat betreft de benodigde tijd voor het opwarmen van de ruimte (en nog meer moois).

    Overigens ik heb nu nog een bedrade (Nefit) thermostaat dus ik kan een bedrade slimme thermostaat kopen. Kan die wel kachel en pomp uitzetten??? Zou niet uit mogen maken

    Maar ik begrijp niet hoe het komt dat jij een bye pass nodig hebt, jouw pomp aan blijft. Stel je hebt geen vloerverwarming maar enkele ruimtes met sensoren en knoppen. Als geen enkele ruimte warmte behoeft (zomer) dan is tado toch ook zo ingericht dat de kachel uit staat en 'dus' de pomp niet loopt. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo is want dan zou het wel een erg slecht systeem zijn.

    Zonder knoppen op de verdeler zou dat zo moeten werken. Ik zie het verschil niet als de knoppen niet op een radiator maar op de verdeler zit.

    De grote onbekende is m.i.: hoe/wanneer/door wie wordt het signaal gegeven "kachel aan/uit en /pomp aan/uit". Hoe lopen die commando's. Ik snap het niet.

    Overigens ik geloof dat Tado aangeeft dat als je zonnekleppen hebt (heb ik niet) Tado wel kan werken.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Ik had een lange reactie geplaatst die om de een of ander reden gedelete is, nog maar een poging dan.

    We hebben het niet over dezelfde pomp. Jij bedoelt de pomp van de cv-ketel, deze wordt idd uitgezet met de kachel door de slimme thermostaat.

    Ik bedoelde de pomp van de vv-verdeler. Deze zorgt voor recirculatie, de verdeler mengt het retourwater met warm water. Deze pomp gaat nooit uit wat als doel heeft de temperatuur van de vloer te egaliseren, ook als er niet verwarmd wordt.

    Echter als je al de flow controllers van de verdeler gaat gebruiken om de groepen onafhankelijk te regelen, zal het ook voorkomen dat alle groepen gesloten zijn en er dus geen doorstroming mogelijk is. Dit is dus de situatie die ik voorkom door één groep altijd open te laten.

    Tado stelt voor vloerverwarming te regelen door middel van een zone-klep. Deze klep dient voor de verdeler te worden geplaatst en regelt dus de warmte toevoer van de verdeler. Dit beperkt echter tot een gelijke regeling voor alle groepen. In mijn situatie en die van jou (vermoed ik aangezien je 12 groepen hebt) is dit te beperkt omdat de groepen verdeeld zijn over verschillende ruimtes.

    Ps. Verwacht niet te veel van het zelflerend vermogen. De meningen op dit forum zijn hierover verdeeld, zoek maar eens op het onderwerp: slimme start.
  • Ernst5
    Opties

    Het gaat blijkbaar boven mijn pet. Geen moment heb ik gedacht aan een pomp in de cv-ketel. Jouw situatie denk ik te begrijpen. Maar ik heb uitsluitend vloerwarming. Als mijn thermostaat warmte vraagt gaat de kachel vd vv-pomp werken en gaat de kachel aan en brand (zie foto) het rode lichtje vd temperatuursensor.

    Ik kan maar niet snappen dat als een sensor in een kamer ipv enkele Radiatorknoppen enkele vv-knoppen open zet zodat er warm water naar die kamer gaat waarom dat niet kan! Tado geeft geen heldere verklaring aan deze leek. Link.nl heb ik een tekening gestuurd met deze vraag maar daar kom ik ook niet verder, wel vriendelijk maar ook gewoon antwoorden op basis van knippen en plakken.

    Ik denk dat ik het maar opgeef. Erg onbevredigend maar ik kan jou niet als mijn leraar gaan gebruiken. En de professionals geven voor mij non-antwoorden.

    Hartelijk dank in ieder geval voor jouw. info.


  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Op dit forum zijn genoeg mensen die graag hun best doen zulke situaties op te lossen.

    Je foto verhelderend je situatie wel meer voor mij. Jouw pomp wordt geschakeld en dat is bij mij niet het geval.

    Het lijkt dat jouw schakelaar schakelt op basis van de temperatuur van de cv-leiding.

    Dit zal gewoon blijven werken ook met tado,

    Bij mij zou het niet werken omdat de cv-leiding ook warm wordt als een radiator aangaat terwijl de vloerverwarming uitstaat.

    Maar als jij geen radiatoren hebt zie ik geen problemen.

