Hoe de Tado implementeren

Hallo,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2022!

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht uit 1976 waarbij nog altijd de originele radiatoren hangen. De radiator knoppen hebben enkel een + en -. Als ik het goed gelezen heb is dit type ventiel niet compatibel met Tado, en moet dit eerst vervangen worden, klopt dit?

De brander die we hebben is een Bulex Isotwin Condens 30/35 B1.

Wat we willen is per ruimte de temperatuur aanpassen, en hiervoor zouden we dus op alle radiatoren de bijhorende Tado knoppen willen zetten. Wat ik al gelezen heb is dat de temperatuur op de knoppen niet altijd correct zijn en je beter de thermostaat op de muur gebruikt. Klopt dit?

Kunnen we bv alle radiatoren beneden bedienen met de draaiknoppen en alles radiatoren boven laten zoals ze zijn, zoals op de foto hier boven?

Kan je de radiator knoppen apart bedienen van temperatuur en de radiatoren boven aansturen met de thermostaat aan de muur?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    De knoppen met een + en - zal je moeten vervangen om daar een tado knop op te zetten.
    Met jouw cv ketel heb ik geen ervaring. Mogelijk is de handleiding nog ergens te vinden.
    Je hebt de mogelijkheid om alle ruimtes los van elkaar te regelen. Waar een tado knop op zit.
    De radiatoren waar geen tado knop op zit gaan gewoon mee als er ergens anders warmte vraag is. Precies zoals het nu is zeg maar.
    Je zal minimaal 1 bedrade thermostaat of draadloze ontvanger nodig hebben om de cv ketel aan te sturen. Alle andere knoppen, sensoren en thermostaten werken dan met elkaar samen.
  • Bedankt voor je feedback. Dus als ik het goed begrijp, en we hebben maar 1 thermostaat aan de muur in de living kunnen we hier 1 zone van maken waarbij dan de radiatoren opwarmen (1 thermostaat + 2 radiatoren). Is het dan nodig om op deze 2 radiatoren een tado knop te zetten, aangezien de voeler de thermostaat is en niet de knop?

    2de zone bureau met tado knop: kan dit dan bv 20 graden zijn volgens de thermostaat op de knop en 22 graden in de living volgens de thermostaat op de muur in de living?

    3de zonde inkomhal met tado knop: Staat bv op 18 graden

    4de zone alle kamers boven met tado knop: Staat bv op 18 graden

    Ik heb inlichtingen ingewonnen bij iemand die chauffages doet, en die zei dat tado helemaal niet zo voordelig is aangezien de brander eigenlijk altijd op temperatuur moet zijn. Bij een traditionele chauffage slaat de brander enkel aan indien hij signaal krijgt van de thermostaat.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    De opzet is vrij simpel en op de website van tado heel mooi weergegeven.
    Als je ruimtes los van elkaar wil gaan verwarmen zal je op heel veel plekken tado knoppen nodig gaan hebben.
    Als je even simpel denkt wat er met het cv water gebeurd als je de thermostaat aan zet.
    Het water loopt door alle radiatoren die open staan. Dat is alleen te beheersen als je er een tado knop tussen zet. Dus als je iets anders extra wil regelen dan alleen je woonkamer, zal je ook in de woonkamer tado knoppen moeten gaan plaatsen. En als extra kan je dan elke kamer voorzien van een tado knop die je gewenst wil hebben.

    Je chauffage (wat het ook mag zijn…) hoeft echt niet de hele tijd te branden om op temperatuur te blijven. Als alles op temperatuur is gaat die gewoon uit.
    Als dit het geval was, was het noorden van Nederland al lang geleden in de Waddenzee gezonken.
  • JouryDM
    JouryDM
    februari 2022 aangepast

    Hallo @B79 ,

    Intussen heb ik tado's besteld samen met een bekabelde thermostaat.

    Ik heb in ons huis 8 radiatoren en ook een convectorverwarming (zo een rooster in de vloer in de living). Nu ben ik aan het twijfelen waar ik allemaal de tado's zou hangen. Ik heb ook gelezen dat je een bypass systeem moet hebben. Hiervoor zou ik waarschijnlijk de radiator in de inkomhal nemen zodat deze altijd kan blijven open staan dmv een gewone thermostatische kraan (stand 1-5).

