Automatisering op meting luchtvochtigheid

Hoi, ik wil dat in mijn badkamer boven een bepaald niveau van luchtvochtigheid zoals gemeten met de Tado radiator knop ik met een smart plug de badkamer ventilator aan (en weer uit) zet. Is dat mogelijk te maken?

Groet, Philip

Beste Antwoorden

  • MichielTado
    MichielTado ✭✭✭
    Antwoord ✓

    @PhilipSH je moet een nieuwe automatisering maken. En daar kies je “ een sensor registreert iets”. Dan kies je luchtvochtigheid van de juiste ruimte. En dan kies je de smart stekker om hem aan te zetten. Zelfde doen om automatisering te maken om de smartstekker uit te zetten.

  • PhilipSH
    PhilipSH
    Antwoord ✓

    Opgelost. Ik moest nog een Apple TV als homekit hub toevoegen en kan nu de stappen maken die jij beschrijft. Dank @MichielTado

Antwoorden

  • Is het niet beter een badkamer ventilator te kopen die dat doet. Tado meet de luchtvochtigheid maar probeert die verder niet te beïnvloeden. Een ventilator met hygrosensor kan volgens mij ingesteld worden om te blijven draaien tot een bepaalde luchtvochtigheid is bereikt
  • Hoi de_bigMaq,

    Ja, dat is een mogelijkheid - mijn gedachtelijn is dat wanneer de luchtvochtigheid een schakel parameter kan worden in homekit, ik dan niks hoef te kopen maar gebruik wat ik al heb... naast het voordeel dat alles centraal inzichtelijk is en aanpasbaar. Ik vind het Tado klimaat overzichtje per kamer (cirkel diagrammetjes) wel mooi.

    Ik hoop dat Tado dat gaat doen (lijkt niet zo'n grote klus?), maar goed, wat weet ik :-)

    Groet en succes,

    Philip

  • Ik snap je punt. In de app heb je wel het scherm klimaatcomfort waar Tado zijn analyse loslaat en presenteert of de kamers; te koud/vochtig/benauwd,etc. echt accuraat vind ik die niet. Zou inderdaad mogelijk zijn daar een aan/uit optie in te bouwen voor automatisch ingrijpen (verwarmen) naar een bepaalde luchtvochtigheid per kamer. ( Mijn portemonnee bedankt :3 )
    De badruimte is bij mij een van de plekken zonder tado met een open kraan , de radiator heeft voor mij daar een bypass en schimmelweer functie.

    Fijne dag
  • Ja dit kan zeker met home assistant .


    Groet en succes,

    Ed

  • @PhilipSH dit kan met een automatisering in de Woning app (homekit). Je maakt een automatisering die een homekit smartplug aanzet als de luchtvochtigheid boven een bepaald percentage komt. En een automatisering die de smartplug weer uitzet als de luchtvochtigheid onder een bepaald percentage komt. De Eve app kan dit ook en heeft nog meer mogelijkheden tot automatisering scripts.

  • Ow, dat zou prima zijn, @MichielTado aangezien ik Homekit (hoewel niet erg actief) gebruik. IK heb nog 1 hint nodig - heb namelijk geprobeerd om een scene aan te maken in de Woning app (automatisering), de radiatorknop van Tado van de badkamer toegevoegd, maar zie niet dat ik dan kan 'schakelen' obv de relatieve vochtigheid? Groet, Philip

  • Hoi!

    Gelukt en: werkt nog niet helemaal.

    GELUKT

    Ik heb een Apple apparaat als homekit hub toegevoegd (HomePod mini), en een Homekit compatible smart plug van Koogeek ingezet, en 2 automatiseringen toegevoegd in de Woning app op basis van de relatieve vochtigheidsmeting (RH) van de Tado radiatorknop:

    1) AAN (ventilator) als de badkamer RH meting boven de 55% komt

    2) UIT als de badkamer RH meting onder de 50% komt.

    Wat ik merk is dat tijdens het douchen de automatisering actief is: de ventilator wordt inderdaad aangeschakeld.

    PROBLEEMPJE

    Automatisch uitschakelen lukt echter niet: ik merk dat de RH waarde (die van Tado komt) die ik kan zien in de Woning app op 50% blijft 'hangen' terwijl die in de TADO app wel doorzakt naar beneden de 50%. (onder 50% komen is nou juist het schakalpunt) Dit verandert niet, ook niet als ik het even de tijd geef (bv om de waardes tussen Tado en Homekit uit te wisselen).

