2 aansturingen op 1 ketel

Opties
Gister heb ik te horen gekregen dat ik met het Tado systeem maximaal 10 kamers op 1 extensie kit kan aansluiten. Heeft iemand ervaring of weet iemand misschien of je 2 extensie kits paralel kunt zetten op 1 ketel. Ik maak dan een 2e account aan voor de overige 10 kamers.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    In theorie zou dit kunnen werken als je de AAN/UIT regeling gebruikt, dus het relaiscontact COM/NO en de bijbehorende configuratie, en je sluit dan beide contacten parallel aan op de schakeldraden van de ketel.

    Als een van de thermostaten of beiden warmte vragen gaat de ketel aan.

    Maar dit zou best nog wel eens rare effecten kunnen geven omdat Tado bij een AAN/UIT regeling "moduleren" simuleert door de ketel steeds een paar minuten te laten branden en dan weer uitschakelen. Als je 2 van die regelingen samen hebt staan brandt de ketel wellicht te vaak.

  • Hoi Rob, bedankt voor je reactie. Helaas begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt (mijn tekortkoming :-)), maar er is wel weer een klein lichtpuntje gekomen.

    Mijn huidige set is op de BUS aangesloten van de Bosch ketel. Ik heb een draadloze thermostaat in de huiskamer voor de knoppen in de huiskamer en een bedrade naar een zoneklep voor de vloerverwarming. In de instellingen staan deze dus op D17 aansluiting BUS.

    Alle overige knoppen worden door zich zelf of door een 2e ingeregeld in de ruimte.

    Geld dan het zelfde wat je hier boven beschrijft?

    Het is voor mij een groot belang dat ik dit werkend ga krijgen. We zijn een gezinshuis gestart en verwachten eind deze maand de eerste kinderen op te gaan vangen, alleen in deze koude kamers kan dit nu niet.

    Ik moet 20 ruimtes kunnen regelen, het zou dan met 2 accounts precies lukken.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    2 account zou een optie kunnen zijn.
    Maar dan moet je iedere keer op de één uitloggen en de ander weer inloggen.
    Het is niet mogelijk om 2 account onder 1 app te krijgen. Die is al eens eerder gevraagd voor mensen met bv een kantoor of vakantie woning.

    Ik vrees dat hoe graag je dit ook wil, je bij tado niet de passende oplossing gaat vinden.
    Je huis wat je met al je goede bedoelingen wil gaan inrichten met dit systeem is gewoon te groot. Technisch gezien zal ik met maatwerk van tado best te maken kunnen zijn. Maar helaas zal deze club daar geen medewerking in verlenen.

    Als beste voorlopige optie zou ik eens gaan zoeken naar hoe je een stooklijn kan maken met een buitentemperatuur sensor. En dat de cv ketel dan continu het water op temperatuur houd en met normale thermostaat kranen de radiatoren open en dicht te sturen.
  • Goedemiddag B79, ook bedankt voor het reageren.

    Ik begrijp dat het inloggen en uitloggen niet handig is maar stel we maken de perfecte schema's voor de meeste kamers dan kan mijn vrouw 1 account monitoren en ik de 2e.

    Een stooklijn is mij vandaag ook door een gerenommeerde installateur aanbevolen met idd de aanvraag geregeld door buitentemperatuur.

    Het heeft niet mijn voorkeur omdat we zo graag de kosten in de hand willen houden en niet onnodig veel gaan stoken. Ik heb begrepen dat we de Tado knoppen dan nog steeds kunnen houden om te kijken hoe warm het is en deze eventueel via de app kunnen openen of dicht zetten.

    Ik ga proberen een Extensie kit los te kopen, via Marktplaats of zo, om te testen of het misschien gaat werken met 2 accounts.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Ik wist niet dat je op een draadloze ontvanger (of extensiekit) minder radiatorknoppen kunt aansluiten dan op een bedrade thermostaat. Als dat echt werkelijk waar is dan zou je met een bedrade thermostaat de ketel kunnen aansturen. Het maximum aantal radiatorknoppen is dan 25 stuks. Zie link hieronder.

     https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000996003-Wat-is-het-maximale-aantal-tado-apparaten-die-ik-aan-een-account-kan-toevoegen-

