Optimalisatie van verbinding met bridge

Opties

Mijn router staat in de woonkamer, dus daar ligt ook de bridge. Ons huis is vrij diep. In de achterste slaapkamer op de eerste verdieping heb ik regelmatig 'Geen externe verbinding'. De installateur zei dat de bridge probleemloos het hele huis kon bestrijken, maar nu twijfel ik of dat wel klopt. Wat kan ik doen om de verbinding tussen bridge en de verste radiatorknoppen te optimaliseren?

«1

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Dit is een veel gemeld probleem. Wat je in ieder geval kunt proberen is of je het beter kunt krijgen door een meer centrale plek voor de bridge. Je kunt deze met een standaard UTP kabel (max 100m) aansluiten op je router.

    Soms kan het ook al helpen als je de bridge in een andere richting draait (verticaal, horizontaal, horizontaal in een andere richting) of wat meer "vrij" (niet ingeklemd tussen allerlei kabels en kastjes zoals je router).

  • florismk
    Opties

    Dank Rob2, ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik de bridge van houding verander. Centraler aanbrengen is een uitdaging in ons oude, diepe huis, hebben we qua wifi ook last van (Ziggo komt voor in het huis binnen, router staat daar ook, kabels trekken naar een betere plek is lastig).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja dan is het wellicht het beste om 1 keer door de zure appel heen te bijten en een utp kabel te trekken van je router naar een mooie centrale plek in huis waar je een beter WiFi accesspoint kunt plaatsen.

    Als je er een koopt waar minstens 2 ethernet poorten in zitten dan kun je daar meteen ook de Tado bridge op aansluiten, dan hoef je maar 1 kabel te trekken.

  • florismk
    Opties

    Ben bang dat het iets ingewikkelder ligt dan dat. Mijn NAS kan ik desnoods nog wel mee verhuizen naar een nieuwe locatie in huis, maar mijn tv gebruikt ook een bedrade verbinding met de router (en dat houd ik graag zo). De wifi heb ik al opgelost met Amplifi-APs die het hele huis goed dekken (de router is dus ook Amplifi). Ik ben ook wat verrast dat Tado een eigen netwerk gebruikt; als het systeem over mijn wifi liep, was er sowieso geen probleem.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hebben die APs geen ethernet aansluiting over? Dan kun je daar de bridge van Tado op aansluiten.

  • florismk
    Opties

    Helaas niet :-( Maar misschien heeft Amplifi die wel... eens kijken! Kan de bridge op een willekeurige oplader worden aangesloten? Hij zit nu met een usb-kabel in een usb-uitgang van mijn router.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er zit een oplader bij als je hem koopt toch? Maar ik neem aan dat de meeste wel werken.

    Je kunt ook bepaalde accesspoints gebruiken die ook als client kunnen werken, bijvoorbeeld een MikroTik mAP lite of hAP mini ofzo. Wellicht heeft Ubiquiti ook zo iets.

    Die dingen kun je configureren als wireless client en hebben een of meer ethernet poorten waar je de bridge aan kunt sluiten en dat geheel kun je dan op een willekeurige plek in huis leggen.

  • florismk
    Opties

    O, dat is wel een werkbare route! Ik ga navragen bij Ubiquity of ze zoiets hebben, en anders van een andere leverancier.

    (De oplader moet dan in een van de dozen zitten die de installateur heeft achtergelaten. Die was niet zo communicatief :-D)

  • florismk
    Opties

    Oké, mAP lite besteld, die is fantastisch klein dus perfect voor dit doel. Dank voor je adviezen @Rob2!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok je moet die nog wel even configureren uiteraard, ik denk dat het beste is om deze als CPE te configureren dmv de Quick Set. Dwz een laptop aansluiten op de ethernet poort, inloggen met de browser op 192.168.88.1 als admin en dan Quick Set openen. Je moet dan de SSID en password invullen ergens.

    Default staat deze uiteraard als accesspoint ingesteld en dat is niet wat je nu wilt voor deze toepassing.

  • florismk
    florismk ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Dank @Rob2. MikroTik mAP is binnen, maar nu de volgende uitdaging: na verbinden met mijn Windows 10 laptop kan ik 192.168.88.1 niet bereiken. Mijn ethernetkennis is tamelijk roestig (zit al een decennium op wifi), dus ik weet niet of er aan de Windows 10-kant nog iets moet veranderen voordat mijn browser snapt dat hij dat adres over de ethernetadapter moet zoeken?

