Is Tado een oplossing voor ons?

Opties

We hebben nu een thermostaat in de huiskamer, waardoor de rest van het huis niet verwarmd wordt als het beneden op temperatuur is. Vandaar dat ik op zoek was naar een zone-systeem.

Als ik het goed begrijp zou ik dan alle radiatoren moeten voorzien van Tado-knoppen, en de thermostaat vervangen door een Tado-thermostaat. Dat is best een prijzig grapje, dus ik wil wel zeker weten dat het een goede oplossing is.

Twee zolderkamers, 3 slaapkamers, badkamer: 6 knoppen. Huiskamer: radiator + convectorput: 2 knoppen. En dan de thermostaat.

De ketel is een Nefit ProLine NxT HRC 30/CW5. Die zou compatibel zijn volgens het overzicht. Verder hebben we nog een vloerwarming, hoe dat in het systeem meedoet... nog geen idee.

De huidige thermostaat is een Nefit Easy, die bedraad is aangesloten naar de ketel op zolder.

Beste Antwoord

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Je cv ketel kan prima met tado aangestuurd worden.
    Zoals jezelf al hebt opgesomd zijn dat de aantallen aan knoppen die je nodig hebt voor elke ruimte.

    Je moet alleen een extra oplossing voor je vloerverwarming gaan creëren.
    Meest voor de hand liggende is om bovenop alle knoppen en thermostaat die je moet bestellen is ook een draadloze ontvanger om je cv ketel te gaan aansturen.
    Vanaf je thermostaat aan de muur zal een kabel naar de verdeler voor je vloerverwarming moeten komen. En op de verdeler van de vloerverwarming zal een zoneklep geïnstalleerd moeten worden.
    Al met al een hele klus en aardige investeringen.

    Verder heb je geen afwijkende opstelling. Half Nederland en België heeft zoals jou.
    Op dit forum staan inmiddels genoeg artikelen om even door te nemen.

Antwoorden

  • janvv
    Opties

    Dank je!

    Ik heb inmiddels ook wat berichten op dit forum gelezen over oplossingen voor de vloerwarming. Daar moet ik even verder induiken. De constructie met een extra thermostaatknop bij de vloerverwarming lijkt de minst ingrijpende. Als dan de woonkamer op temperatuur is, dan kunnen in een keer de radiator, convector en vloerverwarming worden dichtgedraaid. Als dat tenminste zo te configureren is.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik raad je aan geen tado knop voor de vloerverwarming te plaatsen.
    Ik vraag me zelfs af of je de vvw wilt regelen, als je ook een convector en radiatoren in de ruimte hebt. Ik zou eerst kijken wat er gebeurt zonder dat.
  • janvv
    janvv
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Okee.... dus dan gaat de vloerverwarming altijd aan als ergens in het huis warmte gevraagd wordt.

    Een ander ding waar ik aan twijfel: de knoppen op de convector en de huiskamerradiator zitten allebei op plekken waar het meten van de kamertemperatuur niet goed zal werken. Moet ik dan een aparte temperatuursensor in het midden van de kamer hangen? Of kan de hoofdthermostaat de knoppen in de huiskamer bedienen?

  • Andreplusplus
    Opties
    Klopt, maar ik neem aan dat je vvw als bijverwarming werkt. Mocht het toch te warm worden kun je alsnog een zoneklep of andere oplossing toepassen.
    Elke ruimte heeft één meettoestel. Je kan elk gewenst apparaat aanwijzen. Vaak zal de slimme thermostaat die rol vervullen. Desnoods kun je een extra draadloze temperatuurvoeler in een ruimte plaatsen
  • janvv
    Opties

    Duidelijk. Dan denk ik dat het als volgt moet worden:

    Zolder: 2 kamers: 2 thermostaatknoppen

    Verdieping: 3 kamers en badkamer: 4 thermostaatknoppen

    Huiskamer/keuken: convector achter, radiator voor: 2 thermostaatknoppen

    In de huiskamer de huidige bedrade thermostaat vervangen door een bedrade Tado thermostaat, deze gaat dan ook de knoppen van de convector en radiator besturen

    De vloerverwarming zit alleen in een gedeelte van de benedenverdieping (gang/toilet en de open keuken). Deze laten we zoals het is.