    Waar heb ik allemaal radiatoren:

    • 3 radiatoren slaapkamers (tado - zone slaapkamer)
    • badkamer (tado - zone badkamer)
    • bureau (tado - zone bureau)
    • inkomhal - hier zou ik een gewone thermostatische kraan opzetten en gebruiken als bypass. Dit is ook de radiator het dichtste bij de CV
    • living (tado - zone living)
    • keuken (tado - zone living)

    Dit is mijn CV - Bulex IsoTwin 30/35: https://www.bulex.be/downloads/documentatie/documenten/installatievoorschrift/installatievoorschrift-isotwin-condens-25-30-30-35-688440.pdf Op pagina 18 zie ik vooral eBus staan. Hoe kan ik nu controleren of mijn Tado modulair wordt aangestuurd of open/uit?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Als in de gang toch een thermostaatknop van 1-5 laat hangen heb je een bypass nodig. Deze knop kan ook dicht staan namelijk als de gang warm genoeg is.

    Je cv ketel kan modulerend werken wat in de handleiding zie. Via E-bus staan geschreven. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Maar dat moet vast niet lastig zijn.
    Het voordeel is dat je thermostaat dan ook laag vermogen vraagt van je cv ketel indien er een lage capaciteit gevraagd wordt. Is beter voor je rendement.

    Als je met installeren gewoon de handleiding en de instructies volgt die er gegeven worden, is dit niet moeilijk.
  • @B79 heb ik het dan verkeerd gelezen? Volgens wij was een bypass een radiator met een knop die altijd open stond om zo te vermijden dat er teveel druk op de ketel komt. Op basis van deze info zou ik dan bv de radiator in de gang nemen.

    We gaan nieuwe radiatoren zetten en daar de tado's op plaatsen. De persoon heeft super veel ervaring met de klassieke radiatoren en CV's, maar helaas niet met tado. Daarom probeer ik het tado stuk uit te klaren en leren we alle 2 wat bij. Ik wil dus ook vermijden als deze persoon aanwezig is dat ik nog vanalles moet uitzoeken hoe de tado's moeten werken.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je kan de radiator in de gang als bypass gebruiken. Dat is geen probleem. Maar je moet daar geen domme thermostaat knop op zetten.
    Gewoon altijd open laten staan zonder knop.

    In mijn huis is de toilet mijn radiator die niet dicht kan. Heb zelfs de eenvoudig draaiknop eraf gehaald. Dat werkt prima.

    Het gevaar is namelijk dat als de temperatuur in de gang hoog genoeg is de domme knop ook vanzelf kan dicht draaien.

    Maar als je toch bezig bent met vervangen van radiatoren is het een kleine moeite om ook een mechanische bypass te installeren. Beter voorkomen dan genezen zeggen we hier.

    Geloof mij, installeren van alle tado producten is niet spannend. Van de mensen die hier vragen waarom het niet werkt is maar een zeer kleine groep. 99% van de mensen die het installeren zie je hier niet eens en werkt het in één keer.
  • Bedoel je dan met een bypass een expansievat of zo een overdrukventiel?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Nee dat is een soort drukklep die door middel van te hoge druk de aanvoer naar retour open zet.
    Dit is een beveiliging dat je cv pomp niet tegen een blokkade staat te pompen.
  • @JouryDM
    3 radiatoren slaapkamers (tado - zone slaapkamer)
    badkamer (tado - zone badkamer)
    bureau (tado - zone bureau)
    inkomhal - hier zou ik een gewone thermostatische kraan opzetten en gebruiken als bypass. Dit is ook
    de radiator het dichtste bij de CV
    living (tado - zone living)
    keuken (tado - zone living)

    Wat je zone noemt, zou ik kamer of ruimte noemen in de app. Alles bij elkaar is 1 zone (je hele huis) met 1 zoneregelaar (dat is de slimme thermostaat die de ketel aanstuurt)

