Waar worden de slimme schema's opgeslagen en aangestuurd?

Ik vraag me namelijk af of ik mijn telefoon 's nachts op vliegtuigstand kan blijven zetten, zoals ik gewend ben. Maar dan is wel de bedoeling dat de woonkamer volgens schema begint met opwarmen. En dan maakt het dus uit of de aansturing daarvan vanuit de app komt. Of dat de app eigenlijk alleen een soort afstandbediening is voor het programmeren van de Tado-apparaten, dat die de aansturing 100% doen en ik mijn telefoon/app alleen nodig heb voor wijzigingen in de schema's (en handmatige bediening).

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je hebt de telefoon niet nodig om alles automatisch te laten werken.
    De instellingen worden opgeslagen en geregeld via een tado server.
    Je schema’s etc lopen gewoon door ook zonder telefoon.
    Enige wat wel moet blijven werken is je internet verbinding van je router.
  • Dank @B79, dat is helder. Wist niet dat het zo werkte, eigenlijk niet helemaal relaxed dat mijn verwarming afhankelijk is van Tado-servers.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat klopt, het is niet nodig om de app open te hebben maar je moet wel een internetverbinding hebben en de Tado servers moeten werken. Want de schema's worden niet in de thermostaat gedownload, in plaats daarvan krijgt de thermostaat iedere minuut door wat nu de doeltemperatuur moet zijn volgens je schema. Het regelen van de ketel naar die temperatuur dat gebeurt wel onafhankelijk van de servers, maar als er geen verbinding is dan blijft de laatste temperatuur actief. Dus als in de nacht je internet uitvalt (of de servers van Tado) dan wordt het de volgende ochtend niet warm in je huis, en als dit overdag gebeurt dan blijft de verwarming s'nachts doorstoken... tenzij je dan handmatig de temperatuur aanpast op de thermostaat en/of knoppen.

  • Oké, dat stelt me gerust, we kunnen altijd nog lokaal de temperatuur aanpassen. Werkt dat ook met de centrale slimme thermostaat als internet weg is (die stuurt onze woonkamer aan) en gelden de kamertoewijzingen dan ook nog gewoon? (Zodat we in de woonkamer niet alle vijf de radiatoren af moeten.)

  • @florismk Alleen het meettoestel van de ruimte hoeft te worden aangepast. Dus in de woonkamer kun je de temperatuur dan instellen met de thermostaat en de radiatorknoppen volgen dan.


  • Hier schrik ik toch wel van. Als ik dit had geweten had ik tado nooit gekocht. Mijn verwachting was toch wel dat het weekschema op elke V3+ thermostaat lokaal wordt opgeslagen. Ik heb dus ontzettend domme devices gekocht.

    Mijn simpele bluetooth radiatorknop was nog intelligenter.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat klopt. Tado is ontwikkeld met als uitgangspunt dat de devices zelf zo dom mogelijk zijn en alle slimheid "in de cloud" zit.

    Helaas combineren ze het nadeel daarvan (dat je afhankelijk bent van internet) ook nog eens met het nadeel dat ze vervolgens niks doen aan de ontwikkeling van de software op die cloud servers. Het voordeel dat je onbeperkt verbeteringen kunt doen aan de schema's, de aanwezig/afwezig detectie, allerlei andere afhankelijkheden zoals de energieprijs e.d. daar wordt niets mee gedaan omdat er geen ontwikkeling is en geen reactie op klantwensen.