    Maar er is wel een limiet aan de afstand die het systeem kan overbruggen. Ieder apparaat moet kunnen communiceren met de bridge. Een flinke eengezinswoning lukt, hoewel er vaak genoeg problemen worden gemeld op dit forum, maar een huis met 20 kamers? Hoe groot is het pand, en van welk materiaal de vloeren en wanden? Gewapend beton is moeilijker doordringbaar dan hout.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je hebt je gelukkig al goed laten informeren.
    Hou er wel rekening mee dat een extensie kit ook maar aan 1 account gekoppeld kan worden.
    Kan mogelijk ook gewoon goed werken als de ketel genoeg blijft draaien. Dan lopen de knoppen die geen aansturing hebben naar een extensie kit gewoon mee.
    Naar mening wel het proberen waard.
    Voor mijn kids heb ik de warmte vraag functie ook uitgezet. Dus slaapkamers lopen gewoon mee totdat de gewenste temperatuur is bereikt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Met wat je wilt gaan doen moet je behalve 2 extensiekits uiteraard ook 2 internet bridges hebben.

    Iedere bridge zet je dan in een apart account met de extensiekit, de knoppen en eventuele thermostaten of temperatuurvoelers voor die zone.

    Maar 2 thermostaten aan 1 BUS aansluiting dat zal niet werken denk ik. Je moet overstappen op relais aansturing dus niet de +/- aansluiting maar de COM/NO aansluitingen gebruiken, die kun je dan onderling doorverbinden tussen die twee extensiekits en de ketel. Dit zal op de ketel een ander aansluitpunt zijn dan de bus, en wellicht moet je de ketel herconfigureren door een jumper, een draadbrug, of in het menu. En de Tado moet je ook herconfigureren.

  • Hallo Herres, dit had ik ook gelezen voordat ik het ging aanschaffen en zelfs nog bevestigd gekregen via Tado zelf, maar het probleem is dat je maar 10 kamers kunt maken en deze koppelen. Ik kan al mijn knoppen. Netjes aanmelden en de de afstand is denk ik wel oké. Het zijn houten vloeren. Een andere reden voor Tado te kiezen was dat ze op frequentie werken.
  • Hoi B79, dit is hoe we het dus nu hebben en dat gaat best maar als dan de huiskamer en de rest klaar is koelen de andere zo snel af. Het huis is alleen staand en bijna 100 jaar oud, kieren etc. Het is nu 6 graden in de kinderkamers, dit kan echt niet :)
  • Hoi Rob2, goed te lezen dat je denkt dat dit een kans van slagen heeft. Ik heb in Black friday een aantal sets gekocht, ik heb dus nog een bridge en zojuist een extensie kit via Marktplaats gekocht. Mijn zeer technische schoonvader die mij altijd helpt had het ook over relais aansturing. Dus als 2 man dit denken moet het gaan lukken.

    Van tado had ik nog een optie gekregen om een zoneregelaar in het hoofdsysteem te plaatsen en zo 2 zones te creëren.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Allemaal bedankt voor jullie meedenken en reacties.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @OscarBongers je zegt: “Van tado had ik nog een optie gekregen om een zoneregelaar in het hoofdsysteem te plaatsen en zo 2 zones te creëren.” Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt. Is het jou duidelijk?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou het is wel mogelijk om 2 zones te maken in je Tado systeem (twee thermostaten) maar volgens mij zit je dan nog steeds met dezelfde limitaties dus heeft dat weinig zin.

  • Andreplusplus
    Opties

    En is het misschien een optie om gewoon twee knoppen in verschillende fysieke kamers (die ongeveer hetzelfde moeten hebben qua temperatuurgedrag) in dezelfde kamer in de app te plaatsen? Dan kun je zo max 10 kamers maken (ookal zijn er in werklijkheid meer), maar wel tot een max van 25 tado apparaten

  • Nou, het heeft even geduurd maar gisteren was de geplande dag voor de ombouw. Na veel gedoe met de ketel en wat andere randdingen is het gelukt. We hebben de ketel zo ingesteld dat deze naar een open en close signaal luistert. 1 Extensie kit en 1 draadloze ontvanger, wat volgens mij hetzelfde is alleen de nieuwe en oude uitvoering. Deze beide op R1 gezet, relais schakeling. Mijn vrouw het oude hoofdaccount gegeven en voor mij een nieuwe gemaakt. 2e bridge aangesloten op de modem en deze gekoppeld aan mijn woning. Mijn vrouw heeft de 10 prioriteit 1 ruimtes en ik de overige en het ziet er naar uit dat het werkt.
  • Andreplusplus
    Opties

    @OscarBongers Mooi dat het werkt! Laat je ons over een tijdje nog eens weten hoe het gaat?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Kijk! De aanhouder wint uiteindelijk. Goed om te horen dat je het werkend heb gekregen.