Welke Tado en hoe installeren bij vloerverwarming icm radiatoren

Opties

Wij hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren. De thermostaat hangt beneden in de woonkamer. Op het moment dat beneden de gewenste temperatuur is bereikt gaat de verwarming uit waardoor wij boven in de kou zitten. Nou wouden wij om dit op te lossen een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen van Tado nemen. Ik weet alleen niet of wij op dit moment 2 circuits hebben en dus de radiatoren boven en vloerverwarming beneden los van elkaar zouden kunnen instellen. Hiervoor is een 3-weg klep nodig geloof ik. Kan iemand op basis van deze foto’s zien of wij dat hebben? En zo ja, welke Tado onderdelen heb ik dan nodig en is dat gemakkelijk te installeren?


Onze huidige installatie bevat de volgende elementen:

Bedrade thermostaat: Cenvax VAG 5000 floor

CV ketel: cw5 Intergas K.K. HReco36

Op de radiatoren: SAR thermostaat kraan 3908E icm SAR thermostaat knop R100000

Daarnaast vloerverwarming zoals op de foto.


Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik zou eens bij intergas informeren of het niet mogelijk is om deze circuits los van elkaar aan te sturen. Als je tegenwoordig een nieuwe ketel van intergas besteld krijg je een optie voor vloerverwarming. Volgens mij kan je dan met twee thermostaten het ht en lt water los van elkaar aansturen.
    Mogelijk is die optie net zo duur als een klep inbouwen tussen je vloerverwarming
  • Andreplusplus
    Opties

    En driewegklep (of wat dan ook) heb je niet. Wat is dat Cenvax spul bij je vvw-verdeler? Ik bedoel dat lichtgrijze L-vormige ding en die grote kunststof kast op de muur, met grijze, zwarte en bruine kabels eraan?

    Dat lijkt op een regeling voor je vloerverwarming, met een temperatuursensor op de verticale buis naast de verdeler (rode ding op de buis geklemd, met grijze kabel). Ik begrijp alleen de plaatsing niet, want dat is net na de afvoer.

    Het schakelt ook de pomp zo te zien. Alleen dat L-ding is raadselachtig, er zit een ventiel aan vast, maar ik zie geen temperatuurvoeler of een draad eraan zitten. Er lijkt ook niets instelbaar aan.

    Op de kamers boven die je warm wilt hebben kun je slimme radiatorknoppen van tado zetten.

    Om te voorkomen dat het dan te warm wordt beneden, moet je daar ook ‘iets’ regelen met de vloerverwarming (en evt. ander ruimten met radiatoren). Ik zit te denken aan het schakelen van de pomp, maar zoals je uit bovenstaande kunt lezen snap ik niet precies wat er allemaal aan die vvw is aangesloten in de huidige situatie.

    Je kan ook een zoneklep (laten) plaatsen in de aanvoerleiding van de vvw, en die open en dicht zetten met tado.

    Je hebt tenminste een slimme thermostaat nodig. Die kan je bedraad aansluiten op de klep (of alternatief gebruiken om de pomp te schakelen). Dan een draadloze ontvanger bij de CV ketel. En knoppen voor elke radiator die je automatisch wilt laten regelen en om warmte wil laten vragen.

    Je kan ook 2 bedrade thermostaten toepassen ipv een draadloze ontvanger. Is verder hetzelfde, alleen iets anders configureren.

    1 aansluiten op de zoneklep of pompschakelaar en de andere aansluiten op de ketel.

    Er zijn diverse andere topics op dit forum met meer informatie.


    @B79 Leuke suggestie, maar deze ketel heeft maar 1 circuit.


    [ik heb ondertussen de VAG5000 floor documentatie gevonden - lijkt me niet eenvoudig dit zo maar door tado te vervangen…. dat ding is best slim met meerdere tempsensoren en ‘bijzondere’ ketelaansturing voor radiatoren en vvw]

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij loopt er sowieso maar 1 circuit in de cv ketel. En wordt doormiddel een extra 2 of 3 weg klep buiten de ketel een selectie gemaakt waar het water naar toe moet.
    Je hebt dan twee thermostaten die dan een verschillend programma aansturen in de ketel.
    Als je alleen vv hebt draaien stookt die niet hoger dan bv 40 graden.
    Als je radiatoren gaat verwarmen gaat die met hogere temperaturen stoken.
    Dat water komt dan ook bij je vloerverwarming maar die moet dat dan vanzelf weer terug regelen.

    Of zit ik er flink naast met mijn gedachten?
  • Andreplusplus
    Opties

    @B79 Het is in ieder geval niet wat deze ketel ondersteunt. Daar sluit je òf een aan/uit thermostaat op aan òf een modulerende OpenTherm thermostaat. Maar niet beide.

    De handleiding geeft wel twee soorten vloerverwarming aan (met en zonder pomp), waarbij met pomp de verdeler de max temp van het vvw water regelt, en zonder pomp de ketel begrensd moet worden met instellen van max temperatuur en een extra ‘klemthermostaat’, zie pagina 16/17 van de handleiding.

    Maar dit helpt niet in de beantwoording van de vraag van @MartApp .

    Zomaar de VAG 5000 floor thermostaat vervangen door een tado thermostaat lijkt me niet eenvoudig, er zit veel meer aan vast dan alleen het aansturen van de ketel.

    Er moet dan flink gesleuteld worden aan de aansturing van de vvw, verwijderen van dat grijze L-vormige ding (zou dat de klemthermostaat zijn? Ik mis draadjes…), zoneklep plaatsen (of de pomp schakelen), pomp van stroom voorzien, bedrading aanpassen (waarom gaan er 2 kabels naar de ketel?). Kortom, je moet weten wat je doet …