    Ps. Je hebt wel een bypass nodig, maar dat was al duidelijk geloof ik.
  • Ernst5
    Opties

    Ja, als ik nou aan die knoppen draai om te de temp te regelen of een Tado sensor doet dat, dat mag toch niet uitmaken? Wel mooie dat er menbsenb zijn die mee willen denken.

    Er blijft nog een ding over.

    A. Situatie nu: de andere ruimtes krijgen uitsluitend water als de kamerthermostaat in de woonkamer zegt dat de woonkamer warmte nodig heeft.

    B.1. Praat een thermosensor naast met de knoppen ook met de slimme kamerthermostaat zodat die de kachel instructie geeft om aan te gaan als diespecifieke ruimte warmte behoeft?

    of

    B.2. Loopt dit niet via de kamerthermostaat zodat ik de huidige situatie blijf houden (andere ruimtes kunnen alleen warmte krijgen als de woonkamer warmte vraagt

    Weet jij of iemand anders dit?

  • P_Veldhorst
    Opties
    Wat de slimme thermostaat slim maakt, is dat ie de ketel ook aanzet als temperatuur sensoren op andere plaatsen een te lage temperatuur meten.

    Dit komt dus overeen met B1.

    Die sensoren hang je dus in de ruimtes waar de thermostaat niet hangt. De groepen van de vloerverwarming die naar deze ruimtes gaan geef je op de verdeler een tado knop die weer regelt op basis van de sensor in die ruimte.

    De eigen temperatuur meting van de knoppen wordt dus genegeerd, in plaats daarvan wordt de meting van de sensor gebruikt.
  • Ernst5
    Opties

    Dankjewel voor je reactie!! Jij ziet dat ook zo. Het bevestigd wat ik vermoedde en als leek ook logisch vind.

    Dit betekent dat Tado in dit geval gewoon eenvoudig kan. Graag zou ik nog een bevestiging van een professional krijgen omdat er veel geld mee gemoeid is. Tado zegt gewoon het kan niet en Tink.nl ook. Maar ik verdenk ze er gewoon van dat ze niet de moeite nemen om deze specifieke situatie (die in meer huizen voorkomt) goed te bekijken en a.h.w. op de automatische piloot een standaardreactie geven.

    Ik ga toch zoeken naar bevestiging van een professional.... Hartelijk dank voor het meedenken!

  • Ernst5
    Opties

    De vraag opnieuw voorgelegd aan tink.nl.


    Het antwoord komt erop neer dat het plaatsen van zoveel knoppen naast elkaar een sturingsrisico geeft waar Tado geen verantwoordelijkheid neemt.

  • Ernst5
    Opties

    sturingsrisico moet 'storingsrisico' zijn

  • P_Veldhorst
    Opties
    Kan ik me wat bij voorstellen. Moet je toch maar voor Honeywell gaan!
  • Andreplusplus
    Opties
    https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado
  • P_Veldhorst
    Opties
    @Andreplusplus, de door jouw voorgestelde oplossing is slim, maar te beperkt. Door de knoppen op te verdeler te plaatsen heb ik nu 4 onafhankelijke vloerverwarmingsgroepen. Ondanks de suggestie van tado dat zoveel knoppen bij elkaar een storingsrisico zijn, werkt het bij mij tot nog toe tot volle tevredenheid.
    Enige schoonheidsfoutje is de groep die ik nu nog permanent open heb, omdat ik doorstroming wil houden. Of dat strikt noodzakelijk is betwijfel ik, omdat mijn pomp zijn toerental aanpast aan de doorstroming. Die ongecontroleerde groep ligt in de hal, temperatuur fluctuaties daar zijn voor mij niet echt een probleem.

    Conclusie: ik zou jouw oplossing zeker overwegen als alle groepen in een ruimte liggen, voor mij werkt het echter niet.
  • Andreplusplus
    Opties

    @P_Veldhorst en @Ernst5 Of je combineert de twee. Maar blijkbaar is het met jouw pomp niet nodig die te schakelen. Ik heb een dommer exemplaar met maar 3 standen die alleen met een schakelaar te wijzigen zijn.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Ja, dat schakelen, daar kom ik nog niet uit hoe. De uitdaging is de pomp wel aan te zetten als een van de vloerverwarmingsgroepen aan gaan, maar niet wanneer een tado knop een radiator open zet. Misschien op basis van de temperatuur in de verdeler….
  • Andreplusplus
    Opties

    @P_Veldhorst De temp in de verdeler wordt nu net bepaald door de draaisnelheid van de pomp, en fluctueert flink totdat de ruimte op temperatuur is en retourwater constante temp heeft, paar graden lager dan aanvoer (maw als er een soort evenwicht is).

