Combinatie vloerverwarming en radiatoren

Opties

Goedemiddag!

Ik ben voornemens om een TADO set in gebruik te gaan nemen, maar heb mijn twijfels of ik het werkend krijg, zoals ik het wil. Ik heb thuis vloerverwarming in de woonkamer, en radiatoren in andere ruimtes. De pomp van de vloerverwarming zit in de werkkamer (één van de andere ruimtes waar ook een gewone radiator zit). Op dit moment verwarmt dus het hele huis bij warmtevraag, en de vloerverwarming schakelt aan d.m.v. een ECO pompschakelaar (die meet de aanvoertemperatuur van het water, en geeft pas bij een bepaalde temperatuur voeding aan de pomp, zodat deze niet dag en nacht blijft draaien).

Ik wil mijn huis graag in zones indelen. Ik ben bang dat als ik op alle radiatoren de slimme knoppen monteer, en de thermostaat in de woonkamer, dat de vloerverwarming van de woonkamer dan altijd meedraait als er één andere zone is waar warmte gevraagd wordt; dat wil ik niet. Ik wil dus de vloerverwarming apart kunnen bedienen, als ik warmte vraag in de woonkamer. Dus als ik thuis werk, wil ik wel warmte in de werkkamer, maar niet in de woonkamer.

Hoe kan ik dit het beste inrichten m.b.v. het TADO systeem?

Groeten, Jeroen

Antwoorden

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Dan moet je de vloerverwarming ook door tado laten regelen.

    Pas een vergelijkbare discussie gevoerd, zie:
    THUIS› WELKOM BIJ DE TADO° COMMUNITY› TECHNISCHE VRAGEN
    Thermostaatknop op verdeler?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je idee klopt helemaal.
    Het enige wat je extra er tussen moet bouwen voor de pomp van de vloerverwarming is een zoneklep. Deze laat je dan schakelen door een slimme thermostaat.

    Je installatie is verder geen uitzondering.
    Moet prima werken met tado icm een zoneklep.

    Alle informatie is al vaak besproken hier in de community.
    Als je even doorleest kom je alle informatie wel tegen.
  • bramvanl
    Opties

    Goedemorgen JGP,

    Tado adviseert, net als B79, om een zoneklep te installeren. Ik heb echter een week geleden Tado geinstalleerd middels onderstaand topic, en dit werkt naar behoren.

    Samenvattend:

    De pompschakelaar (je hebt dezelfde als ik) zet de vv-pomp niet aan als de pompschakelaar geen temperatuur meet. Je installeert een tweede thermostaat op de temperatuurvoeler van je pompschakelaar, die zorgt dat er wel een temperatuur gemeten kan worden (als er warmtevraag in de kamer is, dus de pomp gaat aan), of zorgt dat er geen temperatuur gemeten kan worden (als er geen warmtevraag is in de kamer, dus de pomp blijft uit).

    Succes!

  • Dekker85
    Opties
    Goedemorgen.

    Ik heb nu deze combinatie werkend met een extra slimme thermostaatknop in de cv leiding naar de vloerverwarming.

    Dus NIET de knop van de vloerverwarming verdeler vervangen.

    De STK heb ik gekoppeld in de app aan de Woonkamer. De bedrade slimme thermostaat bepaald de Temp. En de knop gaat mee open.

    Nu is deze dus gesloten als boven een kamer warmte vraagt en blijft het onder lekker op Temp.

    Werkt super. En alles wordt goed warm.
  • Ik krijg bij mij thuis na het vervangen van mijn toon met open term naar een tado geen relonse op mijn vloerverwarming… die slaat gewoon niet aan… ik heb inmiddels de drafen van + en 1 veranderd naar de com aansluitingen… echter nog steeds niks….
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je op die manier te werk gaat zal het waarschijnlijk ook niet gaan werken... Je zult de handleidingen of wizard moeten volgen ofwel de servicedesk raadplegen. Lukraak veranderen van draden is echt niet de manier!

  • Andreplusplus
    Opties

    @Dekker85 lees even verder op dit forum. Tado knop als klep voor je vvw is geen goed idee.

  • Dekker85
    Opties
    @Andreplusplus dat heb ik idd al meerdere malen gelezen. Alleen het probleem bij mij is dat de zone klep te snel kapot ging.

    Het systeem werkt bij mij nu wel heel erg goed. Heb alles ingeregeld. En de vloerverwarming wordt netjes warm.