Tado Radiatorknop

Opties
kaizah
kaizah
januari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hoi iedereen, Ik heb sinds begin 2021 9xTado radiatorknoppen, waarvan er 1 op de gastenkamer altijd raar heeft gewerkt.

De temperatuur bleef stijgen (radiator bleef warm worden). Ondanks dat de gevraagde temperatuur 17-18 graden was werd het 20-24 graden.

Ik heb een jaar geleefd met de logica dat de eerste locatie na de stadsverwarmingsverdeler de gastenkamer is. Echter, kom er ik er nu achter dat dat niet juist is. Ik heb zojuist verschillende testen uitgevoerd en vergeleken met de andere 8 goed werkende knoppen.

Als ik de batterijen van de foutieve Tado radiatorknop eruit haal voor een reset. Dan steekt hij niet ver genoeg eruit om de pin in de Danfoss aansluiting terug te duwen. Ik zie bij andere Tado radiatorknoppen dat bij sluit stand, de zwarte knop 1-2 mm verder uit steekt. Met de hand heb ik het pinnetje van de Danfoss heel vaak ingedrukt, om het soepel te maken en Ik heb nieuwe batterijen geprobeerd zonder resultaat.

Bij een goed werkend Tado radiatorknop, zie ik dat de zwarte knop terug valt en na het aandraaien hoor ik de motor in een korte 2-3 seconde kalibreren en de radiator pin helemaal in drukt (verwarming uit).

Bij de foute Tado radiatorknop hoor ik een lange kalibratie van 5-10 seconde, na het aandraaien steekt hij meerdere keren uit en in (ca. 3+ keer) over een tijdsbestek van ca. 5-10 seconde. Resultaat is dat de verwarming aan blijft staan en ik de stroming hoor.

Na een uur testen en 10x proberen vermoed ik dat de radiatorknop niet werkt. Met de oude domme radiatorknop heb ik hem nu tijdelijk 'uit' gezet.

Graag hoor ik wat ik kan doen.

Antwoorden

  • P_Veldhorst
    Opties
    Een nieuwe kopen ;-)
    Sorry, kon het niet laten….
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Nog 1 kleine test om het zeker te weten misschien?
    Omruilen met de knop uit een andere kamer. Als het dan werkt is het duidelijk dat die knop niet goed is. Als het nog steeds niet werkt dan zit het in de thermostaatkraan of de adapter. Bijvoorbeeld een te korte verlengpen gebruikt komt vaak voor. (Ik weet niet of dat bij Danfoss kraan nodig is)
  • kaizah
    Opties

    Ik heb zojuist de test uitgevoerd.

    De niet werkende knop geruild en op 4 andere locaties getest. Alle testen deed hij hetzelfde fenomeen, e.g. zwarte pin heen en weer over 5-10 seconde, soms E4 en niet volledig eruit.

    Alle goed werkende knoppen deden na een reset binnen 2-3 seconde volledig uitsteken van de zwarte pin.

    Zie onderstaande foto, links goed werkende knop en links niet werkende knop. Na calibratie, zogenaamd "dicht stand" staat de foute knop nog 1-2 mm lager.

    Is er een andere reset mogelijk of heb ik een kapotte knop? Hij heeft nooit de kraan volledig dicht gekregen, c.q. dit gebeurde al vanaf dag 1 na installatie. Valt dit onder garantie? Ik heb letterlijk net een jaar geleden 9 knoppen gekocht.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik heb er geen idee van. Ook een interessant projectje.