Warmtevraag vloerverwarming

Opties
M1985
M1985
januari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Situatieschets:

  • begane grond heeft uitsluitend vloerverwarming. Deze heeft een Honeywell zoneklep die wordt aangestuurd door een bedrade tado thermostaat (die naast de klep hangt) en een draadloze tado thermostaat (in de woonkamer) die temperatuur meet en bedrade tado van een signaal voorziet.
  • 1e en 2e verdieping: in alle kamers radiator met tado knop. Dit werkt geheel naar tevredenheid.
  • overig: ketel is een nieuwe Remeha Tzerra Ace 39, vloerverwarming ca. 60m2, verdeler met pomp, huis is goed geisoleerd.

Probleem:

Tijdens een groot deel van de dag is er alleen warmtevraag van de begane grond - en is dus de vloerverwarming het enige circuit dat open is. Het probleem is dat de ketel hierdoor lijkt te gaan 'pendelen'. De ketel lijkt eventjes te verwarmen en gaat vrij snel weer uit. Hierdoor kan de vloerverwarming nauwelijks een bescheiden ingestelde temperatuur van 18C vasthouden en warmt deze zeer langzaam op. Op het moment dat er warmtevraag is vanuit een van de kamers boven, blijft de ketel langer branden en warmt ook de vloerverwarming zichtbaar beter op.

Nu zal je denken: dit staat los van tado. Maar met de oude Remeha thermostaat was dit geen probleem en kon de vloerverwarming snel op temperatuur komen en blijven. Ook als in alle kamers de radiatoren dichtgedraaid waren. Het lijkt er dus op dat de tado thermostaat op een andere manier de ketel om warmte vraag. De ketel is overigens al teruggesteld naar een heel laag minimumvermogen om het pendelen tegen te gaan, maar dit maakt geen verschil.

Vraagstelling:

Is het mogelijk de manier waarop de tado apparatuur de ketel om warmte vraag anders in te stellen voor de vloerverwarming? Alles lijkt erop te duiden dat hier het probleem zit, nu in de oude 'domme' situatie de vloerverwarming snel op temperatuur te krijgen was en deze ook goed vasthield.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Het verschijnsel wat je pendelen noemt is in jouw situatie waarschijnlijk iets anders. Tado heeft een methode bedacht om vermogen te moduleren door tijdelijk de ketel uit te zetten. Dit werkt in cycli van 20 minuten. Bij heel lage warmtevraag gaat de ketel bij voorbeeld 5 minuten aan en blijft 15 minuten uit. Hoe groter de vraag des te langer de brandtijd en korter de pauze. Zeg maar intervalstoken. Misschien kun je het oplossen door de watertemperatuur van de vvw te verhogen (niet hoger dan 50 graden, en vloeroppervlakte temperatuur niet hoger dan 28 graden). Bij mij werkt het prima met watertemperatuur van 46 graden.
    Als dit niet lukt dan zou je de Tado servicedesk kunnen vragen om de eigenschappen van je thermostaat aan te passen aan de situatie.

    Wat voor klep gebruik je? Een waxklep is te traag, en ongeschikt.

    Ik ben benieuwd hoe je het oplost.
  • M1985
    Opties

    Hi Herres, bedankt voor je snelle reactie. Dit geeft al enig inzicht, ik vermoedde op basis informatie op dit forum ook al dat ik het moet hebben van verborgen instellingen waar alleen tado toegang toe heeft. Is dit PID? waar staat dit voor? Misschien heb je gelijk dat dit niet pendelen is, juist omdat het met de oude thermostaat prima werkte.

    In antwoord op je vragen:

    Ook meteen een wedervraag (misschien een domme, maar ben dit al vaker tegengekomen): wat bedoel je met watertemperatuur van vvw en vloeroppervlakte als separate temperaturen? Op mijn verdeler zit maar één begrenzer: heb hem nu staan op 35gr, wat in de pre-tado situatie prima werkte. Ik kan die uiteraard opschroeven maar ben wat huiverig hoger te gaan dan 40 vanwege de vloer (multiplank hout).

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Over PID kan ik niets meer zeggen dan dat het regelsystemen beschrijft. Anderen hebben daar vast meer verstand van. Voor een gewone gebruiker is het ook niet zo interessant om te weten hoe het werkt, als het maar werkt.
    Drie strepen en toch niet warm genoeg, dat is niet oké. Om te weten wat er precies gebeurt met dat intervalstoken zou je in de cv ruimte de tijden aan en uit kunnen opnemen met alle warmtevragers uit, behalve de vvw. Als daar een regelmatig patroon van 20 minuten uitkomt dan weet je dat het geen pendelen is.
    Houten vloer, ja dat verandert de zaak. Die heeft andere beperkingen. Ik weet niet hoe warm dat mag worden.
    De maximum oppervlakte temperatuur die ik aangeef is gebaseerd op gezondheid voor het menselijk lichaam. Slecht voor de bloedsomloop als de oppervlakte van de vloer te warm is. De watertemperatuur is anders dan de oppervlakte temperatuur.
  • Kommeren
    Opties

    Beste M1985,


    Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik ben nog door de community aan het gaan, maar nog geen oplossing hiervoor tegen gekomen.

