Zone klep vloerverwarming sturen in combinatie met draadloze slimme thermostaat

Opties

Ik heb al heel wat topics gelezen over dit onderwerp en toch is het me niet helemaal duidelijk.

Ik heb net een draadloze (Tado) thermostaat gekocht met een extensiekit (Thermostaat Starter Kit V3+ incl. Bridge). Ik loop tegen het probleem aan dat mijn huiskamer een sauna wordt als een van de slaapkamers een hoge temperatuur wil hebben.

Ik moet de zoneklep (die er al zit) dus aansturen als de huiskamer vragend is.

Nu lees ik dat dit kan met een tado thermostaat knop. Maar wat ik niet begrijp is dat deze thermostaatknop toch de temperatuur van de ruimte van de vloerverwarming meet? En toch niet van de kamer? Of kan deze thermostaatknop gekoppeld worden aan de kamer (en komt de termperatuurmeting van de thermostaatknop dus buiten werking?)


Ik kan van de locatie van mijn kamerthermostaat wel een draad trekken maar daar kan ik niets op aansluiten (want hij is draadloos). Zou deze thermostaat om te bouwen zijn?

Bedankt voor uw reactie,


Eugene

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Duidelijke vraag.
    Je kunt vvw aansturen met een Tado knop. De knop kan zo ingesteld worden dat ie de thermostaat volgt.
    Maar als je al een zonneklep hebt zou ik die gebruiken, dat geeft een betere regeling van de vvw.
    Een draadloze thermostaat kan niet worden omgebouwd naar een bedrade. Als je haar niet kunt omruilen dan zou je een extra bedrade thermostaat nodig hebben die de klep stuurt.
    (Zie de Tado opstellingen 2 en 3 voor combinatie radiatoren met vloerverwarming)
  • EdeRaaff
    Opties

    Dankjewel Herres voor de snelle reactie. Mijn CV ketel wordt aan/uit geschakeld. De zoneklep is nu gewoon een waxknop. Ik wil die waxknop eraf halen en er een tadoknop opzetten. Dat is denk ik de eenvoudigste oplossing en qua regeling zit er weinig verschil in (denk ik). Heeft u nog aanvullend advies? Of is dit in mijn geval de beste keuze?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Een waxknop is ongeschikt, vervangen door een Tado knop is dan inderdaad een goede en simpele oplossing.
    Dan zou je mogelijk de ketel als modulerend kunnen sturen ipv aan-uit. Wat zuiniger en comfortabeler kan zijn.
  • EdeRaaff
    Opties

    Nu nog zorgen dat de tado knop de temperatuur niet meet maar gewoon de kamerthermostaat volgt...... Ik heb deze tado knop los op tafel liggen en in de Tado App in de huiskamer gezet (en kinderbeveiliging aan). Ik heb de huiskamer temperatuur op vragend staan maar de tado knop gaat niet open. Wat doe ik fout??

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Enige is om de thermostaat als meettoestel van de woonkamer aan te geven
  • EdeRaaff
    Opties

    Beste Herres,

    Het heeft even geduurd maar:

    Ik had besloten om toch meer een slimme bedrade thermostaat aan te schaffen om optie 3 te gaan installeren. Ik zet de bedrade thermostaat bij de zone klep (en bij de rest van de aansturing van de CV). Volgens mij moet de bedrade thermostaat de zone klep aan gaan sturen. Kan ik die helemaal via de app instellen of moet ik ook de thermostaat gaan programmeren.

    Moet ik nu de huiskamer (=vloerverwarming = draadloze thermostaat) instellen als geen zoneregelaar of dat juist met de draadloze doen. Ik snap de instellingen niet helemaal goed


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Hi E,

    De bedrade thermostaat die de klep bestuurt is standaard ingesteld op relaisbediening, die hoef je dus niet te veranderen. De rest kan in de app.

    De draadloze ontvanger is de zoneregelaar.

    De thermostaat in de woonkamer is de temperatuuropnemer van de ruimte.