    Misschien kun je wel de temp net voorbij de RTL thermostaat op de verdeler, voor de pomp, gebruiken, maar daar heb je niet veel ruimte voor een sensor. Dan zou je wel een gewone pompschakelaar met sensor kunnen toepassen.

    Je kan nog steeds een tweede slimme thermostaat toepassen om de pomp te schakelen, maar jij hebt natuurlijk meer dan 1 ruimte met vvw die je apart wil regelen, en ik heb er maar 1 (omdat door het legschema van mijn vvw de kamer, keuken, hal en werkkamer als 1 ruimte gezoen moeten worden, de groepen zijn niet netjes gescheiden).

    Maar goed, even hardop denken: je hebt 1 ST die als zoneregelaar dient voor het hele huis, deze bepaalt of de ketel verwarmt of niet. Dan heb je ruimtes met radiatoren en slimme knoppen, vvw pomp moet niet draaien als die ruimtes warmte vragen.

    En je hebt vvw ruimtes met een draadloze tempsensor als meettoestel en een slimme knop op de verdeler om de betreffende groep te regelen. Pomp moet dan wel draaien. Eén van die ruimtes heeft de slimme thermostaat, ook als meettoestel ingesteld.


    In mijn geval heb ik een ST in de woonkamer, deze is zoneregelaar voor het hele huis en meettoestel voor de woonkamer. De vvw in de woonkamer wordt echter geregeld door de 2e ST (die ik bij de verdeler heb geplaatst en die de pomp schakelt).

    In jouw geval stuurt elke tempsensor in vvw-ruimtes warmtevraag naar de ST (zoneregelaar) en de knop op de groep voor die ruimte gaat mee open/dicht. Datzelfde gebeurt ook voor radiator-ruimtes, en dat kan je niet onderscheiden. Dus een 2e (3e, 4e) ST gaat bij jou niet helpen.

    Een tweede zoneregelaar, zodat je vvw en radiatorenruimtes kunt scheiden, zou evt een mogelijkheid zijn, maar er kan maar 1 zoneregelaar per account…. Dus het lijkt me niet te kunnen met tado alleen.

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    @Andreplusplus, erg leuk dat je meedenkt. Je hebt de situatie volledig begrepen en Ik denk dat we daarom ook op één lijn liggen; ik heb me er al bij neergelegd dat het niet slimmer gaat worden.

    In een eerdere reactie van mij aan @Ernst5 noemde ik al de Honeywell oplossing, die gebruik bedrade thermische actuators. De unit die deze schakelt zet ook de pomp uit wanneer alle groepen dicht zitten. Maar het is voor mij te laat om daar op over te stappen.

    Maar nogmaals, ik ben tevreden hoe het nu is, het vermogen van de pomp is relatief laag en de fluctuaties in de hal zijn geen probleem. Die ruimte is sowieso moeilijker te beheersen, want dat is het knelpunt van alle vvw groepen.

    En daarbij vind ik de tado interface mooier dan die van Honeywell 😊

    Ps. Ik zou nog eens kunnen uitzoeken hoe de pomp reageert als ik alles dichtzet en of ie misschien oververhit raakt of dat ie netjes het toerental helemaal naar 0 regelt. Uit het hieronder gelinkte bestand trek ik toch de conclusie dat dat laatste het geval is. Zie tekst rondom fig 5.

    https://api.grundfos.com/literature/Grundfosliterature-5173525.pdf
  • @P_Veldhorst : Werkt je opstelling redelijk na wat langer gebruik of heb je het veranderd uiteindelijk?

    Ik heb dezelfde vraag hier: https://community.tado.com/nl/discussion/comment/43121

    Graag hoor ik je ervaring.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Hoi Jasper, de opstelling werkt prima, ten minste, in de koude dagen van het jaar. Op het moment staat de verwarming uit, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het van de herfst/ winter weer gaat werken.

    Echter, zolang tado deze opstelling niet ondersteund zou ik iedereen aanraden goed na te denken of Honeywell evohome o.i.d. niet de betere oplossing is.
  • Hanzzz
    Opties
    Ik heb een aanbouw met vloerverwarming de rest van het huis heeft radiatoren. De aanbouw heeft een verdeler met een eigen pomp en 2 groepen. Ik schakel alles via homeassistant. Als de thermostaat warmte vraagt word de pomp via een zigbee stekker aangezet en gaat via een actuator ook met zigbee stekker de toevoer open. Dit werkt prima, ik ga de actuator op de verdeler proberen. Het voordeel van domotica is dat je alles zelf in kunt stellen en regelen.