Hout gestookte cv-kachel

Opties
Ongeveer 2 jaar terug heb ik een vrijstaand huis gekocht uit 1910.
Het is enig sinds geïsoleerd maar niet heel geweldig, zover je kan verwachten van een huis van deze levetijd is het goed geïsoleerd.
(D-label).

De woning is al voorzien van een moderne CV installatie met radiatoren en een Remeha tzerra ace 39C cw5.
Om gas te besparen heb ik een jaar terug een compleet tado systeem geïnstalleerd en op alle radiatoren Tado knoppen gezet zodat ik alleen ruimtes verwarm waar ik ook echt verblijf, dit heeft al een flinke besparing gebracht gezien ik nu een kamer kan verwarmen los van de rest van het huis.

Momenteel zit ik nog tot eind december op het oude gunstige tarief van 60-70cent per m3.
Maar tegen eind dit jaar zal dat naar verwachting rond de 1,20 zitten.
Iets waar ik niet op zit te wachten met mijn oer huis zoals vele andere Nederlanders.

Dus heb ik een hout gestookte cv-kachel gekocht die ik ga plaatsen in de schuur die vast zit aan het huis.

De manier van stoken veranderd hierdoor, een hout gestookte cv ketel kan je namelijk niet echt regelen, die verbrand gewoon wat je erin gooit en dumpt die warmte op je centrale verwarming systeem.

Nu wil ik dus dat ik primair op mijn hout gestookte cv-kachel kan stoken en dat deze gewoon zijn warmte afgeeft aan het huis.
Mocht er meer warmte zijn dan nodig dan moet dit afgegeven worden aan een willekeurige kamer zoals mijn kantoor.

Is de hout gestookte ketel buiten bedrijf omdat bijvoorbeeld het hout op is, dan wil ik over kunnen gaan op mijn huidige cv ketel maar dan wil ik natuurlijk niet onnodig mijn kantoor opwarmen.

Hoe kan ik tado hiervoor gebruiken?
Want gewoon stoken en kijken waar je je warmte kwijt kan staat haaks op vraag gestuurd stoken zoals dat nu is.

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Boeiend. Hout=houtblokken? Of pellets? (Beide niet fijn, maar pelletkachel iets beter). Ik neem aan dat je de Remeha nog steedshebt en de houtkachel een tweede warmtebron is. Merk op dat ik niet precies weet hoe de houtkachel samenwerkt met de ketel(*) (cv ketel kan niet goed tegen te heet retourwater (eigenlijk te kleine delta-T tussen aan- en afvoer) - hoe zit de boel in elkaar als de houtkachel voldoende warmte afgeeft?)

    De houtkachel is een warmtebron voor je CVwater. Tadoknoppen kunnen radiatoren sluiten als de ruimte op temperatuur is. Indien nodig kan de knop die als meettoestel voor de ruimte fungeert (of een draadloze temp sensor) via de bridge en bedrade thermostaat of draadloze ontvanger de ketel aansturen. Maar dat hoeft niet als CV water al heet genoeg is. Je hebt nu twee situaties mogelijk

    • je gaat de ruimtes onafhankelijk regelen (alleen met de knop/draadloze thermostaat) maar geen warmtevraag naar de ketel sturen (kun je per ruimte afzonderlijk instellen, onder zoneregelaar)
    • je laat de standaardinstelling voor elke ruimte en laat dus de CV aansturen vanuit de ruimtes

    In de eerste heb je het nadeel dat er niets warm wordt van onafhankelijk geregelde ruimtes als er niet elders een warmtevraag is en de houtkachel uit is.

    In de tweede kun je de situatie krijgen: kamer is te koud, er is een warmtevraag en knop gaat open en ketel wordt aangestuurd. Als de houtkachel uit is, niets aan de hand. Als de houtkachel brandt kan het zijn dat de ketel voor niets om warmte wordt gevraagd. Dan komt mijn opmerking (*) in beeld: wat gebeurt er dan? Raakt de ketel in de war ivm onverwachte/onnodige warmtevraag met pendelen of storing als gevolg? Of wordt dit op een of andere manier opgevangen?


