Slimme radiatorkraan

Opties
Ik ben van plan om slimme radiatorkranen te gaan plaatsen, nu hebben we inde woonkamer / open 3 radiatoren, is het voldoende om 1 van deze radiatoren te voorzien van een slimme kraan?

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Zou ik niet doen. Als de cv ketel aanspringt stroomt het water door alle radiatoren die open staan.
    In je huidige situatie is dat niet anders.
    Als je dan bv op een slaapkamer de temperatuur verhoogd komt dat water ook bij de woonkamer terecht. Enige manier om dat water te blokkeren is dmv een slimme knop.
  • de_bigMaq
    Opties
    @Sammy67 wat B79 zegt klopt. Ik neem aan dat je met de slimme radiatorkraan gewoon een thermostaatkraan bedoeld
  • Andreplusplus
    Opties

    @Sammy67 Het hangt een beetje af wat je doel is. Wil je alleen een warmtevraag creeren, dan kan de slimme thermostaat dat ook in zijn eentje, mits de radiatorknoppen open staan (of ‘handmatige’ thermostaatkranen zijn).

    Heb je in andere ruimten (slaapkamers, werkkamer etc) ook tado knoppen, dan kan daar ook warmte gevraagd worden, warm water stroomt door de hele CV, dus ook in de woonkamer. Met als gevolg dat het daar misschien onbedoeld warm of wamer wordt dan gewenst.

    Ik heb bijv boven een werkkamer met 3 radiatoren. Ik heb 2 handmatige thermostaatkranen en 1 tado knop. Die is er alleen om warmte te vragen voor deze ruimte. Als ik de ruimte verlaat zet ik alles dicht, maar ik miet dan dus 3 knoppen langs. (Voorheen was de rest van het huis voldoende warm, maar die kamer niet, en alleen radiatorkraan open zetten helpt niet als er geen warm water door de CV stroomt. Dus de ene tado knop om dat te verzorgen).

    Maar gemak en comfort is pas optimaal als elke radiator een tado knop krijgt.