Tado API informatie & documentatie (CV/central heating/smart thermostat informatie)

Opties

(see English below)

Voor zover ik kan zien kan men via de Tado API wel gegevens van alle slimme thermostaatknoppen (en ruimtes) uitlezen. (Ik gebruik hier zelf Home Assistant voor.) Echter, behalve voor warm water, ontbreekt echter de centrale informatie over de CV-ketel. Zo kan ik wel zien met welk vermogen de individuele verwarmingen in alle ruimtes aan staan, maar kan ik niet zien van de centrale verwarmingsketel hoe hard deze pompt, tot welke temperatuur verhit en wat de temperatuur is van het retourwater. Dit zou inzicht geven in het totaal gebruik van de CV installatie als geheel.

Graag zou ik dergelijke informatie zien als sensoren/eigenschappen van de slimme thermostaat welke in verbinding staat met de CV-ketel. Op zijn minst moet bekend zijn wanneer deze wordt aangestuurd (aan/uit). Maar, via OpenTherm in mijn geval, moet er veel meer data bekend zijn:

  • CV temperatuur, vermogen verhtting, aan/uit
  • Pomp aan/uit, percentage
  • Retourwater temperatuur
  • Waterdruk

Daarnaast is een documentatie van de API natuurlijk heel erg wenselijk!

Bij voorbaat dank,

Rogier

----

As far as I can see, it is possible to read information through the Tado API for all smart radiator thermostats (and therefore all zones). (I myself use Home Assistant.) Except for hot tap water, however, generic information from the central heating system seems not to be available. I can see heating power, temperature for all radiators, but I cannot see central heating power or temperature for the central unit. This would greatly improve information of the functioning and usage of your heating system as a whole. This should be available from the Smart Thermostat. At minimal: heating on/off, but using OpenTherm in my case, a lot of other information should be available as well.

Thus, I'd like to be able to read the following data through my Smart Thermostat (using OpenTherm in my case):

  • Central heating power, temperature, on/off
  • Pump on/off. percentage
  • Returnwater temperature
  • Water pressure

Apart from that, official API documentation would of course be very convenient....!!


Thanks in advance,

Rogier

15
15 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Hier ben ik ook in geïnteresseerd, nog iets gevonden om hier verder mee te komen?

  • Jurian
    Opties

    Voor zover ik weet is dit de beste documentatie van de tado API:


  • Andreplusplus
    Opties
    Nou @Jurian, ik vind deze veel beter
    https://shkspr.mobi/blog/2019/02/tado-api-guide-updated-for-2019/
    Want dat is een generieke beschrijving van de REST calls, hoe je moet aanroepen en wat je terugkrijgt.
    Geen OpenHAB of wat dan ook nodig. Je kan gewoon met Curl, wget, powershell of Postman aan de slag.
  • luteijn
    Opties
    Nu nog de lokale API zoals homekit die gebruikt.... Van de zotte om een paar simpele als ... dan ... dingetjes in de cloud te moeten zetten, ipv dit gewoon lokaal af te handelen op een raspi oid...
  • Andreplusplus
    Opties

    @luteijn Ik heb er helemaal niet naar gekeken, maar kan dit je helpen? https://developer.apple.com/documentation/homekit

  • CoonHouse
    Opties
    Ik zou ook graag de mogelijkheid zien van een API in de bridge. De servers in de cloud communiceren ook met de bridge (mqtt misschien?), dus dat zou toch ook lokaal moeten kunnen. Ik zie niet in waarom de bridge met internet verbonden zou moeten zijn.
    Ik zie net een bericht van RTL nieuws over de temperatuur in Nederlandse huishoudens, aan de hand van gegevens aangeleverd door TADO.

    https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5360636/nederland-laagste-temperatuur-huis-binnen-verwarming-lager-thermostaat
  • Andreplusplus
    Opties

    @CoonHouse Hoe dacht je dat tado die cijfers heeft verzameld?