    Verder zou ik de houtkachel in huis plaatsen (nee dat zou ik nooit doen 🥵) in de ruimte waar je de meeste warmte nodig hebt en niet in de (ongebruikte?) schuur - daar is je verliespost nummer 1.

    Verder begrijp ik dat je naar alternatieven kijkt vanwege de hoge gasprijs, maar dan zou ik vooral gaan isoleren en geen hout gaan stoken. Ik vraag me af of je goedkoper uit bent. Bovendien vraag ik me af of de gasprijs zo hoog blijft. Ga je de investering wel terugverdienen (als geld je drijfveer is)?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    De houtprijzen zijn ook hoog geworden. Kwestie van vraag en aanbod. Misschien is het dit jaar nog waard om te zoeken naar andere middelen om het huis warm te krijgen. Maar als de gasprijs zo blijft wordt de rest ook duurder.
    Maar dat terzijde.

    Er zijn middelen om een opzet te maken zoals je wilt. Hout icm cv ketel. Maar daar gaat tado denk ik geen oplossing voor bieden.
    Je zal met met extra kleppen moet gaan werken zodat het niet door je cv ketel heen loopt.
    Wat doe je met je warmte als alles verzadigd is?
    Je moet het wel kwijt kunnen anders ontploft de hele boel.
    Een buffer zou uitkomst kunnen bieden om je restwarmte in op te slaan.
    Ik denk dat het al met al een hele investering wordt om je maandelijks last omlaag te krijgen.

    Ik stook ook wel eens hout. Mijn oplossing is om alle deuren open te zetten boven. Het hoeft daar geen 24 graden te zijn. En die ene kamer die net wat extra gas nodig heeft zijn dan ook de kosten niet.
  • Eddymath
    Opties

    is inderdaad op houtblokken , de CV kachel die ik inmiddels al aangeschaft heb geeft zijn vermogen vooral af aan het cv systeem en niet in de ruimte waarin die staat. daarom kan deze staan in de schuur. ik kan aan hout komen voor ongeveer 60-70eu per m3 , per jaar heb ik uitgerekend op basis van wat andere gebruikers dat ik ongeveer 10m3 nodig heb. Dit komt dus neer op zo'n 700-800eu per jaar. vergelijk dit met me huidige gasverbruik van 1150 m3 per jaar zou dit met het nieuwe tarief van 1,30 per m3 neerkomen op 1400-1500eu. , ik zal nooit helemaal van het gas afkunnen want mijn warme tapwater komt nog steeds van deze bron, maar ik denk dat ongeveer 3/4de van dit verbruik te danken is aan verwarming, ongeveer 1000eu dus. mijn investering ligt ongeveer op totaal 500-600eu , in het 2 jaar zou ik dit dus er al uit kunnen hebben als dit klopt. maar dat moet de praktijk nog maar uitwijzen of dit het geval gaat zijn . hout is inderdaad duur maar ik denk in verhouding niet zoveel duurder geworden van gas. hoe dan ook moet er iets van een besparing haalbaar zijn. geld is inderdaad een grote reden, maar ergens vind ik de techniek erachter ook heel tof.

    heb wel zo mijn ideeen hoe dit met tado kan samen werken, het is belangrijk dat ik inderdaad mijn warmte kwijt kan , hier zie ik nog niet zo snel een probleem in maar stel de situatie komt voor dat heel mijn heel verwarmd is en verzadigd is van warmte en de tempratuur in de houtkachel loopt op naar onveilige waarden dan moeten alle radiatoren in huis gewoon vol open gezet worden , of een extra radiator in de schuur die dan volledig open gezet kan worden. ook zit er een externe pomp bij op 230vac. een idee is om deze standaard op 60% te laten draaien , zodra er onveilige waarden gehaald worden kan deze verhoogt worden naar 100% om zo meer warmte afgifte te hebben, er zijn iedergeval genoeg manieren om overtollige warmte kwijt te kunnen, dat is ook niet het gene waar ik me druk om maak.

