Eerste ervaringen: matig

Opties

Beste allen,

Op 1/1/2022 heb ik tado geinstalleerd in alle kamers in het huis:

  • beneden vloerverwarming (Honeywell zoneklep, aangestuurd door tado thermostaat die weer reageert op metingen van tado draadloze thermostaat/temperatuurmeter)
  • verdieping 1 en 2: iedere radiator heeft een tado knop

Installatie viel me mee en heb alles volgens het boekje gedaan. Nu moet ik helaas constateren dat de eerste ervaringen tegenvallen:

  1. de functie 'vroege start' lijkt totaal niet te werken: de vloerverwarming is (uren) te laat op temperatuur. In de andere kamers wordt juist te vroeg gestookt. Vraag: kloppen de geruchten hier op het forum dat de 'vroege start' niet werkt? In dat geval voel ik me op zijn minst gezegd misleid door de reclame van tado!
  2. temperatuur schiet vaak door. Voorbeeld: ingestelde temperatuur is bijna bereikt of al bereikt, maar de warmtevraag wordt niet stopgezet.

Voor beide vragen lijkt de kern: in hoeverre is tado een 'intelligent' systeem en in hoeverre is het zelflerend? Moet ik het systeem nog wat tijd gunnen om in te leren? Wie o wie kan hierover zijn/haar kennis delen?

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    De vroege start werkt gewoon niet. Al jaren niet.
    Beste oplossing is om je schema een poos eerder te zetten.

    De overshoot heeft even tijd nodig. Of het systeem helemaal zelflerende is zijn de meningen over verdeeld. Bij mij had alles een week of twee nodig om redelijk te werken. Alles hangt nu twee jaar bij mij en gaat eigenlijk goed.
  • M1985
    Opties

    Heb inderdaad de vroege start uitgezet, voor de fijnafstelling gun ik het dan nog even tijd. Veel dank B79! Wel teleurstellend, gelet op de ronkende teksten van tado

  • jcouzy
    jcouzy
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Tado begint hier een half uurtje voor de gewenste temperatuur op te warmen, niet eerder, niet later, resultaat, gewenste temperatuur een uurtje te laat bereikt.

    Tado is geen plug-and-play systeem, een goed functionerende CV installatie op basis van Tado komt heel wat bij kijken. Maar dat geldt eigenlijk voor alle "slimme" systemen. Waterzijdig inregelen, juiste ketel instellingen etc. etc.

    Wat ik persoonlijk erg jammer vind, is dat ik weinig/geen inzicht en mogelijkheden heb om het Tado systeem uit te lezen en in te regelen.

    Tado draait hier een half jaartje, heb de performance en besparing aardig op orde, maar denk nog minimaal 15 tot 20% meer optimalisatie uit het systeem te kunnen halen als ik meer inzicht zou hebben.

    Simpel voorbeeld:

    Vanochtend, ruimte temperatuur bereikt, Tado blijft op 80% doorstoken, na enige tijd al 0,2 graden overschoot. Mijn vermoedden is dat hij bij een halve graad overshoot terug gaat moduleren naar 50% (deed ie gisteravond ook). Resultaat gisteravond was 0,7 graad overschoot.

    Hopelijk dat dit zich nog gaat stabiliseren, dan kan ik nog meer rendement uit het systeem halen.

    Ik had in het begin veel last van een pendelende ketel. Dat is vervelend, want het duurt een eeuwigheid voordat je woning op de gewenste temperatuur is en het kost je een shitload aan gas. Na het nodige afstellen, inregelen, tunen, heb ik ervoor kunnen zorgen dat dat zich niet meer voordoet. De gedetailleerde instellingen van de Tado hadden daarbij kunnen helpen, nu was het vooral veel trail and error.

    Nu heb ik het idee dat het Tado vooral veel tijd kost om te leren hoe het systeem en de woning reageert op warmtevraag van Tado. Voorbeeld: Tado vraagt een bepaalde aanvoer temperatuur aan de ketel, ketel start voldoet aan de vraag van Tado en krijgt na verloop van Tado een stop signaal (gewenste aanvoer temperatuur bereikt, uit te lezen op e ketel) terwijl de ruimte waar warmtevraag is nog niet op temperatuur is. Enige tijd later doet Tado weer een warmtevraag, etc. etc. totdat de ruimte op temperatuur is. Logischer zou zijn dat Tado de gevraagde temperatuur naar beneden bijstelt en de ketel terug gaat moduleren.

    Verder ben ik zeker een tevreden Tado gebruiker. ;-P

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat je dit ook heel slecht kan regelen en voor tado bijna niet te doen is om alles perfect te regelen. Ik heb hier ook overshoots die soms bijna 1 graad is.
    Je gaat er vanuit dat je ketel op een vermogen is gezet waarbij de meeste radiatoren open staan.
    Neem als voorbeeld bv 20 Kw aan thermische afgifte om je hele huis op te stoken. Nu proberen we elke ruimte los van elkaar te verwarmen waardoor sommige knoppen eerder dicht lopen dan andere. De woonkamer heeft meestal het meeste vermogen nodig. Dat kan betekenen dat het laatste stukje van opwarming volledig op de woonkamer gericht is. Wat dus inhoud dat de cv ketel 20kw probeert te pompen in 2 of 3 radiatoren die bij elkaar hooguit 10 kw aan afgifte te hebben. De stroom water wordt ook steeds minder waardoor de radiatoren in een zucht en een scheet bloedheet zijn.

