Hoe sluit je de zoneklep van de VV aan op de bedrade thermostaat?

Omdat ik als leek twijfel of ik de technische tekeningen wel goed interpreteer, hoop ik dat de community mij op weg kan helpen. De Tado helpdesk doet dat iig niet.

Ik heb een zoneklep bij mijn vloerverwarming laten installeren omdat ik achteraf er pas achter kwam dat als een slaapkamer met een slimme thermostaat warmte vraagt, de vloerverwarming in de woonkamer automatisch (en onnodig) mee verwarmt (er zijn geen radiatoren in de woonkamer). Een zoneklep icm een draadloze ontvanger zou dit euvel moeten verhelpen.

Mijn vraag is welke draadjes van de zoneklep ik in welke poort van de bedrade thermostaat moet stoppen?

Zoneklep is de Honeywell Home Y-VC8615AG1100.

Ik ga er overigens vanuit dat ik (nadat de zoneklep is gekoppeld) de ketel (Nefit Trendline HRC30 CW5) bedraad moet koppelen met de draadloze ontvanger via de oranje EMS bus van de ketel naar de +/- poorten van de draadloze ontvanger.

Foto 1: technische tekening van de zoneklep


Foto 2: huidige stand van zaken van de bedrading, waarbij bruine pijl de stroomdraad is (stekker zit nu niet in het stopcontact), de groene draad naar de zoneklep gaat en de blauwe draad naar de thermostaat moet gaan (maar nu niet gekoppeld want welke kleur moet in welke poort...).

Alvast bedankt

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    De kroonsteen met 3 draadjes heb je niet nodig.
    Die zijn van de interne contacten zodat je er een controle functie van kan maken.
    Leuk als je proces operator bent maar voor in huis niet nodig.

    De thermostaat moet je de kabel op com/no aansluiten en de klep op het witte kroonsteentje.
    Welke kleur waarop maakt niet uit.

    De draadloze ontvanger moet idd direct op de ketel aangesloten worden. En via de instellingen wel even op ebus gezet worden.
    Deze informatie staat op de website. Moet je even zoeken naar handleiding voor installateurs of zoiets.

    Mogelijk moet je ook even een mail sturen naar de helpdesk om je thermostaat die nu de zoneklep regelt om te laten programmeren naar de functie zoneklep.
    Maar dat weet ik niet zeker of dat nodig is.
  • Beste B79,

    dank voor jouw reactie. Ik ben helemaal geholpen en het klopt dat de helpdesk remote nog een instelling moet aanpassen. Wat men overigens binnen 15 minuten geregeld had...

    Ik weet niet wat je dagelijks doet, maar ik zie voor jou een mooie toekomst weggelegd bij de helpdesk van Tado.

    Bedankt nogmaals!

    Bas

  • B79
    B79 ✭✭✭

    Haha nou dankjewel. Ben van oorsprong electricien. Het schema in je plaatje was een eitje voor mij. goed om te horen dat het nu werkt

  • Beste Heren,

    Ik ben van plan dezelfde actie uit te halen als Bas.

    Zelfde zoneklep. mbt de thermostaat had ik toch even vraag:

    De draadloze ontvanger moet idd direct op de ketel aangesloten worden. En via de instellingen wel even op ebus gezet worden.

    Nu zit mijn Tado slimme thermostaat al direct verbonden en heb ik de meterkast de bridge aangesloten liggen voor de knoppen in de kamers. Vind ik de instellingen ebus in de app?

    bij voorbaat dank.

    Boris

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Nee, in de instellingen van de thermostaat
  • @bschouten Heb je dus 2 bedrade thermostaten of een bedrade en een draadloze ontvanger? Want zonder een van deze twee mogelijkheden lukt het niet.
  • @andreplusplus, zover ik het begrijp. Ik heb een tado thermostaat in de woonkamer (geen draadloze ontvanger) op de bekabeling naar de ketel. Daar koppel je de zoneklep aan op de achterzijde van thermostaat.

    "De thermostaat moet je de kabel op com/no aansluiten en de klep op het witte kroonsteentje.