    Hierboven kan ik niet afleiden waar de convector zit.
    Afhankelijk van in welke ruimte je wilt regelen plaats je wel of geen tado knoppen. (Ik heb kamers die eigenlijk nooit verwarmd worden, met gewoon een gewone thermostaatkraan ingesteld op vorstbescherming)
    Voor elke ruimte in werkelijkheid maak je een ruimte in de app. De thermostaat is dan de zoneregelaar voor alle ruimtes. De thermostaat is dan in de living denk ik, en met een draadje aan de ketel (brander) verbonden.
    De convector zou ik ook voorzien van een tado knop. Maar er moet dan wel in dezelfde ruimte een ander apparaat van tado zitten dat een correcte temp meting kan doen (een knop op een radiator of de thermostaat). Die laatste is dan de temperatuurvoeler ("meettoestel" in de app) voor die ruimte. Desnoods kun je een losse draadloze temperatuursensor kopen en in de ruimte plaatsen.
    inkomhal - ik zou daar de +/- knop laten zitten en lekker opendraaien (tenzij de hal veel te heet wordt, maar meestal is dat maar een klein radiatortje dus ik vermoed dat dat wel meevalt - desnoods kun je dat later nog veranderen). Omdat die dicht bij de CV zit (leiding korter dan 6 meter?) heb je nog wel het risico dat water nog te heet is als het terugstroomt naar de ketel wat de ketel in storing kan zetten. Dit gebeurt misschien als alle andere radiatoren dicht staan en de ketel nog wel brandt of nog heet water pompt een paar minuten nadat de ketel uit gaat.

    Uit je bericht van 6 jan "Is het dan nodig om op deze 2 radiatoren een tado knop te zetten, aangezien de voeler de thermostaat is en niet de knop?" Antwoord: ja, de radiatoren moeten wel dichtgezet kunnen worden als er nog heet water stroomt voor andere ruimtes. Anders wordt het veel te warm in die ruimte.

    Ik weet het niet zeker, maar ben wel eens tegengekomen dat Bulex de Belgische merknaam is voor Vaillant. Dan zou je eBus protocol overeenkomen met de Vaillant eBus en kun je die aansturen met OpenTherm m.b.v. de Vaillant Opentherm-module VR33 art. nr 0020017859. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Aansluiten volgens aan/uit kan altijd, maar is niet ideaal. Wellicht kan tado support helpen met de instelling die hoort bij jouw brander.
  • Bedankt @Andreplusplus

    Eigenlijk hoeven de slaapkamers niet verwarmd te worden. Hier hebben we wel al thermostatische kranen zitten, en is een tado niet expliciet nodig. De badkamer daarentegen zouden we wel willen verwarmen. Als ik het lees zijn de 3 slaapkamers 1 zone (afhankelijk of ik tado's ga installeren of niet), badkamer zone 2, living + keuken + convector zonde 3, hal zone 4 en bureau zone 5.

    De convector zit in de living in de vloer met een houten rooster over. Ik heb hier eigenlijk geen rekening met gehouden om een tado op te steken ... Zou deze kunnen dienen als bypass? De radiator in de hal is maar een 6-tal meter van de CV, dus misschien niet ideaal omwille van het warm water.

    Wat je zegt van Vaillant en Bulex heb ik ook gelezen (https://www.dailybits.be/item/vaillant-gasketel-moduleren-met-opentherm-via-vr33-printplaatje/). In Nederland zou deze module standaard in de Vaillant zitten maar in België is het bijkopen (+- €150).

    Ik heb ook gelezen dat modulerend veel beter (geleidelijk opwarmen + zuiniger) ipv de CV met aan/uit laten volledig opwarmen tot 60gr en dan weer af te zakken.

  • @JouryDM Ik heb wat moeite mnet je gebruik van het woord "zone", in tado-land heet dat een ruimte en een zone is de hele woning, met 1 zoneregelaar (vandaar mijn moeite) die de ketel aanstuurt.

    Als je de convector niet van een tado knop voorziet, zal deze warmte afgeven als er ergens maar warmte wordt gevraagd (en er dus heet water ciculeert), met als risico dat de kamer met de convector veel te warm wordt.

    Minder dan 6 meter wordt gezien als een te kleine afstand, maar vanaf ongeveer 6 meter kan prima.

    Ik zie ongeveer de halve prijs van wat je noemt:

    Modulerend vs aan/uit: zie hier (ongeveer) het verschil

    En modulerend is doorgaans beter om 2 redenen: minder energieverbruik, dus efficienter, maar ook veel minder stop/starts van de ketel, en dat is weer beter voor de brander die erin zit.

  • Sorry @Andreplusplus , ik ben nog niet zo mee met de Tado terminologie, maar ik ken me inbeelden dat het verwarrend is :) Ik vrees op basis van de afstand dat er dan maar 2 opties zijn waar we eventueel de radiator op 3 ofzo zouden laten staan: badkamer of convector.

    Ik ga eens kijken in de CV en zien of de module al dan niet aanwezig is, maar ik veronderstel van niet. Het zou zonde zijn om voor de aan/uit oplossing te gaan ...