    Of neem een andere situatie.
    Een bepaalde ruimte heeft veel tijd nodig om op temperatuur te komen. Dat betekent dat die bepaalde knop of thermostaat maximaal blijft uitsturen. Het water wordt zo warm mogelijk omdat dat gevraagd wordt. Wat dan weer inhoud dat als er een ruimte weer een beetje warmte vraagt direct bloedheet water krijgt en daarmee radiatoren warmer worden dan dat nodig is.

    Een echte oplossing is er naar mening niet voor om alle overshoots eruit te halen.
    Hier heb ik het gewoon geaccepteerd. En na een uur is alles stabiel.
    Het enige wat ik heb gedaan is de cv ketel van 25kw naar 15 kw gezet.
  • jcouzy
    Opties

    @B79 Ik heb het geluk dat ik een Intergas Xtreme 36 heb, 36kW voor de stortdouche en het bad; daarnaast kan ik terugmoduleren naar 3,8kW. Ik heb het maximale ketel vermogen teruggeschroefd naar 25% in de instellingen van de ketel voor CV bedrijf. Daarna geen pendelen, nog wel overshoots, omdat Tado te lang te veel warmte vraagt. Ik hoop dat dat de komende tijd af gaat nemen, naar mate Tado beter bekend raakt met de karakteristieken van mijn woning en CV installatie.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb ook een xtreme 36 van intergas.
    Maar als je handleiding eens goed leest geeft die alleen 36 kw op je cv water als je er een grotere pomp in zet en door de importeur de instellingen laat aanpassen.
    Als standaard is die maar 25 kw. Wel 36 voor het tapwater trouwens.
    Terug moduleren naar 3,8 kw kan die ook niet.
    Is ook weer een nare instelling van intergas.
    Er is nog een menu waar ik na lang zoeken op internet achter ben gekomen dat je dat ding nog verder kan tweaken.
    Lees onderstaande maar eens.

    https://community.consumentenbond.nl/energie-11/intergas-xtreme-36-moduleert-niet-terug-naar-de-gespecificeerde-3-6kw-22520

    https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/intergas-xtreme-36-sensoren-uitlezen-810/index3.html
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Hier nog 1

    https://intergasacademy.nl/app/uploads/2020/05/Overzicht-Expert-Installateursinstellingen-C020.pdf
  • jcouzy
    Opties

    @B79 Die menu's ken ik ook idd. Minimaal vermogen staat bij mij op 18%, maximaal vermogen 25%.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik krijg c20 p011 niet lager dan 22%.
    Mogelijk heb jij dan andere software
  • jcouzy
    Opties

    Dat denk ik dan ook ja, welke releases heb jij?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb geen idee welke versie er nu in zit.
    Moet ook bekennen dat ik niet weet waar je dit terug kan vinden.
    Volgende maand is die bijna 1,5 jaar oud en krijgt die onderhoud. Zal de monteur dan eens vragen of die meteen kan updaten.
    Na vervangen van de ramen aankomende zomer heb ik dat vermogen echt niet meer nodig.
    Die 3,8 kw klinkt dan als muziek in m’n oren.
  • jcouzy
    Opties

    In het uitleesmenu

    ˭ =hoofd processor software revisie

    Ξ =dsp processor software revisie

    Vlammetje aantikken, dan 2x sleutel 2 seconden indrukken ongeveer.

    Met de - en + kun je door het menu scrollen.

    Dit zijn alle uit te lezen waardes:

    A = ionisatiestroom (micro A)

    b = tapwaterhoeveelheid (L/min)

    C = cv-druk (bar)

    F = Vermogen(kW)

    P = pomp toerental (%)

    t = Laatste storing

    ˭ =hoofd processor software revisie

    Ξ =dsp processor software revisie

    0 = sensor warmtewisselaar S0 (graden)

    1 = sensor aanvoer S1 (graden) niet aanwezig

    2 = sensor retour S2 (graden)

    3 = sensor warm tapwater S3 (graden)

    4 = sensor koud tapwater S4 (graden) niet aanwezig

    5 = sensor rookgas S5 (graden)

    6 = sensor buiten S6 (graden) niet aangesloten

    7 = sensor boiler S7 (graden) niet aangesloten

    Ik heb de training gedaan bij intergas zelf :-P

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Oh ben jij dan diegene waar ik trots alle informatie van gevonden heb 😂😂

    Ben even naar de ketel geklommen.

    Dsp is 1.20
    Hoofd is 1.71

    Deze informatie had ik trouwens nog nooit gezien. Bedankt voor je informatie
  • jcouzy
    Opties

    Bij mij:

    Hoofd 1.84

    DSP 1.21

    Dat scheelt wel wat ja.

    Geen dank.