Tado maakt geen contact met ketel

Opties

Afgelopen woensdag heb ik onze Honeywell Chromotherm IV vervangen door de Tado slimme thermostaat. De Honeywell was een aan/uit thermostaat en de Tado en de ketel zijn modulerend dus heb ik de aansluiting van de Tado op de +/- gezet, de ketel (Remeha Avanta stond al goed ingesteld)

Beneden hebben we vloerverwarming welke een thermostaatknop heeft ivm mogelijk oververhitten, hierbij gaan wij op de aanvoerende waterleiding een extra Tado thermostaatknop plaatsen deze zou ingesteld moeten worden als uitvoerder, niet als voeler. Dit hebben we nog niet gedaan dus is nog de oude situatie zoals het werkte.

Verder hebben we boven op twee slaapkamers de Comap thermostaatknoppen vervangen door de Tado. De installatie is goed gegaan en de knoppen zijn te zien op de app.

Echter ik kan instellen wat ik wil maar de ketel gaat niet aan, verder lijken de temperaturen die weer gegeven worden op de app niet te kloppen met de temperatuur in de kamers?

HELLUP.... wie kan mij helpen?

alvast bedankt

Patries

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je een aan/uit vervangt door een chronotherm aansluiting dan moet je vast de ketel nog wel herconfigureren.

    Verder is het wel vreemd dat rood de - is en blauw de + dat wordt meestal andersom gedaan, maar als dat aan de kant van de ketel net zo zit dan maakt het niet uit, dan is het OK.

    Tenslotte gaat dit alleen werken als je de installatieprocedure doorlopt, dus www.tado.com/start

  • PatKo
    Opties

    Rob bedankt voor je reactie. De bedrading zat al zo op de ketel vandaar dat ik het ook zo op de thermostaat heb gedaan. De installatieprocedure van Tado uiteraard helemaal doorlopen. Ik weet niet wat er gebeurd is maar het lijkt ineens toch een soort van te werken, de temperatuur klopt niet helemaal maar de verwarming gaat in ieder geval aan en het is niet meer zo koud in huis. Nu even rustig kijken wat er nou niet klopt.

  • de_bigMaq
    Opties
    Je kunt de temperatuurtoepassen in de app bij instellingen, kamers en apparaten, kamer selecteren en dan de optie temperatuur compensatie
  • PatKo
    Opties
    Helaas was het schijn, de thermostaat nog de knoppen boven lijken de ketel aan te sturen 🤔@tado kunnen jullie helpen?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De fout die je beschrijft wordt veroorzaakt door verkeerde aansluiting of verkeerde installatie. Of beide.
    Zie wat Rob2 aangaf, gebruik de installatiewizzards. De wizzards zijn goed en leiden tot het gewenste resultaat.
    Remeha ketels werken goed samen met Tado.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja wel is het zo dat als je probeert om je aan/uit installatie in een moeite door om te zetten naar een opentherm configuratie, je moet 'liegen' over de bestaande thermostaat. Dwz je moet dan niet opgeven dat je een chronotherm IV had maar bijvoorbeeld een chronotherm modulation.

    Anders wordt de boel weer voor aan/uit geconfigureerd.

  • Andreplusplus
    Opties
    1. draadjes +/- kun je veilig verwisselen, tado thermostaat zoekt zelf de juiste polariteit.
    2. Als je een on/off thermostaat vervangt door Tado thermostaat (die je op Dxx protocol instelt, xx afhankelijk van de ketel), moet je vaak ook de bedrading aan de ketel veranderen.

    Voor Remeha Avanta geldt bij punt 2.: bedrading hoeft niet aangepast (connector X6, contact 3 en 4) en protocol is OpenTherm D01.

  • Beste Gebruikers,

    Als laatste poging doe ik een beroep op jullie technische kennis.

    Ik heb de Tado slimme thermostaat, bridge en 7 slimme radiatorknoppen aangeschaft.

    Alles koppelen door alles te bridgen was simpel.

    Alle thermostaten draaien en werken op de telefoons, iPad en MacBook Pro. 


    Ik heb voor een bedrade slimme Tado thermostaat gekozen, omdat ik nu een Remeha Calenta 40c CW5 ketel met OpenTherm

    en een thermostaat kabel al naar beneden heb lopen. 

    Eneco Toon was mijn oude thermostaat die op OpenTerm werkte functioneerden goed.


    Ik dacht simpel Toon eraf en Tado erop, maar vloerverwarming blijft koud. Terwijl alle kamers perfect werken met de Tado thermostaten.

    Tado later ook nog ingesteld wat ik in het installatiehandleiding vond.

