Tado uitbreiden voor vloerverwarming

Beste Tado gebruikers,

Ik heb ruim een jaar geleden een starterskit en een aantal slimme radiator knoppen aangeschaft. De bedrade thermostaat communiceert direct met de Intergas ketel. Eigenlijk werkt het ook goed, behalve dat (had ik nog niet de juiste oplossing voor gevonden) alle ruimtes waar een radiator hangt goed aangestuurd worden bij warmte vraag, maar de begane grond (met vloerverwarming, gaat daardoor ook altijd aan.

In de handleiding voor professionals zie ik een oplossing met een zone klep, maar lees ik ook dat

  1. mijn huidige bedrade thermostaat dus eigenlijk naar de kast moet waar de pomp zit;
  2. ik een nieuwe draadloze temperatuur sensor nodig heb (op de bedrade aansluiting);
  3. en dus een extensie kit nodig heb om dan de draadloze sensor de ketel te laten aansturen;

Is het ook mogelijk om mijn huidige bedrade thermostaat te laten zitten en de draadloze sensor de pomp te laten sturen?

Verder zal ik nog wel een klep er tussen moeten gaan plaatsen (en een pompschakelaar).

Is er iemand die mij wat kan helpen met de vraag van de thermostaat plaatsing?

Groeten,

Peter

Beste Antwoord

Antwoorden

  • @Andreplusplus bedankt voor de verwijzing naar deze post. Helder (en ook de oplossing met HUE), maar resteert even een vraag. Maakt het uit of je een bedrade thermostaat of een draadloze gebruikt voor bij de pomp?

    Daarnaast even een nieuwe vraag. Ik moet nog even nakijken of er al ergens een bypass in mijn systeem zit, maar is deze anders alsnog nodig in de genoemde oplossing? Ik vermoed van wel, omdat bij warmtevraag in andere ruimtes namelijk er teveel weerstand komt bij de pomp om water door de vloer heen te sturen, maar graag nog even toelichting, omdat dat volgens mij het doel van de zonneklep is waarbij de doorstroom wordt gestopt.

    Groeten,

    Peter

  • @PLangerak Dat zou dan een setup zijn met een draadloze thermostaat en ontvanger bij de pomp. Maar dat hoeft niet, bij de pomp kan bedraad zijn, het ding heeft verder geen functie.

    De andere thermostaat kan dan bedraad of draadloos zijn, naargelang de mogelijkheid tot bedrading tussen thermostaat en ketel. Ik ben zelf niet dol op draadloos waar het bedraad kan zijn. Dat geeft naar mijn idee een betere bedrijfszekerheid en zelfs als alles uitvalt kan ik nog steeds met handinstelling het warm krijgen in de woonkamer.

    M.b.t. de nieuwe vraag: bedoel je de pomp van de CV ketel of die van de vloer? Vloer moet altijd kunnen pompen, zou hydraulisch neutraal moeten zijn, dat circuit loopt ook alleen van verdeler door de vloer naar de verdeler.

    De CV pomp moet te allen tijde water kunnen rondpompen, maar die draait alleen als er warmte geleverd wordt plus een nadraaitijd. Als dat gebeurt, en alles zit dicht, dan is een bypass nodig. Staat er altijd wel ergens een radiator open, dan is de noodzaak minder groot. De bypass zit bij voorkeur zo ver mogelijk van de ketel, zodat er ook warmteverlies/temperatuurverschil is tussen aanvoer en retour (ketel moet de warmte kwijt kunnen, ander gaat die in storing).

    Met alleen radiatoren had ik geen bypass (ook nog geen tado). Bij aanleg vloerverwarming heb ik ook meteen een bypass ‘gekregen’, zoals de installateur zei ‘voor de zekerheid’. Naderhand heb ik tado aangelegd en dan loop ik de kans dat alle radiatoren dicht gaan en dan is een bypass wel nuttig. Het wordt eigenlijk altijd aangeraden bij vvw en HR ketels, maar het waarom is me niet 100% duidelijk (als de pomp niet draait is niks aan de hand en de tado knoppen zitten alleen dicht als er geen warmtevraag is, dus draait de pomp niet - zoiets)