    Heeft iemand hier ervaring mee? @MichielTado , jij misschien nog een tip?

    Groet,

    Philip

  • @PhilipSH er zijn verschillende mogelijke issues.

    • De tado radiatorknop is een batterij device. Die geven niet continu hun status door aan Homekit. Hoe snel en bij welke luchtvochtigheid ging de automatisering AAN?
    • Gebruik de EVE homekit app. Deze app is gratis en werkt zonder account. Het is een soort uitgebreide versie van de Woning app van Apple, en werkt goed naast de Woning app. In de EVE app zie je veel meer info. Na installatie kijk naar Rooms, kies Types en dan Humidity. Hier zie je alle Humidity sensors op een rij staan met hun exacte percentages. Misschien moet je humidity via Edit toevoegen in de lijst. Vergelijk die met de waardes in de Tado app.
    • 50% relatieve luchtvochtigheid is relatief laag in de winter, en het huis zelf zou rond deze waarde kunnen zitten. Je zou een andere test kunnen doen. Gebruik voor de automatiseringen de grenswaardes >85% AAN en <75% UIT. Dan zet de douche aan op zijn heetst en de deur dicht. Wacht tot de ventilator aanslaat en kijk in EVE app en de Tado app welke luchtvochtigheid er dan is. Daarna zet je de douche uit en de deur open. De luchtvochtigheid zal dan zeker onder de 75% zakken na een tijdje. Werkt de automatisering dan wel?
    • Je hebt synchronisatie issues zoals beschreven in dit Tado topic: https://community.tado.com/en-gb/discussion/10759/tado-and-homekit-not-syncing/p3
    • Tot slot kan mijn voorgestelde automatiseringen fout zijn, ik snap hoe automatiseringen werken maar ben geen expert :-). Een alternatieve workaround automatisering kan zijn om in de EVE app, of in de Woning app de AAN automatisering bijvoorbeeld automatisch na een half uur uit te laten zetten. Ik vermoed dat dat in de EVE app makkelijker te doen is, in de Woning app moet je dan scripten volgens mij. Dan heb je geen UIT trigger nodig.


  • @PhilipSH ik heb een test gedaan met mijn Tado Smart AC. Ik heb twee automatiseringen gemaakt, zoals jij met de luchtvochtigheid, waarin ik boven de 17 graden een hue lamp inschakel, en onder de 15 graden de hue lamp uitschakel. Dat werkt prima. Er is bij mij iets van 1 minuut vertraging nadat de temperatuur bereikt is voordat de Hue lamp schakelt. De Tado Smart AC heeft wel een netvoeding en zal waarschijnlijk dus wat vaker updates versturen dan een apparaat op batterijen.

    In de Woning app is het automatisch stoppen van een automatisering na een bepaalde tijd makkelijk, het hoeft niet via scripting zoals ik eerder schreef.

  • @MichielTado Dank voor je suggesties- echt veel dank voor je input! Ik heb de eve app al even ge-download.

    De Eve app geeft ook 50% aan, net als de Woning app (nog steeds 50%), ook al is die weer opgelopen naar 53%.

    Ik begrijp je punt over de Radiatorknoppen op batterijen en dat die 'zuinig' zijn met het doorgeven van de laatste stand. In de Tado app krijg je echter wel de laatste stand te zien (misschien doet de Tado app een actieve 'pull' van de laatste stand ipv dat de radiatorknop vaak de laatste stand 'pushed'? en is daardoor steeds mooi up to date).

    Dank voor je link naar de andere thread over sync problemen, zou ook dit kunnen zijn, hoewel als de RH stijgt het wel goed lijkt te werken.

    Ik ga even wat zaken verder uitzoeken, adv je suggesties.

  • @PhilipSH let er wel op dat je in de EVE app van de vier iconen onderin “Rooms” pakt, en dan bovenin “Types”, en dan “Humidity. Daar staat de exacte luchtvochtigheid op 1% nauwkeurig. In de woning app wordt op 5% nauwkeurig weergegeven (dus 52% werkelijk wordt als 50% weergegeven en misschien 53% ook wel). Ik vermoed dat de automatisering werkt op de exacte waarde.

    Of de Tado app een actieve pull kan doen weet ik niet. De Tado app krijgt zijn info van de Tado cloud. En de info daar komt van je Tado internet bridge, die zijn informatie krijgt van de radiatorknoppen. Homekit krijgt de info rechtstreeks van de internet bridge. Volgens mij is het forced closen van de woning app en dan weer openen ook voldoende om zeker de laatste status te krijgen.