Woonkamer te warm (ik snap dat het gebeurd. Maar waarom eerst niet en nu wel?!

Opties
Hoi,

Ik weet dat deze vraag al vaak gesteld en beantwoord is, ik snap alleen de waaróm nog niet.

Ik heb tado geinstalleerd: slimme thermostaat in woonkamer en slimme radiator knop boven in werkkamer. In de woonkamer/beneden heb ik op de radiotoren geen thermostaatknoppen. Boven heb ik wel overal thermostat knopen maar staat alles uit behalve werkkamer.

Idealiter wil ik de woonkamer op 18c en de werkkamer op 19,5c. Blijkt dus dat de woonkamer mee verwarmt en bloedheet wordt (veel warmer dan 19,5) als werkkamer warmte vraagt. Dat heb ik hier veel kunnen lezen.

Maar…… dit was niet het geval toen in in mijn werkkamer nog een normale analoge thermostaat knop had. Wat is nu het verschil tussen de slimme en normale thermostaat knop waardoor nu wel mijn woonkamer zo “raar” warm wordt?!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Als je nou gewoon eens begint met simpel nadenken.
    Hoe werkte de verwarming voordat ik iets van tado had.
    Nou je zette de oude thermostaat hoger en de woonkamer wordt warm. Alle andere radiatoren werden ook warm als de verwarming aanging.
    De ruimtes die je niet wilde verwarmen draaide je de knop dicht en waar je het wel warm wilde hebben draaide je knop open.
    Voor de meeste is dit simpel. Dit werkt al zo sinds er centrale verwarming is.
    Nu wil jij de werkkamer warm stoken los van de rest van je huis. De tado knop daar zend een signaal uit naar de thermostaat om de ketel aan te zetten. Wat gebeurt er nu, het water stroomt door alle radiatoren die open staan.
    Om dit op te lossen heb je ook tado knoppen nodig in je woonkamer om daar het water te regelen of het er wel of niet moet komen.

    Je bent al de zoveelste die deze vraag maar dan weer op een andere manier.
  • @B79 Dank voor je reactie.
    Wellicht heb ik mij onvoldoende duidelijk uitgedrukt. Als ik in mijn vorige situatie (geen Tado) beneden de thermostaat op 19,5c zet. Bleef het beneden 19,5c en boven op mijn werkkamer was het ook behagelijk (genoeg). Nu met Tado en boven een slimme thermostaat wordt het beneden heel veel warmer dan 19,5c als ik het boven 19,5c instel. Dit verschil begrijp ik nog steeds niet.. Waarom ik het beneden niet 18c en boven 21c kan krijgen dat snap ik (inmiddels).

    Wellicht heb je hier ook een logische verklaring voor..
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Nou heel eenvoudig. Je tado knop stuurt via de slimme thermostaat een signaal naar de cv ketel om te gaan verwarmen. Dat doet die net zolang tot je werkkamer op temperatuur is. In de tussentijd stroomt het water ook vrolijk door alle radiatoren die open staan. En die worden nu niet afgeremd zeg maar.

    De enige oplossing is om beneden ook slimme knoppen te plaatsen. Dan kan je boven 21 maken en beneden 18.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wellicht kun je het ook wat beter krijgen door de kranen in de woonkamer een stukje dicht te draaien.