    Wat ik al heb geprobeerd: vast IP-adres toewijzen aan de ethernetadapter op hetzelfde subnet 192.168.88. Dat helpt niet. Andere browser (Chrome ipv Edge). Dat helpt ook niet. Pingen naar 192.168.88.1 geeft Request timed out, en 1x Destination host unreachable als melding van 192.168.88.2, het ingestelde IP-adres van mijn laptop. Dat laatste geeft wel aan dat er ook via de ethernetadapter verbinding wordt gezocht.

    PS: ARP geeft me géén andere adressen op de ethernet-interface.

    PS2: De ethernetkabel is in orde, die heb ik tussen mijn router & tv uit geplukt.

  • florismk
    Opties

    Oké, vooruitgang: ik kan het apparaat wel draadloos benaderen. Maar dan kan ik in de CPE Quick Set geen enkele mogelijkheid vinden om mijn SSID/wachtwoord in te geven zodat het apparaat met mijn wifi connect.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok ja dit is de eerste keer altijd een beetje lastig om te configureren maar dat gaat wel lukken.

    Als je hem als CPE configureert dan moet ie wel vanaf ethernet bereikbaar zijn volgens mij. Hij komt uit de fabriek als AP denk ik. Als hij als CPE ingesteld staat zou er een DHCP server op de ethernet poort moeten draaien.

    Download anders even het programma winbox bij MikroTik en zet dat ergens in een folder op de disk (hoeft verder niet geinstalleerd te worden) en als je dan het ding aansluit via ethernet zie je dan op het tabblad Neighbors (na een minuutje wachten) het ding staan?

  • florismk
    florismk ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Dat is het irritante: het ding is echt per UTP verbonden, maar WinBox ziet m niet, en in ARP verschijnt hij ook niet in de lijst. Nu zie ik in ARP wel dat mijn ethernet-adapter een APIPA-adres heeft, maakt dat nog uit? (Ik kan het me niet voorstellen, want als ik de ethernetadapter hard op hetzelfde subnet 192.168.88 zet, kan ik nog steeds niet verbinden.)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    In Winbox zou hij ook op MAC adres te connecten moeten zijn vanuit je ethernet poort. Maar dat werkt alleen als de firewall op de laptop uit staat. Dus wellicht dat proberen. Als je hem via wifi wel kunt connecten kun je daar dan eens kijken of er een IP adres is en een DHCP server. Je hebt in principe de keuze tussen hem in bridge mode zetten zonder DHCP server maar dan met een DHCP client, en in router mode (CPE mode) waarbij er aan de ethernet poort een DHCP server zit en aan de WiFi een DHCP client die een adres bij je netwerk opvraagt.

    Dit zijn heel krachtige apparaatjes maar de eerste ervaring is soms wat stroef, als je hem eenmaal aan de gang hebt zie je wel hoe ontzettend veel er mee kan.

  • florismk
    florismk ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Firewall helemaal uitgezet, MAC-adres geprobeerd, maar ook dat is alleen te benaderen als ik draadloos ben verbonden met het Mikrotek-ssid. Dus er is echt iets geks aan de hand met die utp-verbinding. Terwijl ik daarvoor de kabel heb 'geleend' die normaal tussen router en tv zit; als ik er Netflix over kan kijken, moet ik toch ook wel met een routertje kunnen verbinden...

    Later: Ah, volgens Google zijn er bekende problemen met de ethernetpoort van de Surface-dock van de generatie die ik heb. Later verder, met een ander apparaat...

  • florismk
    florismk ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Ander apparaat en een assortiment aan alternatieve utp-kabels: nog steeds kan ik de mAP niet vinden op 192.168.88.1. Heb ik gewoon een defecte mAP gekregen (ethernetpoort doet het niet goed) of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Ik heb nu echt alles geprobeerd...

  • Andreplusplus
    Opties

    Moderne computers hebben een autosensing UTP aansluiting, weet niet zeker of dat goed gaat met de mAP (ik had er nog nooit van gehoord). Anders heb je een cross kabel nodig….?

  • florismk
    Opties

    Cross kabel geldt bij mijn weten alleen computer-computer om een ad-hoc netwerk te maken, niet in deze situatie van ongelijkwaardige devices. En de documentatie rept er ook niet over, heeft het overal puur over UTP.

    Zelfde geldt voor autosensing: nergens een woord erover in de documentatie. En ik zou ook verwachten dat een modern device als de mAP daarmee kan omgaan.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee het moet gewoon werken met een "rechte" kabel. Ik gebruik voor dit soort dingen een oud laptopje met nog Windows XP erop en dat werkt prima met winbox in MAC adres mode. Normaal beheer ik ze natuurlijk via IP adres maar na een full reset kan dit gedoe ontstaan en gebruik ik dat oude ding.

    Maar als je hem via WIFI wel kunt benaderen dan kun je hem daar geheel resetten zonder default config en dan is ie helemaal leeg, dan moet je er zeker in kunnen vanuit de ethernet poort en MAC adres connectie.

