Cv ketel schiet in storing als één kamer verwarmd wordt

Opties
Hoi, sinds kort hebben we tado thuis, en het werkt op zich prima. Maar laatste tijd merk ik dat de cv ketel Remeha Tzerra Ace in de storing schiet. Aanvoertemperatuur wordt te hoog. Dit gebeurt wanneer één kamer verwarmd wordt door het systeem, bijvoorbeeld mijn studiekamer direct naast de ketel, en woonkamer uitstaat (ver weg van de ketel).

De reden die ik hiervoor kan bedenken is dat de cv ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan op één radiator, waardoor water niet genoeg afkoelt. Hierdoor ligt de in- en uitvoer temperatuur van de ketel dicht bij elkaar. Mijn vraag is: wat voor oplossing is hiervoor mogelijk?

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja dat klopt helemaal.
    De gemiddelde ketel wordt veilig afgesteld zodat ie een heel huis onder alle omstandigheden warm krijgt zonder klachten. Hoge temperatuur, veel vermogen. Als er zoals bij Tado maar één radiator warmte vraagt schiet de ketel door de maximum temperatuur en gaat in storing of gaat pendelen.
    Wat er moet gebeuren is het afstemmen van de ketel op de nieuwe situatie. Dat doe je door het max stookvermogen te verminderen en stooktemperatuur lager te stellen. Bij mijn Remeha Calenta Ace ook nog de tau factor verlagen. Weet niet of de Tzerra dat ook heeft. Het is een proces van aanpassen en testen.
    Waarschijnlijk moet de pomp ook iets (niet veel) lager gezet worden.
    Succes
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je zou ook de radiator kunnen vervangen voor een type dat meer warmte afgeeft.
    Bij m’n zoon op de kamer hing zo’n enkel plaatje zonder ribben etc. Type 10 is dat geloof ik.
    Daar nu een type 22 opgehangen waardoor het temperatuur verschil over de verwarming veel groter is.
    Groot voordeel is ook meteen dat je niet met heel heet water hoeft te stoken.
    Maar wat herres al aangeeft staat de ketel met veel vermogen te stoken. Je moet er even evenwicht in zien te vinden.
  • Bobanovic
    Opties

    Hoi,

    Dank jullie wel voor de reacties. Aanpassen van het vermogen van de ketel is iets wat ik volgens mij niet kan doen. In de gebruikershandleiding is hierover niets te vinden, dus ik heb het vermoeden dat dit alleen voor installateurs is. Hetzelfde geldt voor de tau factor. Watertemperatuur verlagen is zeker een optie, maar de woonkamer is relatief ver weg van de ketel. Als water temperatuur omlaag gaat, zal de woonkamer minder snel warm worden, en ik vind nu al dat het aan de lange kant is voordat het daar warm is. Een groter radiator kan altijd, maar er is al een relatief grote radiator op mijn werkkamer. Daarnaast, slaapkamer heeft een grote radiator, maar ook die zorgt voor storingen.


    Wat mij ook vooral opvalt is dat de ketel met name in de storing schiet als één kamer flink opgewarmd moet worden, bijvoorbeeld van 13 naar 19 graden. Dan gaat de Tado knop helemaal open. Als kamer op temperatuur gehouden moet worden, dan gaat Tado knop maar een klein beetje open, en gaat het vaak prima. Ik vraag me dus af of het echt aan het vermogen ligt, want de ketel kan prima een klein beetje stoken als de Tado knop een beetje open is. Het gaat dus mis als een knop vol open gaat, radiator de warmte niet kwijt kan, en retourwater hierdoor veel te warm wordt. Ik zie dus meerdere oplossingen voor me:

    • Automatisch instellen dat als één kamer opgewarmd wordt, de knop van een andere kamer(s) ook open gaat. Is dit mogelijk in de tado app? Je kan natuurlijk met tijdschema's instellen dat meerdere kamers tegelijkertijd warm worden
    • De tado knop van één kamer nooit vol open laten gaan. En andersom zou ik graag de knoppen van mijn woonkamer altijd vol open laten gaan. Is het mogelijk om dit in te stellen?
    • Een vriend van mij adviseerde een bypass. Iemand hier ervaring mee? Ik heb geen vloerverwarming
    • Andere ideeen zijn van harte welkom


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    A) is mogelijk, maar zorgt er voor dat een andere kamer ook opwarmt. Nodeloos energieverlies. Symptoombestrijding zonder de oorzaak op te heffen. Een slecht plan.
    B) een bypass is sowieso nodig, tenzij je permanent ergens een radiator open zet. Als je dit nog niet hebt dan zal het ook storingen geven
    C) Ik raad je aan om eens een tijdje bij de ketel te gaan zitten en het temperatuurverloop van het water goed in de gaten te houden. Wat gebeurt er precies, en op welk moment gaat de ketel in storing. Als het ontbreken van een bypass de oorzaak is dan ontstaat de fout op een ander moment dan als het komt door de eerder door mij aangegeven oorzaken.
    Je kunt dit natuurlijk ook aan je installateur voorleggen, en vragen welke ketel instellingen moeten worden aangepast. Of als je dat niet zelf kunt doen, vragen of hij het voor je doet.
  • Trzema
    Opties

    Het maximale vermogen van een Tzerra Ace is wel degelijk makkelijk zelf aan te passen:

    https://www.youtube.com/watch?v=HNJY8JyjTCk&ab_channel=KetelKlets