    Welke kleur waarop maakt niet uit."

  • Na wat verder uitzoekwerk lees ik het verkeerd. Ik begrijp dat er een extra draadloze ontvanger rechtstreeks op de ketel moeten worden aangesloten(de bekabeling in de woonkamer?) Mag deze ook bij de ketel op zolder worden aangesloten?

    En de Slimme thermostaat rechtstreeks op de zoneklep - maar deze moet worden geprogrammeerd als zoneklep?

  • @bschouten Een draadloze ontvanger kun je dicht bij de ketel plaatsen en daar met bedrading aansluiten op de ketel.
    De draadloze temp sensor komt op de plaats van de bedrade thermostaat in de (woon)kamer (kan ook ergens anders in die kamer, de bedrading is dan nl. niet meer nodig). De bedrade thermostaat plaats je vlak bij de klep en sluit je daar op aan. Die moet je inderdaad instellen als aan/uit. Dat doe je als je die invoert in de app en aan de woonkamer koppelt.
  • @Andreplusplus de slimme thermostaat heeft dan geen enkele rol meer? Das zonde moet ik 2 extra tado apparaten aanschaffen. Volstaat enkel de draadloze ontvanger niet?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    augustus 2023 aangepast
    Je kunt de slimme thermostaat gebruiken voor het aansturen van de klep. Het aansturen van de ketel kan met een slimme thermostaat of met een draadloze extensie kit.
  • Helder mannen, bedankt voor de feedback want heel ver moet de klantenservice kom ik op dit moment niet. Laatste vraag: welk apparaat dient te worden aangepast door tado? Ik begrijp de slimme thermostaat moet functioneren als klep dat kan in de app worden ingesteld. En de draadloze ontvanger moet door Tado worden aangepast?

  • Uitgangspunt: de vloerverwarming zit in ruimte die ik verder WK noem.

    Als je een draadloze ontvanger (ingesteld als zonecontroller) hebt [en een thermostaat in WK ingesteld als tempsensor (wel meettoestel voor WK, niet zonecontroller)], òf [1 of meer slimme knoppen in WK, waarvan 1 als meettoestel is ingesteld], dan kun je eenvoudig een bedrade thermostaat toevoegen in WK en instellen als aan/uit.
    Daar heb je tado niet voor nodig.
    (Fysiek zit die vlak bij de klep, logisch in WK)
  • Bedankt @Andreplusplus voor de samenvatting. Ik heb een draadloze ontvanger besteld. Deze ga ik aan de ketel koppelen en instellen als zonecontroller. De ruimte WK daar hangt nu al een draadloze thermostaat, deze verbind ik met de zoneklep. De zoneklep zit in de geval in de trapkast van WK.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    augustus 2023 aangepast

    Ja dit is de klassieke manier van vloerverwarming aansluiten op Tado. Meestal nogal onhandig omdat je thermostaat al ergens in de kamer hangt en een draad heeft naar de ketel, en je verdeler in een trapkast zit.

    Nu moet je een draad gaan trekken van waar je thermostaat hangt naar de verdeler. Tenzij die thermostaat toevallig tegen de buitenwand van de trapkast hangt is dat al gauw lelijk.

    Daarom doen de meesten het niet meer op deze manier. Tado heeft het nu ook mogelijk gemaakt om de ketel en de vloerverwaming beiden vanuit een thermostaat aan te sturen, alleen niet vanuit dezelfde thermostaat. Wat je nu kunt doen is een tweede thermostaat kopen, die bij de verdeler in de trapkast hangen en op de verdeler aansluiten, die regelt dan de vloerverwarming terwijl de bestaande tado thermostaat in de kamer de temperatuur blijft meten en de ketel aanstuurt. Dan heb je geen lelijke leidingen.

    Ideaal was natuurlijk geweest als je die draadloze ontvanger bij de zoneklep kon monteren en die daar mee aansturen, maar dat gaat dan weer niet.

