Vloerverwarming + Radiatoren

Opties
ubee
ubee
Beste allen!
Ik heb laatst een vraag gesteld aan jullie allemaal en heb daar een goed antwoord op gehad. Ik weet nu dat we een Zoneklep nodig hebben om de vloerverwarming optimaal te gebruiken icm Radiatoren boven.

Nu ben ik in gesprek geweest met mijn aannemer en die zegt dat hij voor hetzelfde geld vloerverwarming kan plaatsen (ipv Radiatoren), nu zou ik niet weten hoe ik dan elke kamer apart zou kunnen aansturen. Iemand enig ervaring hiermee?

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Daar zitten ook nadelen aan. Bedenk dat het dan in de slaapkamers de hele nacht niet afkoelt. Is dat prettig? Dan moet je doen. Maar als al die warmte leidt tot slecht slapen dan misschien toch beter radiatoren.
    Alleen een zwevende dekvloer met vloerverwarming koelt ietsje sneller af, maar die is duurder.
  • ubee
    Opties
    Maar is het dan niet mogelijk om de warmte toevoer naar de kamers af te sluiten? Dmv een Radiatorknop icm een draadloze Thermostaat in elke kamer. Want stel dat je 1 groep hebt voor 1 kamer dan zou het eigenlijk moeten kunnen dat je die kraan van de verdeler vervangt met een Tado knop. Om vervolgens de kamertemperatuur te meten met de Draadloze thermostaat??
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dat soort oplossingen zijn er. Of zijn te bedenken. Ook op dit forum. Ik ga er nu ff niet in duiken.
    Waar ik je voor wilde waarschuwen is dat vvw in slaapkamers misschien niet zo’n prettige oplossing is.
  • ubee
    Opties
    Oke dankjewel! Dan is het simpel, radiatoren.
  • P_Veldhorst
    Opties
    Ik zou zeggen: bestudeer onderstaand topic eens:

    THUIS› WELKOM BIJ DE TADO° COMMUNITY› TECHNISCHE VRAGEN
    Thermostaatknop op verdeler?
  • Vloerverwarming is een goed idee. Omdat warmte stijgt en de vloer over de hele ruimte verspreid is is het vaak efficiënter ook. Vloerverwarming is het best wanneer je constant dezelfde temperatuur aan houd. Dus niet steeds met schema’s werken en wisselen. Dat werkt niet goed bij vloerverwarming. Het komt langzamer op gang en koelt ook langzamer af. Als nadeel is wel dat je ondanks je bereikte temperatuur toch koud kan hebben en dat komt omdat vloerverwarming niet de circulatie stralingswarmte heeft. Dit is makkelijk op te lossen door een kacheltje/haard aan de wand ofzo. En als je daarvoor kiest heb je gelijk ook een temp verschil tussen slaapkamer en woonkamer. Daarnaast worden in huizen vloerverwarming gelegd in enkele of dubbele lijnen waardoor je bijvoorbeeld een badkamer en woonkamer met dubbele lijnen sneller warmt als
    Een slaaplamer met enkele lijnen.
  • P_Veldhorst
    Opties
    Vloerverwarming en constante temperatuur is misschien wel het prettigst, maar je stookt daardoor wel meer dan wanneer je de temperatuur ‘s nachts wat lager zet.
  • Andreplusplus
    Opties

    @ubee Zo’n aannemer wil ik ook wel: een zoneklep kost €180 en een uurtje (2) installeren, €120. Voor dat geld vvw op de verdieping? Zou knap zijn. De knop van de verdeler vervangen is slecht idee, zie link van @P_Veldhorst en een knop voor de verdeler plaatsen is ook een slecht idee (zie elder op dit forum)

    Wat @Herres zegt: je wil niet een kamer overdag stoken tot zeg 20 gr met vvw als je er ‘s nachts moet slapen - de vvw is een langzaam systeem en koelt niet zo snel af. Op wintersport zetten we altijd de (elektr) vloerverwarming uit in de slk want anders drijf je je bed uit.

    @TurboNick3 Vloerverwarming werkt met straling, niet met “stijgende warmte” en er zitten nog wat dingetjes in je verhaal die niet helemaal kloppen. “Enkele/dubbele lijnen”: je bedoelt onderlinge afstand tussen de buizen 10 cm (hoofdverwarming) of 15 cm (bijverwarming).

  • ubee
    Opties
    Haha je begrijpt me een beetje verkeerd of ik heb het niet voldoende uitgelegd.

    Op de tweede verdieping en zolder worden nieuwe radiatoren geplaatst en de leidingen worden gefreesd. Nu is het zo dat het aanleggen van vloerverwarming net zoveel zou kosten. Zodoende was mijn vraag.

    Maar ik denk dat ik voor vloerverwarming beneden ga en boven Radiatoren.

    Dus een Zoneklep voor de toevoer leiding. Aar de vloerverwarming + ByPass op de CV.