Eén 'leidende' thermostaatknop in een ruimte?

Wij hebben een woonkamer met 5 radiatoren en een achterkamer met 2. Alle 7 hebben een slimme radiatorknop, toegewezen aan de twee kamers.

Volgens mijn installateur is in elke ruimte één van de knoppen 'leidend' en is dat de enige die de temperatuur meet en stuursignalen geeft.

Klopt dat? En zo ja, hoe kan ik zien welke het is in elke ruimte?

(Overigens is het identificeren van knoppen per ruimte ook nog een hele toer, want dat knipperen met HI doen ze lang niet altijd. Het zou zó handig zijn als je in de app de geïdentificeerde knoppen kon labelen...)

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ja installateur heeft daar gelijk in. 1 knop is master.
    Je kan in de instellingen terug vinden welke als meet toestel geselecteerd staat.
    Deze knop heeft een serienummer waar je dan mee verder kan zoeken.
  • Klopt. Afhankelijk van de positie van die knop, waar in de ruimte en hoe vrij die hangt (of verstopt achter een bank bijvoorbeeld) zou je een draadloze centrale thermostaat kunnen overwegen. Deze plaats je dan midden in de ruimte en die meet de temperatuur en stuurt dan alle knoppen aan
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast

    @florismk Heb je ook nog een slimme thermostaat? Is het stadsverwarming of eigen ketel? Hoe stuur je de ketel aan?

    Elke ruimte heeft zijn eigen ‘meettoestel’ dat kan een knop zijn, een thermostaat of draadloze temperatuursensor.

    Als het knipperen niet lukt, heb je ook geen goede verbinding tussen knoppen en bridge. Zie je wel eens ‘geen externe verbinding’ bij je knoppen?

    En toen je de knoppen uitpakte, zat er een boekje bij om de qr-code stickers op te plakken? Dat is mijn administratie als alles weg zou vallen en ik opnieuw moet installeren. Maar ik ben het met je eens dat het irritant is in de app dat je alleen een rijtje serienummers ziet als je meer dan 1 knop in een kamer hebt, en je niet makkelijk deze kunt aanduiden. Ik heb dat opgelost met een ‘handige’ volgorde. Gewoon kijken hoe ze in de app staan, en dan de 1e is linksvoor, 2e is rechtsvoor, 3e is achter of zoiets. (En lukt het echt niet met HI, dan kun je knop eraf halen en serienummer op de knop zien)

  • Dank @Andreplusplus. Ik heb een Tado slimme thermostaat die bedraad de cv-ketel aanstuurt. Die is ook het meetpunt van de kamer met 5 radiatoren. Het boekje met qr-codes heb ik aan het eind van de installatie van de installateur gekregen, dus ik heb (nog) geen invloed gehad op de volgorde. Maar je brengt me wel op een idee: ik kan natuurlijk zelf de knoppen binnen de ruimte een andere volgorde geven door ze gewoon fysiek te verplaatsen tot de volgorde klopt met de volgorde van de serienummers.