Bedrade thermostaat V3 - stuurt verwarming niet aan

Petr
Petr

Dag allen,

Ik heb nog wat leeswerk want ik besef dat het antwoord al ergens staat. Maar ik heb onderstaande voor:

Gisteren heb ik geprobeerd om de Tado bedrade thermostaat te installeren ter vervanging van mijn oude thermostaat. Jammer genoeg krijg ik hem niet 'aan het werk', dus hij slaagt er niet in om de verwarming in te schakelen. De thermostaat op circuit 2 gaat ook in error als de Tado er aan hangt. Voorlopig heb ik de oude thermostaat terug geinstalleerd maar zou uiteraard graag de Tado gebruiken en niet retour sturen :).

Disclaimer: ik had voor de aankoop eerst naar Tado gestuurd wat ik momenteel hangen had om te vragen of de Tado ging werken in de setup, en volgens hen wel en had ik enkel de bedrade V3 nodig.

Ketel: Vaillant VCW 296 Ecotec Plus (doorstroomketel, verwarming + warm water)

2 Circuits voor verwarming

Circuit 1: benedenverdieping. Thermostaat VRC 470 (bedraad). Deze stuurt (qua tijdstippen) zowel circuit 1 als 2 aan.

Circuit 2: bovenverdieping met eigen thermostaat in de badkamer (simpele aan/uit: Vaillant VRT 50)

Dus gisteren heb ik de VRC 470 afgekoppeld en de bedrade Tado V3 geïnstalleerd.

Iemand een idee wat ik fout deed, of wat ik eventueel nog ontbreek? Heeft het iets met de 2 circuits te maken, en of de verbinding richting de ketel? Laat maar weten indien er extra informatie nodig is

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je moet het installeren met de installatie wizard www.tado.com/start dus niet alleen maar de boel aansluiten.

  • Ik heb uiteraard de wizard gevolgd en zo ook de app ingesteld en de V3 & internet bridge geconnecteerd.

    De wizard op zich is ook niet heel uitgebreid, maar heb ook de informatie voor installateurs doorgenomen. Ik ga vanavond nog eens proberen als ik tijd heb, maar nu ik de informatie net nog een keer doorgenomen heb denk ik dat mijn helper een foute code heeft doorgegeven voor mijn ketel. Hij heeft mij de R01 laten ingeven ipv in de tabel te kijken want mijn Vaillant heeft D07 of D05 nodig. Vermoedelijk zit het daar.

    Ik zie dat bij Vaillant er wat * staan daar, weet niet dat ik me moedig genoeg voel om al teveel zaken aan te passen. Maar wil wel nog testen met D07/D05 instelling.

    Eventueel insights hoe (als de bedrade thermostaat werkt) ik het 2e circuit nu moet interpreteren? Gaat die gewoon de hoofdtijdstippen van Circuit 1 mee volgen, of gaat Circ 2 nu gewoon op vraag aangestuurd worden door de kleine thermostaat op dat circuit (niet Tado momenteel)?

  • Daar zit het, want R01 is on/off. Dus idd een D0x instellen en draadjes op +/- (maakt niet uit hoe). Succes!
  • Heb het ondertussen 2 keer opnieuw geprobeerd maar krijg de Tado niet aan de praat. De boiler springt niet op door de Tado, en mijn 2e circuit gaat in error zodra de Tado is aangesloten.

    Lijkt me niet iets dat ikzelf ga kunnen oplossen, dus aan het overwegen om de thermostaat jammer genoeg retour te sturen.

    Het enige dat de Tado V3 (bedraad) doet is de temperatuur meten (al zit daar tov de andere thermostaat afwijking op van 3-tal graden) en onmiddellijk de "openraam detectie" aangeven in de app (terwijl er geen openstaat).