  • @Rob2 Ja dat is dus ook precies mijn probleem. Daarnaast is de thermostaat duurder dan de draadloze ontvangen. Nu heeft er al een ding van eneco tussen de bedrading van de ketel gezeten dus dat maakt het makkelijker voor mij om aan te sluiten. Die was van de vorige bewoners. "Tenzij die thermostaat toevallig tegen de buitenwand van de trapkast hangt is dat al gauw lelijk" Gelukkig hangt hij precies buiten de trapkast dat maakt het makkelijke en in principe kan ik maskeren in de kast zelf. Wat wel nog wat onduidelijk is: Wat moet Tado precies veranderen aan je instellingen.. maar daar kom ik uit in samenwerking met het advies van @Andreplusplus en Tado klantenservice.

  • KJS87Tado
    KJS87Tado
    oktober 2023 aangepast

    Wat B79 zegt is correct. Ik heb zelf dit weekend Tado aangesloten op het vloerverwarmingssysteem (recent verbouwt, hiervoor waren het radiatoren).

    Set up:

    -Nefit Trendline HRC25 CW4 II

    -Honeywell Home Zoneklep voor de vloerverwarmingspomp (VC8615)

    -3x ruimte boven met een slimme Tado radiatorknop

    -1x Tado slimme thermostaat (woonkamer)

    -1x Tado extentiekit/draadloze module


    Het was puzzel. Ik kreeg het uiteindelijk niet voor elkaar dat de slimme thermosstaat in de woonkamer de zoneklep "aan/uit" ging besturen. Een e-mail naar de klantenservice van Tado (waarbij je het serienummer van je apparaat doorgeeft zodat ze remote erin kunnen) heeft dit uiteindelijk in 10 minuten opgelost. Dank B79 voor dit inzicht.

    Verder:

    • Extentiekit zit direct bekabeld op de ketel (voorheen zat de Tado thermostaat vanuit de woonkamer bekabeld op de ketel)
    • Tado thermostaat zit bekabeld op de Honeywell zoneklep (rood/zwarte draad op de NO en COM ingang, welke kleur je waar stopt maakt niet uit, het gaat om een aan/uit verbinding waarbij de Zoneklep dicht gaat als er geen stroom op de verbinding staat en vice versa)
    • Slimme radiatorknoppen communiceren draadloos met de extentiekit (test dit voordat je met de zoneklep aan de slag gaat zodat je zeker weet dat je ketelaansturing correct werkt)

    Slimme thermosstaat dient op de juiste instellingen te staan in het monteur menu, die kun je hier opzoeken:

    Handleiding voor installateurs

  • Het was puzzel. Ik kreeg het uiteindelijk niet voor elkaar dat de slimme thermosstaat in de woonkamer de zoneklep "aan/uit" ging besturen. Een e-mail naar de klantenservice van Tado (waarbij je het serienummer van je apparaat doorgeeft zodat ze remote erin kunnen) heeft dit uiteindelijk in 10 minuten opgelost. Dank B79 voor dit inzicht.

    Ik heb geen contact gehad verder dan de chat met Tado daarbij werd ik verwezen naar de handleiding van installateurs. Die stappen heb ik opgevolgd en de klep functioneert nu. Moet ik nog iets anders doen?

    Na de installatie sloeg de Ketel in storing, volgens de installateur moest er een bypass worden geplaatst anders wordt de ketel gek.

    Nu heb ik het volgende probleem: Aanvoer naar de vloerverwarming doet het prima. Klep reageert bij warmtevraag en zet alles open. Maar er komt niets uit de retour. Althans "het lijkt" dat er een blokkade ergens is. Ik heb alles ontlucht en desondanks wordt de vloer niet warm en komt er geen warm water in de retour. De thermostaten geven ook geen verschil in temperatuur behalve de aanvoer.


    -Remeha Avanta 18c.

  • Je hebt een bypass zie ik op de foto.
    Draait de vvw pomp wel?
    Gaat er warm water de vloer in? Staat het retourventiel op de verdeler wel (voldoende) open?
    Het is een probleem met je vvw, niet met tado
  • bschouten
    bschouten
    oktober 2023 aangepast

    Nee het is inderdaad een probleem met de VVW. Alles is open alleen het water in de retour wordt niet warm. Tado lijkt gewoon te functioneren. Morgen komt de loodgieter kijken wat het probleem kan zijn. Ik zet mijn geld in op de bypass.

