Waar is de D in PID?

Opties
Onze thermostaat staat op 19,5. 's nachts gaat de temperatuur bij ons flink naar beneden. Dus ik zie een duidelijk dalende lijn van 21,5 naar 18 graden. In de tado grafiek springt de ketel aan bij exact 19,5 graden:

https://photos.app.goo.gl/PXP6v6pu5XE2NVMJA

Echter je kan al mijlenver zien aankomen dat er bijverwarmd dient te worden. Normaal is hier de D actie voor in een PID regeling.

Dus is die waarde 0? En kan ik deze aanpassen?

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Helaas. Er is geen mogelijkheid om zelf bij deze regeling te komen. Ze kunnen achter de schermen wel de PID regeling voor je aanpassen. Er is dus wel een mogelijkheid om hier iets aan te doen.
    Maar eigenlijk zou het zelflerende karakter dit moeten overnemen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Leuk zo’n benadering vanuit de procesregeling. Ik heb meteen maar een klein college gevolgd op YouTube om het te begrijpen.
    Wat ik zie in je grafiek is dat de temperatuur daalt onder de gewenste waarde van 19,5 en dat er steeds harder gestuurd wordt door de thermostaat, zonder merkbaar effect.
    Er lijkt me iets mis te zijn in de cv installatie zelf. Dat kunnen meerdere dingen zijn.
    Kun je een beschrijving geven van je cv systeem, inclusief de wijze van verwarmen in de kamer waar je dit gemeten hebt?
  • Timple
    Timple
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Yup. Onze verwarming is puur vloerverwarming. De capaciteit van de vloerverwarming is ruim voldoende, echter liggen de slangen in de cementdekvloer. Dus het duurt vrij lang voordat de ketel effect heeft:

    https://photos.app.goo.gl/ptyZvawRBRoC7wiVA

    Dus zodra de thermostaat uitschakelt levert dit meestal wel een graad of anderhalf overshoot op.

    Deze ruimte is de enige verwarmde ruimte, en daar hangt ook de thermostaat.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    In de dekvloer, logisch dat is altijd zo. Zo te zien zit er geen isolatie tussen de dekvloer en de betonvloer want hij is enorm traag. Zit er isolatie onder de betonvloer? De vloer koelt zoveel af dat hij niet goed op temperatuur komt.

    Wat voor cv ketel heb je, en welke watertemperatuur? Wat is de temperatuurinstelling van de vloerverwarming? En hoe schakel of regel je de vloerverwarming met Tado?

  • Pol1707
    Opties

    Ik gebruik sinds kort Tado en ben geïnteresseerd in het onderwerp.

    Hoe zijn de tijdsblokken ingesteld, temperaturen en tijden?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er zijn allerlei instellingen die de servicedesk kan doen in het systeem, maar als klant heb je geen inzicht in hoe die staan en wat ze allemaal kunnen instellen.

    Daar zou een pagina voor moeten zijn in de webinterface.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Het probleem van Timple zit volgens mij niet in instellingen van Tado, maar in de samenwerking tussen ketel en Tado op het vlak van de verwarmingstechniek. Ik hoop dat @Timple nog wat gegevens aanlevert om het op te kunnen lossen.

  • Timple
    Timple
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Mijn ketel is een nefit ecomline hrc 30h.

    Tado heeft me in 2016 voor het eerst toegezegd dat dit communicatie protocol toegevoegd zou worden middels een firmware update. 5 jaar later heb ik er uiteindelijk maar een Nefti Easyconnect adapter tussen gehangen.

    Dit was de situatie van de screenshots hierboven. Helaas viel deze communicatie om de paar dagen weg, dus nu zit de thermostaat gewoon weer op het relais contact. Gezien de issues hierboven leek me dat ook weinig uit te maken, de modulerende werken zit veelal op 100% zoals te zien in de screenshots.

    Het issue blijft overigens identiek, Tado ziet de gigantische undershoot niet aankomen ben begint pas te stoken zodra het te koud is.


    Wat voor cv ketel heb je? nefit ecomline hrc 30h

    Welke watertemperatuur? 45C

    Wat is de temperatuurinstelling van de vloerverwarming? 45C

    En hoe schakel of regel je de vloerverwarming met Tado? Zie boven

  • Andreplusplus
    Opties
    Nefit EMS bus (Nefit Easy) is toch ondersteund? Protocol D31. Of heb je oude tado spullen?
    Ik weet niet precies wat de stooklijn is van de ketel, maar me dunkt dat met 45 graden watertemp er niet veel ruimte is voor moduleren en hogere temp is niet nuttig met alleen vloerverwarming. Dus dat je 100% ziet vind ik niet gek. Moduleren voegt hier niet veel toe denk ik, dus de aan/uit regeling zal net zo goed/efficient kunnen zijn.

    Tado is niet geweldig goed met vvw, maar mijn Nefit Moduline 300 was dat ook niet echt.

    Ook ik ben geneigd meer aan je installatie te denken dan aan tado. Alleen tado geeft je wellicht inzicht wat je voorheen niet had?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    stooktemperatuur 45 graden, ik lees op het forum dat Tado standaard uitgaat van 70. Het zou kunnen zijn dat de regeling niet goed werkt bij zo’n grote afwijking. Je zou de servicedesk kunnen vragen om dit aan te passen naar 45.

    je zegt niet hoe de vvw geschakeld is. Alleen “zie boven”. Ik bedoel met deze vraag of er een klep of een aparte regelaar de vvw stuurt.