    Alvast bedankt!

  • M1985
    Opties
    Beste Kommeren, Nee helaas nog niet. In contact met de tado helpdesk zijn wel aanpassingen gedaan, maar dit levert nog weinig op. Laatste bericht van tado was of de vloerverwarmingsverdeler wel (voldoende) open staat. Dat is het geval. Ook denk ik echt dat het niet ligt aan de hardware, maar aan de manier waarop tado de ketel laat stoken. Dat lijkt steeds alleen even aan en dan weer uit in plaats van bijvoorbeeld een halfuur achter elkaar doorstoken. De oude 'domme' thermostaat deed dat wel. Probleem is dat door deze wijze van tado aansturing de vloerverwarming nooit echt op temperatuur komt.
  • Kommeren
    Opties

    Beste M1985, Hartelijk dank voor de snelle reactie! Dat is jammer om te horen, voorspelt niet veel goeds voor mijn eigen hulpvraag aan de helpdesk.. Ik heb inderdaad hetzelfde idee daarbij. Tado doet 'achter de schermen' iets geks. Ik vind het zelf erg jammer dat alle ketel instellingen door tado standaard worden overruled (lijkt het op in ieder geval) en dat je daar verder helemaal niks mee kan. Ik heb wel verschillende topics gelezen waarbij er dan wordt gesproken over vermogen aanpassen of iets dergelijks, maar ja bij tado mag alleen de helpdesk dat..


    Er komt woensdag een monteur langs voor de jaarlijkse controle, hij zei vorig jaar ook al dat hij niet te spreken was over tado. Ben benieuwd of hij nog iets weet.

  • Homer123
    Opties

    Hallo allemaal,

    Ik ben recent ook gebruiker van Tado en loop er ook tegen aan dat mijn systeem soms erg lijkt te 'pendelen'. Soms zelfs elke paar minuten als het systeem al op temperatuur is.

    Ik heb in woonkamer ook vloerverwarming, naast een radiator aan voorzijde en convectorput aan achterzijde met een normale radiator kraan die daardoor dus altijd 'meeloopt' met warmtevraag uit alle ruimtes.

    De vloerverwarmingspomp heb ik via een slimme stekker aangesloten en die wordt aangestuurd door vanuit 'HomeAssistant', die TADO ondersteuning heeft via de 'Integrations'. Zodra de 'hvac-mode' verpsringt op 'heat', wordt de slimme stekker aangestuurd om de vvw pomp aan te zetten. Voor de controle zet ik ergens in de woonkamer dan ook een slimme lamp aan, zodat ik weet dat de pomp draait. 'HomeAssistant' geeft je hele duidelijke weergaves van heating% en temperaturen. Grafisch veel inzichtelijker dan de tado app. (zie bijlage)

    Omdat ik in badkamer een vvw heb die met een retourthermostaat kraan werkt (die afknijpt op de temperatuur van het retourwater), kan de aanvoer temperatuur niet te hoog zijn anders wordt tegelvloer te heet.

    6 weken geleden heb ik TADO geinstalleerd in woonkamer, kantoor en 2 slaapkamers. De weken erna vooral geprobeerd vermogen op de ketel terug te schroeven tot ca. 35% en aanvoertemp op 55 graden te krijgen.

    Enkele weken geleden begonnen de storingen in mijn intergas HR22 KK uit 2003. Moest steeds resetten, bleek iets met 24V circuit te zijn. Het systeem pendelde vrij vaak maar ik had geen 20 minuten pauze. Soms maar 1 minuut.

    Sinds 2 dagen een nieuwer model branderautomaat geplaatst en nu loopt systeem stabieler en schiet niet meer in storing. Moduleren lijkt beter te gaan en pendelen is nu een stuk minder. Desondanks zou ik dat graag inzichtelijjk willen zien in de tado app.

    Ik heb de pomp stand van de CV ketel pomp van 3 naar 1 gezet en de aanvoertemp op 66C en het vermogen van de ketel op 40%, kan nog iets verder terug. Opentherm minimum temp op 30C gezet.

    Hierdoor heb ik bij lage warmtevraag een retour temp tussen de 48-56C, zodat de ketel goed condenseert (en blijft daarmee een HR ketel, als je onder 58C retourtemperatuur blijft)

    Het verlagen van de pompsnelheid en het vermogen van de ketel (installateursmenu, zie handleiding van je ketel) zorg ervoor dat je retourwater niet te snel en daarmee dus niet te warm terugstroomt. Nadeel kan zijn dat je huis langer opwarmt, maar als je de maximale aanvoertemperatuur gewoon op 80C zet, zal je thermostaat daar wel gebruik van maken, als er veel warmtevraag is. Zolang er voldoende deltaT is in watertemperatuur, zal ketel minder gaan pendelen en rustig doorkachelen.

    Als iemand verdere suggesties of vragen heeft, dan hoor ik ze graag.

    Groet,

    Homer123