    ·       Gekozen voor              D01     ( selecteer OpenTherm )

    ·                                           HC01   ( selecteer Verwarmingscircuit )

    ·                                           HWV    ( activeer Aansluiting Warmwater )

    ·                                           EkX      ( geen Extensie Kit )

    De laatste drie wel zo ingesteld, maar weet niet of ze nodig zijn.


    Spanning gemeten OpenTherm en de 2 kabels op Tado backpanel aangesloten.

    Verwarming uit            ( geen vlam op Toon )             OpenTherm meet 24 Volt

    Verwarming aan          ( vlam op Toon )                      OpenTherm meet   0 Volt

    blob:https://community.tado.com/8139601b-492c-4271-ac46-033f954f967f Er is een fout opgetreden bij het tonen van deze embed.

     Alleen OpenTherm kabels aangesloten. ( Ook bij mij zitten Rood & Blauw omgedraaid qua + en - ), maar dat maakt niet uit

    Toon teruggezet en de Vloerverwarming wordt weer warm.

    Hebben jullie een tip om dit te laten werken?

    Als laatste heb ik nog enkele korte vragen:

    -        Kan je de kabels van OpenTherm omwisselen? ( de Rode & Blauwe kabel )

              Ik dacht dat OpenTherm is polariteit ongevoelig, je mag de draden dus onderling 

              verwisselen, maar ik heb Rood als + 24V & Blauw als -  0V ( ik heb beide geprobeerd, maar maakt niet uit )

    -        De 7 Thermostaat knoppen werken via app en goed, wat is de functie van de slimme Thermostaat van Tado, Toon is toch ook slim.

    Alleen voor vloerverwarming?

    -        Nu heb ik Toon hangen en alles werkt goed, wat is de meerwaarde van Tado?


    Gr. Robert Köhnke

    email: Robert.Kohnke@gmail.com

    tel: 06-51345716

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @RobertKohnke
    Een paar gedachten.
    Oudere Toons hebben een adapter, die kan ook ingebouwd in de Ketel zitten. De adapter moet weg.
    Je meet 24 volt op de aansluiting van de thermostaat, dat is vreemd. Is het mogelijk dat Toon op aan/uit stond en op die manier een klep voor de vloerverwarming bediende? In dat geval zal je naar een andere opstelling toe moeten om modulerend te werken.
    Hoe is je vvw geschakeld of geregeld?
    Je Tado knoppen lijken te werken met Toon, maar dat is niet zo. Ze reageren correct op temperatuur en op de app, maar ze zijn niet in staat om warmte te vragen als Toon de baas is.
    De aansluiting op de thermostaat is polariteit onafhankelijk. Oftewel maakt niet uit plus of min, rood of blauw.
    Je link werkt niet.
    Meerwaarde Tado? Ontdek het zelf maar wanneer het straks goed werkt. Dan wil je niet meer terug. 😄
  • MariB
    Opties

    Goedemiddag,

    Kan ik nog reageren op dit 'oude' topic, want ik heb nl. een vergelijkbaar probleem met de tado:

    De tado is de vervanger voor een 'Honeywell Chronotherm III': dit is blijkbaar een aan/uit thermostaat. Ik heb de installatie zelf uitgevoerd: internetbridge + thermostaat aangesloten en geconfigureerd, app geinstalleerd. Ik kan de thermostaat ook zien in de app en aanpassingen maken. De thermostaat reageert hier ook op, maar de CV-ketel reageert niet. Dit is een Remeha Avanta 28c. Zodra ik de oude thermostaat weer terug aansluit, reageert de ketel wel!!??

    Wat doe ik fout?

    Mvg, Mari.

  • MariB
    Opties

    Dit zijn de instellingen v.d. CV ketel:


  • Herres
    Opties

    @MariB Je ketel is geschikt voor zowel een aan-uit thermostaat als modulerend. Als er eerder een aan-uit thermostaat zat dan moet je in de cv ketel de aansluitingen aanpassen. Zie hieronder de afbeelding uit de handleiding.

    Als je doorgaat op aan-uit dan moet de aansluiting op de Tado thermostaat op de NO en COM aansluiting zitten. Als je overgaat op modulerend gebruik dan op de + en de - aansluitingen. Ook moet je de installatiewizzard goed volgen, dan komt het wel goed

    .

  • MariB
    Opties

    @Herres,

    Bedankt voor je reactie.

    Heb je voor mij ook de link naar die installatiewizard, want ik kan deze niet vinden in de tado site?!

    Wat betreft die opmerking in '4.9.5 Aansluiten kamerthermometer' over het anticipatie-element: is dit ook van toepassing bij aansluiten v.d. tado? En moet deze dan op in parameter P5 op '1' gezet worden?

  • Herres
    Opties
    Volg https://tado.com/start en vul netjes in wat van toepassing is. Dan wordt de thermostaat via internet geconfigureerd.