    ik wil vooral weten op welke manier ik tado kan gebruiken om deze manier van stoken te gebruiken. is het bijvoorbeeld mogelijk om met tado een input te lezen waarop een actie volgt? bijvoorbeeld als het cv water in de kachel een tempratuur bereikt van 70 graden , dat dit een thermisch relais activeert die ingelezen wordt als een digitale input die als actie heeft dat een radiator in de badkamer open wordt gezet, en als het water 80 graden wordt dat een andere digitale input actief wordt die dan weer als actie heeft dat 2 andere radiatoren open worden gestuurd en dat bij bijvoorbeeld 90 graden uit nood alle radiatoren worden opgestuurd? moet toch best iets in mogelijk zijn.

    wat betreft het aansluiten op de huidge remeha ketel wil ik gewoon intappen met T-stukken op de aanvoer en retour ,parralel dus. veder zal er iets verzonnen moeten worden met een terugslag klep en mengkranen om te voorkomen dat de ketel in storing gaat omdat de retour tempratuur te hoog is. , er zijn iedergeval genoeg manieren en beveiligen voor te vinden, ieder geval is de kachel al voorzien van een overdruk ventiel, echt fout kan het dus niet gaan.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De noodregeling die je voorstelt met een steeds verder oplopende afgifte moet nog uitgevonden worden.
    Zou het niet iets makkelijker worden om te denken aan een buffervat waarin de verschillende circuits warmte opnemen en afgeven?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Met tado ga je geen oplossing vinden. Tado heeft geen input ingangen waar je acties mee kan uitvoeren.
    Ik denk dat je dan eerder naar een Arduino of rassbarry pi moet gaan kijken waar je met temperatuur opnemers een reactie kan programmeren.

    In jouw situatie zou ik echt een buffervat overwegen. Daar kan je de restwarmte in opslaan die je niet nodig hebt tijdens het stoken.
    Als je met noodkoel circuit gaat werken is dat zonde van je hout. Heel je rendement is dan weg en dan ben je alleen hout aan het verbranden voor letterlijk de buitenlucht.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Eddymath Ik zou niet graag je buurman zijn. Met dit soort gedachten ploft de boel een keer.

    De houtkachel moet beveiligd zijn tegen teveel warmte leveren aan het CV circuit. Daar zijn standaard hydraulische oplossingen voor. Ga eens buurten bij de leverancier, zou ik zeggen (of je weet het al gezien je opmerking over terugslagklep en ventiel). Ben wel benieuwd naar de pomp bij de kachel. Je wil niet dat de 2 elkaar beconcurreren.

    Verder denk ik dat je berekeningen optimistisch zijn. Ik zou haast zeggen rijk rekenen en arm tellen. Hout stoken betekent ook hout drogen. Dit jaar gekapt, op zijn vroegst over 3 jaar stoken. Ik zal niet beginnen over fijnstof en houtrook, stookbeperking bij bepaalde weersomstandigheden en zwitserse methode maar ook hierom zou ik niet graag je buurman zijn.

    In elk geval gaat tado je niet helpen met ‘digitale inputs’ en met de rest van je vragen kunnen we je op dit forum niet echt helpen…

  • yasminaf321
    Opties
    Ik begrijp je vraag en zou ook een antwoord willen weten. Je wil eigenlijk de radiatoren kunnen open zetten zonder je verwarmingsketel aan te sturen. Normaal zou je de digitale knoppen los van de zoneregelaar moeten kunnen koppelen . Ik heb dat geprobeerd maar dan rest de vraag hoe weet je of de digitale knoppen open staan? Mij is dat niet zo duidelijk want je kan blijven draaien aan de knop in tegenstelling tot een analoge knop
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het idee van thermostaatknoppen is dat je instelt hoe warm je het wilt hebben en dat ze dan zelf open/dicht gaan. Dus niet draaien om het warmer te krijgen en dan terug draaien als het warm genoeg is.