  • Timple
    Opties

    Of heb je oude tado spullen?

    Dat denk ik dan :) Hoe zie ik dat?

    of er een klep of een aparte regelaar de vvw stuurt.

    Neen, al het water van de CV gaat rechtstreeks de verdeler in. Geen verdere kleppen or regelaars.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Timple "Dat denk ik dan :) Hoe zie ik dat?" --> heb je het recent nieuw gekocht, of al jaren in je bezit (of overgenomen van iemand)?

    "Neen, al het water van de CV gaat rechtstreeks de verdeler in. Geen verdere kleppen or regelaars." --> kun je een foto plaatsen van je verdeler?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Timple Ik heb je grafieken nog eens bekeken. Tado detecteert te lage temp en gaat stoken, steeds harder. Maar na uren is er nog geen merkbare temp stijging. Dat ligt niet aan tado volgens mij, maar is er iets mis in je installatie, zoals @Herres ook al concludeerde.

    Dus ketel brandt wel, maar temperatuur loopt niet op. Rara, wat is er aan de hand? Overigens, je heeft aan ruim voldoende capaciteit van de vvw, maar is dat echt zo? En het is niet gebruikelijk de temperatuur ‘s nachts flink te laten dalen, want opstoken kost dan meer energie (of het duurt lang) dan op temperatuur houden. Ik ga ‘s nachts maar 1,5 graad lager. (van 20,5 naar 19)

  • Andreplusplus
    Opties

    Dus om 2 of 3 uur wordt begonnen met stoken, nog tot 8 uur daalt de temperatuur van 19,5 naar 19,0 of zo en dan duurt het tot ca. 10.30 voor de 19,5 wordt bereikt en pas ruim na middaguur de doeltemp van 21,5 (ik weet uit dit plaatje natuurlijk niet vanaf wanneer die temp verwacht wordt).

    Kortom, de verwarming doet wel iets, (ik neem aan dat de tempstijging niet komt door zon die naar binnen schijnt), maar niet zo veel. Tado wil wel stoken, gezien de steeds donker wordende grijze balken. Wordt de ketel wel goed aangestuurd? Of wordt er gestookt, maar bereikt de warmte de vloer niet?

  • Timple
    Opties

    Hoi @Andreplusplus

    Ik gebruik geen nachtverlaging (waar las je dit?).

    En er is inderdaad iets 'mis' met mijn verwarmingssysteem. Namelijk dat de slangen ietwat diep in de cementdekvloer liggen (zo'n 10cm). Dit maakt het systeem erg traag.

    Nu accepteer ik dat ik hiermee niet snel kan schakelen. En dus op dagen met grote temperatuurwisselingen ook een probleem heb.

    Maar even terug naar de topic titel: Je ziet dit probleem (undershoot) als een uur aankomen in bovenstaand plaatje. Een D actie zou hier normaal alvast op gaan reageren. Dus waar is de D in PID?

    Hetzelfde aan het einde: Je ziet al even aankomen dat de temperatuur wel omhoog aan het gaan is, waarom schakelt die niet alvast uit (D-actie). Nu blijft hij juist nog vrolijk een uurtje na-stoken (typisch I-actie).

  • Andreplusplus
    Opties

    @Timple nachtverlaging: In je allereerste bericht schreef je “Onze thermostaat staat op 19,5. 's nachts gaat de temperatuur bij ons flink naar beneden.” Daar haalde ik uit dat de ingestelde temp ‘s nachts (flink) lager is.

    Ik snap wat je zegt met de D in PID, maar het tempo hangt ook van de regelingervallen af. Een PID regeling ‘slingert’ nog even voordat het evenwicht rond de ingestelde temp bereikt wordt. Hoe vaker gemeten en geregeld wordt per tijdseenheid, hoe sneller dat gaat. Maar omdat je met een langzaam systeem te maken hebt, heeft snel regelen niet veel zin. En dus duurt het langer voor er een paar cycli zijn geweest en de boel stabiliseert. Ik lees telkens een interval van 20 minuten - ik hoop wel dat een cyclus korter duurt.

    Maar wat ik nu niet (meer) begrijp, is dat je zegt dat de thermostaat altijd op 19,5 graden staat. Dan snap ik de temperatuurschommeling niet tussen 21,5 (2 graden overshoot is wel heel veel) en 18 (-1,5 is ook veel). Of heb je een ‘langzame vloer’ en een slecht geisoleerd huis?

    Het lijkt erop dat je een aggressievere stooklijn nodig hebt (tado kan parameters aanpassen) maar ik vraag me af of je het gaat redden. En je zegt voldoende capacitieit van de vvw, maar langzaam omdat de slangen diep liggen. Maar als je een constante temperatuur instelt over het etmaal, dan is de vloer toch een keer warm (en is net zo langzaam weer afgekoeld)?

    Dus ik denk (nogmaals) dat je aannames over je CV systeem niet kloppen. En daar is niet tegenop te regelen, wat je filterparameters ook zijn.

    Heb je de verwarming ooit ook geregeld met een andere thermostaat dan tado? Zo ja, ging dat wel beter? Of weet je nu meer omdat je een grafiekje kan bekijken en is het niet slechter dan een andere thermostaat, maar toen wist je het niet?