    Lukt dat?

  • florismk
    Opties

    Ga ik proberen als ik vastloop met Mikrotik support, die zijn me nu aan het helpen. Net een Netinstall gedaan en daarbij vroegen ze me nadrukkelijk om wél de default config te installeren.

    Wel bijzonder op zich dat Netinstall werkte, dat liep over precies dezelfde utp en ethernet-poorten. Dus het is geen hardwareissue.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Aha dat is wel interessant ja want Netinstall is meestal moeilijker aan de gang te krijgen dan Winbox.

    De reden dat ik je niet met concrete instructies kan helpen is dat de default settings wisselen per type device en dit specifieke ding heb ik hier niet. Ik weet dus niet of de "open kant in de firewall" aan de ethernet of aan de wifi kant zit, en als ik jou zo beluister is het de wifi kant (hij is dus een accesspoint).

    Daarom stelde ik voor hem helemaal leeg te maken want dan is de firewall ook weg en kun je er zeker in.

    Je hebt helemaal geen firewall nodig en hij kan in bridge mode zonder IP adres ingesteld worden dus eigenlijk is het enige wat je vanuit een lege config hoeft te doen:

    • wireless interface op station zetten, scan doen en connecten met je huis wifi (wachtwoord invoeren)
    • een bridge maken
    • 2 poorten toevoegen aan de bridge: ether1 en wlan1

    Dan zou je klaar moeten zijn voor het koppelen van de Tado bridge met je home netwerk. Alles wat er meer aan config in zit is voor dit doel niet nodig.

  • florismk
    Opties

    Ah, maar dit geeft wel een route, want ik kan er draadloos op. Wellicht kan ik met draadloze toegang de firewall disablen en daarna wél bedraad verbinden...

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat kun je ook proberen. Gewoon in het firewall filter scherm alles selecteren en in een keer disablen.

    Maar of het dan werkt hangt er weer vanaf of ie bridged of routed staat geconfigureerd. Daarom is geheel leeg gooien denk ik handiger.

    (je kunt er eventueel nog een dhcp client op zetten dan kun je er later nog bij vanaf je LAN zonder moeilijk te moeten doen)

  • florismk
    Opties

    Hm, geloof dat hij nu echt dood is. Firewall rules uitzetten hielp niet (nog steeds niet toegankelijk).

    Toen vond ik een andere bron die zei dat de mAP sowieso niet over ethernet kan worden geconfigureerd initieel, omdat hij standaard is ingesteld om internet over de ethernetpoort te krijgen --> initiële configuratie moet sowieso over wifi. Een werkende benadering zou zijn, volgens deze bron, om hem met Netinstall te herinstalleren (zonder config, zoals je zei) en in Netinstall wel meteen het ip-adres 192.168.88.1/24 mee te geven.

    Maar ja, mijn tweede poging om Netinstall te doen op het apparaat werkte niet, hij komt niet meer in Etherboot lijkt het. Erger nog: een reset werkt ook niet meer, ik krijg geen Mikrotik SSID meer in de lucht. Waarmee het ding nu op geen enkele manier meer benaderbaar is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou hij is altijd wel te recoveren hoor... als de netinstall zonder config gelukt is dan zal wifi het niet meer doen maar ethernet nog wel. Het is altijd even tobben in het begin maar met wat geduld (en een geschikte computer) moet het vast en zeker lukken. Als je een switch hebt liggen doe die dan tussen de computer en de router dat helpt soms als de driver van de ethernet kaart in de computer er erg lang over doet om link-up te zien.

  • florismk
    Opties

    Nee, Netinstall is helemaal niet meer gelukt met of zonder config. Gisteren dus wel met config, maar vandaag niks meer, zelfs na Reset geen toegang meer. Ik stuur m terug en zoek een andere oplossing. Veel dank voor al je hulp en advies @Rob2!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Jammer dat het niet lukte, ik denk niet dat ie defect is maar ik weet ook zo gauw niet hoe ik je op afstand hier mee kan helpen... helaas heb ik met dit specifieke ding geen ervaring, wel met de bijna gelijke hAP mini en daar werkt het configureren vanaf de ethernet poorten wel. Maar die heef 3 poorten waarvan er 1 default "richting internet" en 2 default "richting intern netwerk" zijn dus dan is dat richting probleem er niet.

  • de_bigMaq
    Opties
    @florismk op de plek waar je AP zit, was het aansluiten van een 5p unmanaged POE switch erop geen optie als oplossing?
  • florismk
    Opties

    Hi @de_bigMaq, misschien is dat een optie, maar ik begrijp helaas geen woord van je suggestie 😀