  • We zijn enige tijd verder, de loodgieter is langsgeweest. Na onderhoud aan de ketel had hij een moment om de zoneklep te controleren. De retour wordt niet warm omdat de klep van de retour na de verdeler te ver open stond. Dat genereert de weg van de minste weerstand om koud water de retour in te trekken. Na het bijstellen van de klep op de verdeler begon de retour goed op te warmen met als gevolg dat de vloer ook warm werd. Alles lijkt dus nu te functioneren zoals bedoeld. Advies is: spelen met klep en bypass tot er een situatie is waarbij alles goed verwarmd en geen storing voorkomt op de ketel.

    Enige dagen later stond de ketel in storing, Storing E9 - waterdruk is te laag. Nu had ik 2 radiatoren op de eerste etage aangezet en die werden niet warm tenzij de VVW aanstaat (dus zoneklep ingeschakeld) Dus de warmtevraag is niet juist die dient te verlopen via de nieuwe draadloze ontvanger. Na een mail conversatie met Tado hebben zijn de instellingen gecontroleerd en bleken de thermostaatknoppen nog steeds de warmtevraag bij de draadloze themostaat aan te spreken en niet de draadloze ontvanger. Tado heeft dit goed gezet en dit is keurig opgelost met direct resultaat!

    -Update: De ketel staat in storing E2: Retourtemperatuur is groter dan Aanvoertemperatuur.(remeha avanta 28c)

    (geen warm water douche en kranen)

    Na resetten van de ketel is alles in orde. Nu heb ik wel de bypass iets verder dichtgedraaid want dit lijkt mij logisch als de retourtemperatuur groter is dan aanvoertemperatuur.

    Na gebruik van de douche of een andere warm waterbron hervat de ketel het verwarmen van de radiatoren en VVW. Soms geeft dat weer storing en moet de ketelworden gereset. Het is een cycles van E9/E2/E1/E10. Alles heeft te maken met de stroming van het water in de CV. Dit is aanwezig sinds het plaatsen van de Zoneklep. Staat de VVW zoneklep op is er geen probleem. Desondanks is Remeha ketel erg gevoelig hiervoor heb ik geleerd van de loodgieter.

    Is er iemand die ervaringen hiermee heeft?

    Moet de zoneklep verder dicht of open? of speelt de retourklep van VVW hierin een rol? Misschien gewoon 1 radiotor altijd open laten staan (beetje tegendraads)?

  • Beste B79, bas jonker of kjs87tado,

    Heeft de klep die wordt verbonden via de NO/COM met de slimme thermostaat, ook nog een aansluiting met het net en dus eigen stroomvoorziening of wordt deze van spanning voorzien via de thermostaat? Daar hoor ik nu niemand over, en ik heb zelf een klep (vc4013) met 3 draden (bruin, zwart en blauw) en zou graag weten hoe ik dat zo nodig een eigen stroomvoorziening kan geven.

    Dan, even dubbelcheck:
    De bedrade slimme thermostaat is puur de regelaar van de klep en zit op het NO contact vd de thermostaat als hij zonder signaal open moet staan, en NC als hij zonder contact normaal dicht moet staan, toch? Of is het juist BIJ contact?
    De bedrade thermostaat krijgt via de draadloze ontvanger draadloos signaal van uiteindelijk (in mijn geval) de draadloze temperatuursensor of radiatorknoppen van de bovenverdieping om de klep te doen schakelen. Right?.

    Kan je ook naast bovenstaande een draadloze temp sensor de cv laten aansturen via de DLO ZONDER de klep te beinvloeden? Of moet ik dan een aparte bedrade thermostaat met mijn Intergas ketel aansluiten?