    Een groot deel van de tado functionaliteit zit ‘in de cloud’. En natuurlijk is er een lokale API (over single hop 6LoWPan) tussen de diverse componenten van tado. Maar even je PC (of zo) daar aan knopen lukt dus niet zonder 6LoWPan interface. Het is geen Wifi of Bluetooth, heh?

  • CoonHouse
    CoonHouse
    januari 2023 aangepast
    Opties
    @Andreplusplus,
    Ik weet wel hoe TADO aan die cijfers komt, daarom ook mijn wens voor een locale API. Dan kan ik de bridge blocken van het internet. Ik heb al die functionaliteit niet nodig, ik wil het systeem sturen vanuit mijn eigen domotica omgeving.
    Het 6LoWPan geld toch alleen voor de verbinding tussen de bridge en de TADO devices? En 6LoWPan is volgens mij een protocol (wat ook over BLE, LoRa, enz. kan). Het zou toch mogelijk moeten zijn om vanuit de domotica omgeving via de bridge (TCP of UDP) de devices te bedienen? Dat is toch ook wat de server(s) van TADO doen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De bridge maakt een UITgaande TLS verbinding naar de Tado cloud servers (ingress.tado.com) en die blijft de hele dag open. Daarover communiceert men beide kanten op: de lokaal gemeten temperatuur wordt regelmatig naar de cloud servers gestuurd, en als er een nieuw tijdvak aanbreekt, of als je via de app wat aanpast, dan gaat er over diezelfde verbinding een commando richting je bridge en dan uiteindelijk naar de thermostaat of kranen.

    Dit is dus niet iets waar je "even" op kunt inbreken. Ik neem aan (oh waarom neem ik dat eigenlijk aan?) dat de bridge het certificaat van ingress.tado.com op geldigheid controleert, en dat je dus niet even zelf een server kunt beginnen. En als je een API wilt terwijl je niet met die server verbonden bent dan moet de bridge op het lokale (ethernet) netwerk ook INKOMENDE connecties toestaan. Die zijn er normaal gesproken niet.

    Nou heb ik begrepen dat men wel het Apple systeem voor home automation ondersteunt echter ik weet niet hoe dat protocol in elkaar steekt, het kan best zijn dat als je dat configureert de bridge een ANDERE uitgaande connectie opzet. Dit zou me niet verbazen want componenten die inkomende connecties accepteren dat past niet zo in het cloud concept en is ook veel te lastig in te zetten in willekeurige netwerken (poorten forwarden, firewall aanpassen, etc).

  • CoonHouse
    Opties
    @Rob2,
    Zoiets was al mijn vermoeden, aangezien TADO anders nooit bij mijn bridge kan komen. Vandaar ook mijn eerste reactie waar ik verwacht dat ze iets als MQTT, o.i.d. gebruiken.
    Maar zou de bridge heen webserver aan boord (kunnen) hebben? Ze moeten toch ook die verbinding opzetten?
    Ik heb er bij de aanschaf niet voldoende op gelet. Meestal als ik een netwerkaansluiting zie bij dit soort apparaten, verwacht ik IP-control. Eigenlijk alle andere systemen (HUE, Envoy, Slimme meter, Sloten, Onkyo, Samsung) die ik in huis heb, hebben dit. Maar na er tussen de €700 en €800 tegenaan gegooid te hebben, vind ik het een beetje zonde om over te stappen op een ander systeem.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee die bridge heeft geen webserver of telnet of ssh server oid aan boord, in ieder geval niet op de normale poorten. Hij luistert wel op TCP poort 80 maar daar draait geen webserver op, althans niet een die reageert op normale http commands (gewoon helemaal geen antwoord). Zou kunnen dat die Apple spullen dat wel gebruiken en dat ie alleen antwoord geeft als ie een specifiek commando herkent. nmap service scan herkent hem ook niet.

    Verder reageert ie volgens mij helemaal nergens op...

  • CoonHouse
    Opties
    @Rob2,
    Jammer. Ik hoop dat ze dit nog kunnen realiseren. Het cloud-gebeuren en de app gebruik ik eigenlijk helemaal niet.