Radiator ontluchten

Opties

Ok heeft niet direct iets met Tado te maken maar wellicht weet iemand dit...

Ik heb op 1 plek een moderne plaat radiator waarvan de aanvoer/retour midden onder zitten, en bovenaan zit er aan 1 kant een thermostaatknop op en aan de andere kant een ontluchting nippel.

Nu zit er lucht in, maar bij de ontluchting komt er water uit. Je hoort het borrelen aan de kant van de knop. Hoe krijg je die lucht er nou uit.

Ik heb het ding van buiten bekeken maar ik snap er niks van hoe het water hier door heen loopt en hoe die knop dat regelt (bij de andere radiatoren zit de knop op de plek waar ook de aanvoer zit).

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Er bestaan idd tegenwoordig radiatoren waar het thermostaat ventiel al standaard in zit.
    Vaak loopt er dan een pijpje of een kanaal door de verwarming heen om op het hoogste punt het warme water er doorheen te stromen.
    Er kan een kans zijn dat in het ontwerp de ontluchting op hetzelfde niveau als de aanvoer.
    Heb je de mogelijkheid om de radiatoren een beetje te kantelen? Op een manier dat het ontluchtingsventiel het hoogste punt wordt?
    Een andere oplossing weet ik ook even niet.
    Anders eens contact met de leverancier opnemen? Zou eigenlijk niet moeten kunnen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja zo'n ding is het. Deze zit uiteraard volkomen vast gemonteerd. Er zitten aan de onderkant in het midden 2 aansluitingen 5cm naast elkaar. Het is een radiator met 2 platen en die knop zit op een buis tussen die 2 platen, en de ontluchter zit aan de andere kant op net zo'n buis. Dan zit er onderaan zo'n buis van de ene naar de andere plaat en aan de andere onderkant niks.

    Ik snap niet hoe het water hier door heen loopt zodanig dat die knop die bovenaan zit de stroom regelt terwijl de aansluitingen aan de onderkant zitten. (een aansluiting gaat naar 1 van de platen en de andere naar die buis tussen voorste en achterste plaat)

    Ik heb een sterk vermoeden dat die buizen niet simpel verbindingen zijn zoals in de ouderwetse standaard oplossing. En dat het water wellicht in de voorste plaat binnen komt, dan via de kraan van de voorste naar de achterste plaat gaat, en dan weer via de achterste plaat naar beneden naar de retour.

    Die ontluchter ontlucht dan denk ik maar 1 van de platen want die buis tussen voorste en achterste plaat kan niet OOK open zijn want dan zou de kraan niks doen.

    Hoe krijg je die lucht daar dan uit?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is hoe het er ongeveer uit ziet: https://radiatorkopen.nl/soorten-radiatoren/radiator-met-middenaansluiting

    (dat is wel een ander merk denk ik)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Inmiddels heb ik ontdekt dat als ik hem ontlucht terwijl de pomp NIET loopt en de kraan open is, er een hoop lucht uit kwam. Echter nu er water komt (een half kopje aftgetapt) en ik de verwarming weer start gaat ie meteen weer borrelen...

    Beetje een raadsel dit, maar eens een paar dagen aankijken en zo nu en dan weer proberen te ontluchten.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Bijzonder ding als ik dat zo lees.
    Neem aan dat je wel hebt gekeken of de aanvoer en retour op de juiste plek zitten.
    Dit ivm flow door de radiator.
    Maar doorgaans moeten beide platen evenredig warm worden. Als het eerst door de ene heen loopt en daarna pas door de ander lijkt me aardig verlies van vermogen van zo’n ding.
    Maar dat is mijn gedachten erover. Kan er ook naast zitten.

    Als je nu naar een paar dagen ontluchten met de knop dicht nog steeds lucht blijft houden begin ik bijna te denken aan een productie fout.
    Elke radiator fabrikant weet echt wel dat de lucht er eenvoudig uitgelaten moet worden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja het is niks bijzonders maar dit schijnt tegenwoordig zowat de standaard te zijn. Bij een verbouwing was er niks anders leverbaar.

    En hij zit er al 2 jaar ook maar dit probleem is nu ontstaan doordat het water eruit geweest is wegens werkzaamheden.