    En tot slot:
    Kan ik een draadloze ontvanger op een AAN/UIT thermostaat-contact aansluiten in de cv, of moet dit een OpenTherm aansluiting zijn? Zoja, is dat dan NC en COM of NO en COM ?

    Mvg Maud
  • @mh1989 welk merk en type ketel heb je?
    De tado thermostaat heeft enkel een relais (schakelaar) die COM verbindt met NO òf NC, dus geen stroomvoorziening.
    Je kan als volgt aansluiten:
    Blauw van de klep verbinden met blauw (N) van het net. Bruin op NC van tado, Zwart op NO. Bruin van het net (L) op COM.
    Bedrade thermostaat reageert op de temp sensor of knop die als meettoestel in dezelfde ruimte in de app is ingesteld.
    En ja je kunt met andere tado apparaten (meettoestel in andere ruimten) de CV aansturen zonder dat de klep beïnvloed wordt.
    Hoe je de DLO aansluit hangt af van je ketel. Vandaar mijn 1e vraag.
    Aan/uit sluit je aan op NO en COM, bus protocol op +/-. Het beste gebruik je daarvoor de wizard in de app.
  • Bedankt voor uw reactie, de aansluiting werkt ☺️👍🏼Ik heb een intergasHRE 24/
    Mvg Maud
  • Ok, mooi dat het werkt. De ketel kan modulerend aangesloten worden contacten 11 en 12 in de ketel, +/- op tado). Als je dat via de app doet (DLO verwijderen en opnieuw toevoegen, doe alsof je een opentherm thermostaat had (Bijv Honeywell Round)), wordt deze automatisch goed ingesteld. Daarna wel even bij alle kamers checken of de DLO ingesteld staat als zoneregelaar.
  • Goedenavond,

    Allereerst de allerbeste wensen voor een ieder.

    Situatie:

    1 x bedrade slimme thermostaat - rechtreeks aangesloten op de CV ketel (Intergas HReco 36 CW5 32KW) (begane grond-woonkamer)

    5 x slimme radiatorknoppen (1ste verdieping en 2e verdieping)

    Vloerverwarming begane grond (hal) (september vorig jaar geplaast).

    Om de vloerverwarming en de slimme radiatorknoppen onafhankelijk van elkaar te laten werken heb ik een extentiekit (draadloze ontvanger) aangeschaft.

    De extentie kit zal ik rechstreeks aansluiten op de cv ketel (in de ketel die ik heb moet ik 11 en 12 gebruiken om de kabel van de extentie kit aan te sluiten.

    Voor het aansturen van de vloerverwaming wil ik een Honeywell klep VC8615 aanschaffen, deze wil ik dan weer aansluiten op de bedrade slimme thermostaat die ik verplaats van de woonkamer naar de hal. Dit moet ik doen aangezien ik geen mogelijkheid heb om de kabels van de Honeywell naar de woonkamer door te trekken. De draadloze temperatuur sensor (deze had ik al) plaats ik dan in de woonkamer. De bedrade slimme thermostaat in de hal moet dan communiceren met de sensor in de woonkamer (in de app "Meettoestel" aangeven).

    Volgens mij so far so good.....nu mijn vragen:

    • bij de slimme radiatorknoppen zit in de app 2 zaken waarvan ik niet weet wat ik daar moet opgeven. Het gaat om Meettoestel en Verwarmingszone. Moet ik deze leeglaten?
    • Hetzelfde geld voor de bedrade slimme thermostaat die ik dan in de hal heb geinstalleerd tbv de Honneywell. Als Meettoestel moet ik opgeven de draadloze temperatuur sensor in de woonkamer, maar wat moet ik dan opgeven bij Zoneregelaar? of moet ik deze leeglaten.

    Ik hoor graag van 1 van jullie.

    Bij voorbaat dank.

  • meettoestel in de kamer is degene waarvan je wilt dat die de temp voor die kamer registreert. Dus altijd een apparaat in die kamer. (bijv de thermostaat voor de hal en tempsensor voor woonkamer).
    Zoneregelaar is voor alle kamers het apparaat dat de warmtebron aanstuurt, dus de draadloze ontvanger.