Heimeier Eclipse i.c.m. Tado

Opties

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij bij het volgende kunnen adviseren.

Ik woon in een 4-kamer appartement van. Ik heb onlangs een Tado geinstalleerd en dat werkt momenteel naar behoren. Ik heb een Intergas HRE 24/18 ketel. In alle kamers zitten momenteel aan/uit kranen. Ik heb 2 radiatoren in de woonkamer en 1 radiator in elke slaapkamer (totaal 3). In twee slaapkamers wordt er dagelijks thuisgewerkt en staat de radiator vaak open. In de 3e slaapkamer staat de radiator altijd uit.

Vraag1: In de 2 thuiswerkkamers wil ik een Tado thermostaatkraan plaatsen. Daarvoor heb ik dus een thermostatische kraan nodig. Ik wil de Heimeier Eclipse in beide kamers plaatsen.Ik wil graag naar een situatie waar de thermostaat in de woonkamer op 18 graden kan en in de slaapkamers waar wordt gewerkt op 19-20 graden, zogenaamde zoneregeling als ik het goed begrijp. Is dit mogelijk na het plaatsen van thermostatische kranen of is er nog wat anders benodigd?

Vraag 2: Verder wil ik de radiatoren ook waterzijdig inregelen, ik heb al verschillende handleidingen hiervoor gevonden. De radiatoren in de overige kamers hebben wel voetventielen, gaat dit werken i.c.m. de eclipse krane?

Vraag 3: Als ik de de radiatoren met de Eclipse ga inregelen, moet ik dan de voetventielen van deze radiatoren volledig openzetten?

Alvast bedankt!

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Inderdaad als je in alle kamers Tado kranen plaatst (dus ook in de woonkamer!) dan heb je onafhankelijke regeling van alle kamers (zoneregeling). Iedere kamer waar je geen Tado kraan hebt en waar wel de kraan open staat zal heet gestookt worden als er in een van de andere kamers warmte gevraagd wordt.

    In jouw geval heb je dus 4 kranen nodig, of 5 om het af te maken.

    Als je voetventielen hebt dan zou je daarmee de boel kunnen inregelen en kun je de standaard Heimeier kranen nemen die geen debietregeling hebben.

    Wat je wel moet bedenken is dat als je overal deze kranen monteert je ook een "bypass" moet monteren, een kortsluiting in het circuit met een overdruk ventiel. Anders kan de ketel het water niet kwijt als alle kranen dicht gaan.

  • KrishN
    Opties

    Bedankt voor je reactie.

    Als ik in de woonkamer voor de aan/uit kranen kies, heb ik dus geen zoneregeling? Want de kranen in de woonkamer laat ik altijd open. De Tado thermostaat staat in de woonkamer. Als ik die op 18 graden laat en de werkkamers op 19 graden zet, kan het dan ook met elkaar werken? Wordt we de woonkamer dan minder heet gestookt, omdat de thermostaat op 18 staat, of wordt deze ook 19 graden, omdat dat in de werkamers wordt gevraagd?

    Want op zich hoef ik de kachel niet helemaal uit in de woonkamer, omdat ik overdag soms ook weer even in woonkamer zit tijdens het werken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee als je in de woonkamer geen Tado kranen neemt heb je geen zoneregeling. Ik ga het verhaal niet meer typen hoor, lees maar een van de 25 andere topics van mensen die dit vroegen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Vragen 2 en 3:
    Het waterzijdig inregelen is met de Eclips kranen een fluitje van een cent. En later eventueel bij aanpassingen. Terwijl het met voetventielen een ingewikkeld, onnauwkeurig, en omslachtig gedoe is.
    Als je de voetventielen open zet hebben ze geen invloed meer op het inregelen met de Eclips kranen.
    Ik heb ze thuis ook, ideaal.
    Als je de overige kranen niet vervangt zul je die toch met de voetventielen moeten proberen te doen. Voor de eclipsen maakt dat niet uit.
  • Andreplusplus
    Opties

    Verwacht niet teveel van waterzijdig inregelen, je hebt maar een relatief kleine installatie en je gaat per ruimte de temperatuur afzonderlijk regelen met tado. Of je wilt lagere doorstroomsnelheid met lagere watertemperatuur, maar dan moet je ook de CV watertemp verlagen.

    In de woonkamer heb je ook (slimme) thermostaatknoppen nodig, want anders wordt het heet (kan ook warmer worden dan elders gevraagd wordt, dus die 19 van jou kan ook 25 worden). Ga maar na: warmte wordt gevraagd in 1 kamer, heet water gaat door de leidingen in alle kamers. Alleen in de kamer waar een thermostaatknop zit kan deze de kraan dichtdraaien. Dat hoeft niet per se een slimme knop te zijn, maar die heeft wel het voordeel dat je dan ook de temp kunt verlagen als je niet in die ruimte bent zonder dat je steeds naar de knoppen moet gaan.

  • KrishN
    KrishN
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Bedankt voor de uitleg allemaal!

    Dan ga ik ook thermostatische kranen in de woonkamer plaatsen. Ik heb daar 2 radiatoren staan. Ik ben van plan om daarop dan de Tado thermostaat knoppen te plaatsen.

    In de 2 werkkamers ga ik dan normale thermostaatknoppen plaatsen. Want de radiator zit naast het bureau, geen moeite om hem even van stand 1, op stand 3 te zetten.

    Als ik het goed begrijp heb ik dan een bypass nodig. In de badkamer heb ik ook een aan/uit radiator. Als ik die altijd open laat staan, functioneert het als een bypass? Het enige wat ik me afvraag of dat niet voor meer gasverbruik zorgt, want de radiator is dan altijd warm, want hij staat open?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    "Als ik het goed begrijp heb ik dan een bypass nodig. In de badkamer heb ik ook een aan/uit radiator. Als ik die altijd open laat staan, functioneert het als een bypass? Het enige wat ik me afvraag of dat niet voor meer gasverbruik zorgt, want de radiator is dan altijd warm, want hij staat open?"

    Ja dat kan lukken, het is het proberen waard. Het is afhankelijk van de doorlaat op die plaats. Uiteraard zorgt nodeloze warmte voor extra nodeloos gasverbruik.

  • Andreplusplus
    Opties
    Als de woonkamer inderdaad altijd warm is, zou dat kunnen werken.
    Maar als de woonkamer niet meer (verder) verwarmd hoeft te worden, slaat de ketel niet meer aan. Je kan dan wel aan de knop in de werkkamer draaien maar de ketel slaat niet aan. Is het een tado knop, dan kan dat wel.
    It's your choice...